Sprječavanje sukoba interesa sprječava gubitak BDP-a i rast sive ekonomije

Gubitak dijela BDP-a i prihoda od poreza, nedostupnost javnih službi, rast sive ekonomije – samo je dio izravnih posljedica korupcije i sukoba interesa kao njezinoga predvorja, a u kojemu su mnogi, pogotovo oni na lokalnoj razini, još uvijek vrlo izgubljeni. Stoga na korupciju i sve rizike koje ona donosi treba neprestano upozoravati, a ljude koji rade u tijelima javne vlasti treba sustavno educirati u cilju vraćanja povjerenja građana u političke institucije, ali i gospodarski napredak, zaključeno je na završnoj konferenciji o sprječavanju sukoba interesa u Hrvatskoj kojom je završen ciklus seminara Transparency Internationala Hrvatske.

Gubitak dijela BDP-a i prihoda od poreza, nedostupnost javnih službi, rast sive ekonomije – samo je dio izravnih posljedica korupcije i sukoba interesa kao njezinoga predvorja, a u kojemu su mnogi, pogotovo oni na lokalnoj razini, još uvijek vrlo izgubljeni. Stoga,na korupciju i sve rizike koje ona donosi treba neprestano upozoravati, a ljude koji rade u tijelima javne vlasti treba sustavno educirati u cilju vraćanja povjerenja građana u političke institucije, ali i gospodarski napredak, zaključeno je na završnoj konferenciji o sprječavanju sukoba interesa u Hrvatskoj kojom je završen ciklus seminara Transparency Internationala Hrvatske.

‘Zašto bi nekog građanina bilo briga kakva je imovinska kartica načelnika općine ili ima li neki sudac i kod koga kredite? Zašto je problem ako ja kao načelnik odem s nekim na ručak? Pa pitanje je što će on ili ja dobiti zauzvrat, a ne to kakav je ručak i koliko je koštao. Zašto državni dužnosnik ne bi mogao imati poduzeće i njime upravljati i biti na dužnosti? Pa zato su ga ljudi i izabrali jer vide da je uspješan, a danas je važno stvoriti nova radna mjesta. Pa kad se takvi podaci o vlasništvu objave, to može samo poslužiti da vas protivnička strana na izborima razvlači na sve strane u svojim novinama ili da vas se ucjenjuje. Neka postoje te imovinske kartice, ali one ne moraju biti javne jer kakav je interes mene kao građana da ja vidim što unutra piše? Ima neka osoba u koju ja imam povjerenje i koja je tu da to provjeri i to je dovoljno. I teško da će se više dogoditi u Hrvatskoj da neka osoba ima satove vrijedne tisuće eura, a da ne zna otkud joj’.

Edukaciji nikad kraja

Navedene izjave dio su onoga što se moglo čuti od lokalnih dužnosnika i službenika na završnoj konferenciji TIH-a održanoj u ponedjeljak, 15. listopada nakon što je TIH u suradnji s bugarskim kolegama od od travnja do rujna 2012. u 15 gradova diljem Hrvatske provodio dvodnevne seminare u kojem su sudjelovali javni dužnosnici, predstavnici medija i nevladine udruge, unutar projekta vrijednog 243.000 eura ostvarenog u sklopu IPA programa 2008, a čiji je cilj uključiti organizacije civilnog društva u prevenciju sukoba interesa u reformi javne uprave te javne dužnosnike upoznati s načinima preveniranja sukoba interesa.

Uzimajući u obzir izrečeno, posve je jasno da na edukaciji ljudi u tijelima javne vlasti i dalje treba još puno raditi, a čega je svjestan i predjednik TIH-a Nikola Kristić, koji je dok je još bio na uvodnom dijelu konferencije kratko kazao: ‘Ljudi koji rade u tijelima vlasti moraju se permanentno educirati o tome što je to sukob interesa, kako ga izbjegavati i kako tijela javne vlasti mogu na najbolji način odgovoriti građanima kao onima koji ih plaćaju, da budu što učinkovitija. Treba neprestano upozoravati na taj problem i smanjivati koruptivne rizike i rizike sukoba interesa’.

Laste, Povjerenstvo i proljeće

Dok se još uvijek čeka izbor novog Povjerenstva za sprečavanje sukoba interesa, koji je u tijeku, ali bi ga moglo donijeti tek proljeće, naime, trenutno je u tijeku sigurnosna provjera, ministar uprave Arsen Bauk također je pokazavši se na uvodnom dijelu konferencije podsjetio da je aktualna vlast dok je bila oporba prigovarala Zakonu o sprječavanju sukoba interesa i da ga je potom pokušala i mijenjati, u čemu nije uspjela te da su s obzirom da je država u tijeku pregovora s Europskom unijom preuzela neke obveze, tih se obaveza dužni i dalje pridržavati. Podsjetio je da je ‘sukob interesa uvijek sukob javnoga i privatnog interesa osobe koja obnaša javnu dužnost, koji za političare može značiti gubitak javne potpore te da za njih moraju postojati stroža pravila jer su dobili povjerenje građana koje ne smiju zlorabiti, a jasno postavljena pravila i njihovo poštovanje povećat će povjerenje građana u politiku i političare’.

Baukov kolega ministar pravosuđa Orsat Miljenić na konferenciju je odaslao svoju zamjenicu Sandru Artuković-Kunšt koja je ponovila da je ‘jedan od prioriteta i strateških ciljeva Vlade stvaranje društva bez korupcije, a sukob interesa je potencijal za korupciju. Svakodnevno se ulažu veliki napori u unaprjeđenje zakonodavstva, izgradnju institucija, prevenciju i otkrivanje korupcije i u procesuiranje korupcijskih kaznenih djela. Prevencijom se uspostavlja povjerenje, jača integritet i ostvaruje javno dobro’.

‘Društvo bez korupcije možda je iluzija, ali ne treba odustati od borbe’

Važnost ispunjavanja kriterija pristupanja EU u smislu osnivanja Povjerenstva za sprječavanje korupcije podcrtao je šef Delegacije Europske unije u Hrvatskoj Paul Vandoren, podsjetivši da je to i jedna od deset zadaća koje Hrvatska treba ispuniti da bi u srpnju iduće godine postala punopravna članica EU. Međutim, ni onda posao nije gotov jer je riječ o dugotrajnom složenom procesu u kojem važnu ulogu igraju aktivno djelujući organizacije civilnog društva koje jačaju svijest građana o tom problemu. ‘Premda se društvo bez korupcije čini iluzijom, nikada ne treba odustati od borbe’, poručio je Vandoren publici u kojoj su do prve pauze prva mjesta zauzeli i predsjednik Nacionalnog vijeća za praćenje provedbe Strategije suzbijanja korupcije Vladimir Šeks te članica Vijeća i bivša premijerka Jadranka Kosor.

Međutim, u samoj Europskoj uniji stvari su vrlo raznolike i nema jedinstvenog modela, a stvari su strože posložene kada je riječ o novim članicama – pokazala je usporedna analiza najboljih praksi zemalja članica EU u sprječavanju i suzbijanju sukoba interesa uz analizu potreba hrvatske javne uprave, kazao je bivši ravnatelj bugarske antikorupcijske agencije i ekspert predavač na projektuConstatine Palicarsky. Istaknuo je da hrvatski propisi trebaju neke sitne preinake, premda su stvari već bile i prečesto mijenjane, a ključno je da nedostaje prakse te je potrebna dosljedna primjena zakona.

Moral se zakonom ne može propisati

Dok se, primjerice u Francuskoj, sukobom interesa do prije dvije godine nisu praktički ni bavili, a sad muku muče s provedbom zakona koji omogućuje da postoje izjave o imovinskom stanju, ali ako one nisu točne, nitko za to ne mora odgovarati, kako je upozorila Myriam Savy iz Transparency Inetrantional Francuske, u SAD-u najviše bdiju nad najvišim razinama, a posebno se pazi na lobiranje i financiranje kampanja, kao i na odnose koji se tiču, primjerice, dionica, kazao je Eric Raile, savjetnik na Vladinim programima Ureda za etiku Vlade SAD-a.

Istaknuo je da je naglasak na etici, povjerenju, transparentnosti i odgovornosti kao polaganju računa s obzirom da o njima ovisi kvaliteta reprezentativne demokracije, dok je govoreći o analizi stanja i preporukama za budućnost pravna savjetnica u GONG-u Vanja Škorić istaknula da je važno sukob interesa prepoznati i njime dobro upravljati, a upravo to bi trebao biti zadatak novoga Povjerenstva, čija bi zadaća kroz dobru praksu trebao biti i rad na političkoj vjerodostojnosti. Moral se unatoč svemu, zakonom ipak ne može propisati.

Andreja Žapčić

Leave a Comment!