Foto: Pixabay
Koristeći medije i društvene mreže građan_ke izloženi su različitim sadržajima koji nisu nužno kreirani i uređeni prema najvišim standardima novinarske profesije. Kako bi mogli prepoznati jesu li informacije koje im se prezentiraju točne, jesu li foto i video sadržaji koji privlače njihovu pozornost doista autentični, potrebna su im specifična znanja i vještine.
Istraživanje o medijskim navikama koje je Gong proveo tijekom prve polovice 2023. pokazuje da se preko 76 posto građana_ki Hrvatske svakodnevno koristi internetom na mobilnom telefonu. Od toga gotovo trećina njih teško procjenjuje jesu li neke vijesti na internetu stvarne ili lažne. Građane najviše zabrinjava istinitost informacija koje dobivaju na Fejsbuku (55%), portalima ili aplikacijama za distribuciju vijesti (54,3%), YouTubeu (46,1 %) mobilne aplikacije za komunikaciju (npr. WhatsApp, Viber) (41,2 %) i Twitteru (33,9 %).
U sustavu formalnog obrazovanja u Hrvatskoj podučavanje medijske pismenosti je trenutno marginalizirano. Preciznije, hoće li građani_ke razviti kritičko mišljenje u odnosu na sadržaj iz medija i društvenih mreža ovisi o njihovoj osobnoj motivaciji i spremnosti na samostalno stjecanje znanja ili sudjelovanje u neformalnim edukacijama.
Da bi građanima_kama pomogli prepoznati lažne vijesti u online svijetu i spriječe njihovo dalje širenje, te da jednostavno provjere autentičnost fotografija, Agence France Presse (AFP) pripremila je dva edukativna videa: