Politika na TikToku: Iskreni fanovi i hejteri ili PR plaćenici?

02. travnja 2024.
Politika na TikToku: Iskreni fanovi i hejteri ili PR plaćenici? 1

Gongovo iskustvo nadziranja izbora pokazuje kako nedovoljna regulacija društvenih mreža pretvara iste u rasadnike sumnjivih stranica i profila, putem kojih se provode prikrivene političke kampanje.  Stoga nastojimo ukazivati i osvijestiti birače o netransparentnosti i manipulativnosti takvih stranica te njihove povezanosti s političkim opcijama, posebno u superizbornoj godini. 

Društvene mreže predstavljaju jedan od najvažnijih komunikacijskih kanala tijekom političkih kampanja. No, regulacija izbornih kampanja usmjerena je isključivo na prijavljivanje političkih oglasa koje objavljuju službene stranice političkih opcija, unatoč tome što se politička kampanja vodi i neslužbeno, putem raznih gerilskih, anonimnih stranica i profila. Takve stranice i profili, koje netransparentno i prikriveno rade za interese pojedinih političara ili političkih stranaka često koriste manipulativne tehnike kako bi difamirali političke konkurente, ili doprinijeli osobnoj promociji.

Ususret parlamentarnim izborima 2024. godine je tako na društvenim mrežama, a posebice TikToku, moguće pronaći niz neslužbenih stranica koje se bave temom hrvatske politike. Dok neke samo satirično prikazuju politiku (Nacionalno memetično sudište, Uzavreli Poeta), druge se pak u svojem objavljenom sadržaju u potpunosti fokusiraju na kritiziranje pojedinih političkih stranaka (Antikradeze, Ne mozemo, Zagreb Istok Bez Cenzure), a treće predstavljaju grupe podrške pojedinim političarima, političarkama i političkim strankama (Fenomentastic, Politika za gen z, Mladi za Karolinu i OIP, Za domovinu).

Društvene mreže legitimno je koristiti za satiru, kritiku  kao i za davanje podrške određenoj političkoj stranci ili ideologiji. Ipak, nije rijetkost da su neke naizgled neslužbene stranice dio kampanje pojedinih aktera. Takve kampanje namjerno nastoje stvoriti privid građanskih inicijativa podrške ili kritike, iako iza nekih od njih stoje PR agencije, a sve s ciljem manipulacije birača i biračica te utjecanja na njihove stavove. Gong nastavlja sa svojim aktivnostima praćenja i nadzora izbora, s ciljem reagiranja i ukazivanja na sve pokušaje narušavanja izbornog integriteta, posebice u ovoj superizbornoj 2024. godini.

Podsjećamo, Gong je tijekom lokalnih izbora 2021. godine otkrio trend vođenja prikrivenih političkih kampanja usmjerenih na ismijavanje ili difamiranje kandidata nerijetko i plasiranjem dezinformacija i manipulativnog sadržaja. Tada smo istaknuli kako je za jačanje izbornog integriteta ključno poboljšati regulaciju društvenih mreža u sferi političkog oglašavanja. Također, istaknuli smo da je važno političke sadržaje na društvenim mrežama, pogotovo one koji se mogu povezati s PR agencijama koje rade za kandidate, a nisu dio službene kampanje, u najmanju ruku tretirati kao neprijavljene troškove.

Politika na TikToku: Iskreni fanovi i hejteri ili PR plaćenici? 2
chevron-right