Hoće li „U ime obitelji“ prije referenduma otkriti tko ih plaća?

19. studenoga 2013.

Državno izborno povjerenstvo pozvalo je sudionike referendumske promidžbe da najkasnije 24 sata prije dana održavanja referenduma javno objave podatke o izvoru sredstava i visini troškova referendumske promidžbe.

„Unatoč zakonodavnoj praznini, a imajući u vidu do sada dostignute demokratske standarde u Republici Hrvatskoj u području izbornih postupaka kao i visoke standarde u području transparentnosti i javnoj dostupnosti podataka o financiranju političkih subjekata i i izbornih kampanja“, Državno izborno povjerenstvo pozvalo je „sudionike referendumske promidžbe da najkasnije 24 sata prije dana održavanja referenduma javno objave podatke o izvoru sredstava i visini troškova referendumske promidžbe (npr. troškove spotova radijskih i/ili televizijskih, plakata, majica, bedževa, olovaka s otisnutim sloganima ili porukama koje bi upućivale na to kako da se birači izjasne)“, ističe DIP u svojem priopćenju o referendumskoj promidžbi i praćenju njezina financiranja.

Naime, niti Zakonom o referendumu, niti Zakonom o financiranju izborne promidžbe nije propisana obveza sudionika referenduma koji vrše promidžbu (za odnosno protiv) referendumskog pitanja objaviti izvore i iznose u tu svrhu utrošenih sredstava, a ne propisuje niti njihovo ograničenje. Stoga DIP nije ovlašten donijeti Obvezatnu uputu kojom bi sudionicima referendumske promidžbe bila propisana obveza javne objave izvora njihovih sredstava i troškova.

Međutim, pozivanje na dostignute prakse korak je u dobrom smjeru, kojim bi zakonodavac trebao nastaviti tako da odmah nakon izmjena Ustava donese novi Zakon o referendumu, kojim će se urediti niz tehničkih pitanja ključnih za transparentnost referendumskog postupka, uključujući i medijsko praćenje te financiranje kampanje. A koliko su jasni propisi važni, pokazuje se upravo na primjeru inicijative „U ime obitelji“, koja uporno ponavlja svoju priču o volonterima kao donatorima, ali još nigdje nije jasno predočila otkud joj sredstva kojima financira svoje aktivnosti pa hrvatski građani i dalje ne znaju tko će, kako je već upozoravano, „kupiti promjenu hrvatskog Ustava“.

I tako dok mnoge organizacije civilnoga društva na svojim stranicama godinama transparentno objavljuju izvještaje o radu i financijama, "kada bude propisano zakonom i kako bude propisano zakonom, tako ćemo i mi objavljivati podatke", poručuju izvođači „U ime obitelji“ ne otkrivajući tko su „naručitelji“ referenduma o braku i njihovih ostalih aktivnosti, a sve to dok ispijaju šampanjac i drže konferencije za novinare u luksuznim hotelima te bez naknade za korištenje  „glume“ DIP u gradskim prostorima.

chevron-right