Gong u svom izbornom izvještaju ocjenjuje da su izbori provedeni u skladu sa zakonskim propisima i većinski poštujući međunarodne standarde dobre prakse u izborima. Ipak, regulacija kampanje ostaje jedno od područja koje zahtijeva unaprjeđenje. Kampanju u oba kruga obilježile su učestale diskreditacije, dok su izborni dani protekli uz manje nepravilnosti, uglavnom vezano za pritužbe na rad biračkih odbora, ali i nekoliko slučajeva pokušaja utjecaja na starije birače u domovima.
Na osmim izborima za predsjednika RH, birači su birali između osam kandidata te u drugom krugu 12. siječnja 2025. izabrali Zorana Milanovića s gotovo tri puta više glasova u odnosu na Dragana Primorca.
Gong je pratio provedbu predsjedničkih izbora s naglaskom na poštivanje izbornih zakona i pravila tijekom pretkampanje, službene kampanje, izbornog dana i perioda nakon izbora. Uz to, Gong je pružio informativnu podršku i zaprimio neanonimne dojave o nepravilnostima od 280 biračica i birača.
U nizu nepravilnosti koje su obilježile kampanju, izdvajaju se intenzivne difamacijske kampanje koje su pokazale rastući utjecaj društvenih mreža i neke od načina na koje se iste mogu koristiti za izborne manipulacije. Ovo je bio i prvi ozbiljni test primjene novog europskog Zakona o digitalnim uslugama čija je svrha među ostalim i osigurati izborni integritet. Gong je tijekom kampanje upozorio na širenje tendencioznih istraživanja ali i na povlašteni tretman pojedinih kandidata u nacionalnim medijima, i tekstove koji su izazvali sumnju na prikriveno oglašavanje u tiskanim medijima i na portalima.
Gong je za potrebe praćenja izbornih financija izradio i objavio lako pretražive baze preliminarnih izvještaja uoči prvog i drugog kruga izbora te završnih izvještaja objavljenih 30 dana nakon izbora. Baze prikazuju troškove i donacije, koliko su iznosili troškovi promidžbe, koliko su kandidati potrošili na medijsko oglašavanje te jesu li i kolike popuste dobili od medijskih kuća.
U cilju poboljšanja zakonodavnog okvira za provedbu predsjedničkih izbora i unapređenja rada nadležnih tijela, Gong predlaže sljedeće reforme:
Preporuke za unaprjeđenje zakonodavnog okvira:
donošenje jedinstvenog izbornog zakona kako bi se ujednačila proceduralna pravila s ciljem jednostavnije organizacije i provedbe izbora,
usklađivanje odredbi o sastavu biračkih odbora s drugim izbornim zakonima i omogućiti da stranke imenuju članove i njihove zamjenike u biračke odbore,
sveobuhvatno i detaljno zakonsko reguliranje političkog oglašavanja na društvenim mrežama i digitalnim platformama,
uvođenje Etičkog kodeksa i Etičkog povjerenstva koje bi bilo nadležno za sadržaj kampanje i ponašanje kandidata,
uvođenje alternative fizičkom glasanju poput dopisnog glasanja,
uvođenje zakonske mogućnosti individualnog prigovora birača na izborni proces,
uvođenje obveze izvještavanja o ugovorenim zajmovima i kreditima i uvjetima za potrebe kampanje u izvještajima o financiranju izborne promidžbe,
donošenje pravila za praćenje izborne promidžbe u tiskanim medijima po uzoru na pravila za elektroničke medije s nacionalnom koncesijom koji podliježu pravilima praćenja izbornog sadržaja.
Preporuke za unaprjeđenje rada institucija:
žurno sređivanje registra birača,
pravovremena objava najava i radnih materijala te zapisnika sa sjednica DIP-a na web stranicama,
objava odluka i priopćenja DIP-a s prethodnih izbora u arhivi web stranica,
redovita provjera galerija oglasa društvenih mreža i digitalnih platformi te usporedba tih podataka s podacima iz financijskih izvještaja stranaka,
edukacija svih članova/ica biračkih odbora s posebnim naglaskom na glasanje uz potvrdu,
usuglasiti postupanje u slučajevima pogrešno zaokruženih birača i u obvezatnim uputama donijeti smjernice biračkim odborima i izbornim povjerenstvima kako bi se izbjegla različita rješenja i zaštitilo ustavom zajamčeno biračko pravo biračica i birača,
provođenje institucionalne informativne kampanje prije izbora koja bi obuhvatila pitanja vezana za aktivnu i prethodnu registraciju u inozemstvu, informacije vezane uz registar birača, način ostvarivanja biračkog prava za birače koji ne mogu pristupiti na biračko mjesto, zloupotrebu javnih resursa, način glasanja, itd,
Informiranje putem različitih kanala, što uključuje ne samo web stranicu, već i objave u medijima i na društvenim mrežama,
donošenje Programskih pravila HRT-a za praćenje izbora od dana kada političke stranke javno objave svoje kandidate ili nezavisni kandidat sam najavi kandidaturu, odnosno najkasnije šest mjeseci prije mjeseca u kojem se održavaju izbori, a ne tek po raspisivanju izbora.