Netransparentne političke kampanje

Gong je usporedio podatke o troškovima oglasa na platformama Google i Facebook prijavljenih Državnom izbornom povjerenstvu s podacima objavljenima u registrima političkih oglasa koje Google i Facebook objavljuju od 2018. godine.

Rezultati pokazuju da su problemi s prikazivanjem troškova za internetske platforme ostali isti. Naime, tek malobrojni kandidati i kandidatkinje prikazali_e su troškove za svaku internet platformu posebno, pa u financijskim izvješćima DIP-a postoji i kategorija ‘mreže razne’. Većina kandidata_kinja i listi angažirala je agencije koje im još nisu ispostavile račun kojeg bi morali prikazati. I konačno, ulaganje u kampanju počelo je prije službene kampanje, a što je razdoblje za koje se DIP ne smatra nadležnim. Prema Zakonu o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma, naime, službena kampanja počinje tek s objavom službenih kandidacijskih listi. 

To su ujedno i razlozi zbog kojih su pojedine liste i kandidati rubriku oglašavanja na mrežama ostavili praznom, dok podaci na mrežama otkrivaju suprotno. Popis takvih je dugačak, pa smo prikaz ograničile na iznose koji premašuju prosječnu plaću u RH, koja je za ožujak iznosila 7.138 kuna. Prikazani iznosi odnose se samo na podatke koje smo uspjele povezati s Google i Facebook registrima. Tako smo za prikaz neprijavljenih troškova koristile Google podatke od početka godine do 2. svibnja 2021. jer za oglase nakon tog datuma naveden je tek raspon od najmanjeg do najvećeg iznosa međusobno prilično udaljenih. Facebook pak nema datuma objave i do kad je oglas bio aktivan, pa se prikazani podaci odnose na razdoblje od 25. travnja do 15. svibnja ove godine.

Pored toga, Facebook je rasadnik stranica posvećenih prikrivenom političkom oglašavanju. Od stranica na kojima se plaćaju PR tekstovi, pa čak i javnim sredstvima, do onih koje služe difamaciji konkurenata ili vlastitoj promociji manipulativnim tehnikama. Pored već poznatih takvih stranica poput Priznajem.hr koji na svojoj stranici u trenutku nastajanja ovog teksta ima sedam aktivnih oglasa u kojima se redom obračunava s kandidatima političke platforme Možemo, braća Marijo i Hrvoje Macan su prije nešto više od mjesec dana na Facebooku otvorila i stranicu Moja anketa gdje objavljuje rezultate internet upitnika distribuiranih putem Facebooka o preferencijama birača i biračica. Upitani o tome nedavno, izjavili su kako ne skupljaju podatke korisnika_ica koji_e su sudjelovali_e u ispitivanju.

Stranica kao što je Stvarnost.hr na Facebooku, koja je razgranata na lokalne ogranke, više ili manje očigledno navija za kandidate Domovinskog pokreta. Hrvatskadanas i Hrvatski-glasnik podjednako napadaju i HDZ i Možemo, a najnovija je stranica Zagrebačke Dubioze, pokrenuta prije dva dana, posvećena isključivo Tomislavu Tomaševiću i platformi Možemo! i trenutno ima više od 20 aktivnih oglasa isključivo za tu svrhu. Također preko stranica Marin Miletić – moj gradonačelnik vodila se kampanja proitv istoimenog Mostovog kandidata, dok je stranica Megatroll Split usmjerena na kandidata HDZ-a Vicu Mihanovića.

Istina o Korenu također je pokrenuta nedavno, početkom mjeseca svibnja, protiv HDZ-ovog kandidata za koprivničko-križevačkog župana Darka Korena. Nakon što je u drugi krug izbora s Korenom ušao Mladen Kešer, kandidat SDP-a, GLAS-a i HSLS-a, oglašavanje na stranici je prestalo. Protukandidatkinja u prvom krugu Korenu je bila Mirjana Hanžeković ispred Domovinskog pokreta te Željko Lacković i Zdravko Matotan, obojica na nezavisnim listama. 

Kako bi Zakon o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma osigurao veću transparentnost u političkom oglašavanju online, trebalo bi regulirati predizborni marketing prije službenog početka kampanje, angažman agencija u kampanji i, očigledno, Pravilnikom jasnije propisati kako se izvještavaju troškovi na internetskim platformama. 

Društvene mreže danas su jedan od najvažnijih komunikacijskih kanala tijekom političkih kampanja. Nažalost, regulacija izbornih kampanja usmjerena je isključivo na prijavljivanje političkih oglasa putem službenih komunikacijskih kanala političkih opcija, mada se  kampanja vodi preko čitavog niza  gerilskih, prigodničarskih stranica, iza kojih ne stoji nitko svojim imenom i prezimenom. Isto tako, u predizborno vrijeme nastaju i brojne web stranice i portali bez impressuma i navođenja odgovornih osoba koje služe kao sredstvo diskreditacije određene političke stranke ili pojedinaca.

Tablicu pronađite OVDJE.

Gong je korisnik operativne potpore – strukturne podrške europskim think-do-thanks u cjelini “Demokratska i građanska participacija” u sklopu programa Europa za građane.

Gong je Centar znanja u području građanskog aktivizma i izgradnje demokratskih institucija društva u okviru Razvojne suradnje s Nacionalnom zakladom za razvoj civilnoga društva.

 

Leave a Comment!