Predsjednički izbori: rastući izazov digitalnih kampanja

03. ožujka 2025.
Predsjednički izbori: rastući izazov digitalnih kampanja 1

Gong u svom izbornom izvještaju ocjenjuje da su izbori provedeni u skladu sa zakonskim propisima i većinski poštujući međunarodne standarde dobre prakse u izborima. Ipak, regulacija kampanje ostaje jedno od područja koje zahtijeva unaprjeđenje. Kampanju u oba kruga obilježile su učestale diskreditacije, dok su izborni dani protekli uz manje nepravilnosti, uglavnom vezano za pritužbe na rad biračkih odbora, ali i nekoliko slučajeva pokušaja utjecaja na starije birače u domovima.

Na osmim izborima za predsjednika RH, birači su birali između osam kandidata te u drugom krugu 12. siječnja 2025. izabrali Zorana Milanovića s gotovo tri puta više glasova u odnosu na Dragana Primorca.

Gong je pratio provedbu predsjedničkih izbora s naglaskom na poštivanje izbornih zakona i pravila tijekom pretkampanje, službene kampanje, izbornog dana i perioda nakon izbora. Uz to, Gong je pružio informativnu podršku i zaprimio neanonimne dojave o nepravilnostima od 280 biračica i birača.

U nizu nepravilnosti koje su obilježile kampanju, izdvajaju se intenzivne difamacijske kampanje koje su pokazale rastući utjecaj društvenih mreža i neke od načina na koje se iste mogu koristiti za izborne manipulacije. Ovo je bio i prvi ozbiljni test primjene novog europskog Zakona o digitalnim uslugama čija je svrha među ostalim i osigurati izborni integritet. Gong je tijekom kampanje upozorio na širenje tendencioznih istraživanja ali i na povlašteni tretman pojedinih kandidata u nacionalnim medijima, i tekstove koji su izazvali sumnju na prikriveno oglašavanje u tiskanim medijima i na portalima.

Gong je za potrebe praćenja izbornih financija izradio i objavio lako pretražive baze preliminarnih izvještaja uoči prvog i drugog kruga izbora te završnih izvještaja objavljenih 30 dana nakon izbora. Baze prikazuju troškove i donacije, koliko su iznosili troškovi promidžbe, koliko su kandidati potrošili na medijsko oglašavanje te jesu li i kolike popuste dobili od medijskih kuća. 

U cilju poboljšanja zakonodavnog okvira za provedbu predsjedničkih izbora i unapređenja rada nadležnih tijela, Gong predlaže sljedeće reforme:

Preporuke za unaprjeđenje zakonodavnog okvira:

  • donošenje jedinstvenog izbornog zakona kako bi se ujednačila proceduralna pravila s ciljem jednostavnije organizacije i provedbe izbora,
  • usklađivanje odredbi o sastavu biračkih odbora s drugim izbornim zakonima i omogućiti da stranke imenuju članove i njihove zamjenike u biračke odbore,
  • sveobuhvatno i detaljno zakonsko reguliranje političkog oglašavanja na društvenim mrežama i digitalnim platformama,
  • uvođenje Etičkog kodeksa i Etičkog povjerenstva koje bi bilo nadležno za sadržaj kampanje i ponašanje kandidata,
  • uvođenje alternative fizičkom glasanju poput dopisnog glasanja,
  • uvođenje zakonske mogućnosti individualnog prigovora birača na izborni proces,
  • uvođenje obveze izvještavanja o ugovorenim zajmovima i kreditima i uvjetima za potrebe kampanje u izvještajima o financiranju izborne promidžbe,
  • donošenje pravila za praćenje izborne promidžbe u tiskanim medijima po uzoru na pravila za elektroničke medije s nacionalnom koncesijom koji podliježu pravilima praćenja izbornog sadržaja.

Preporuke za unaprjeđenje rada institucija:

  • žurno sređivanje registra birača,
  • pravovremena objava najava i radnih materijala te zapisnika sa sjednica DIP-a na web stranicama,
  • objava odluka i priopćenja DIP-a s prethodnih izbora u arhivi web stranica,
  • redovita provjera galerija oglasa društvenih mreža i digitalnih platformi te usporedba tih podataka s podacima iz financijskih izvještaja stranaka,
  • edukacija svih članova/ica biračkih odbora s posebnim naglaskom na glasanje uz potvrdu,
  • usuglasiti postupanje u slučajevima pogrešno zaokruženih birača i u obvezatnim uputama donijeti smjernice biračkim odborima i izbornim povjerenstvima kako bi se izbjegla različita rješenja i zaštitilo ustavom zajamčeno biračko pravo biračica i birača,
  • provođenje institucionalne informativne kampanje prije izbora koja bi obuhvatila pitanja vezana za aktivnu i prethodnu registraciju u inozemstvu, informacije vezane uz registar birača, način ostvarivanja biračkog prava za birače koji ne mogu pristupiti na biračko mjesto, zloupotrebu javnih resursa, način glasanja, itd,
  • Informiranje putem različitih kanala, što uključuje ne samo web stranicu, već i objave u medijima i na društvenim mrežama,
  • donošenje Programskih pravila HRT-a za praćenje izbora od dana kada političke stranke javno objave svoje kandidate ili nezavisni kandidat sam najavi kandidaturu, odnosno najkasnije šest mjeseci prije mjeseca u kojem se održavaju izbori, a ne tek po raspisivanju izbora.

Cjelovit izborni izvještaj pročitajte u nastavku:

Predsjednički izbori: rastući izazov digitalnih kampanja 2

Gong chevron-right