Netransparentnost cjenika i popusta onemogućuje kvalitetan nadzor financiranja kampanja

02. prosinca 2011.

Stranke su ostvarile vidljivi napredak u transparentnosti financiranja izbornih kampanja, ali cjenici i popusti prema kojima su dogovarane cijene oglasnog prostora predstavljaju moguće „sive zone“, poručili su TIH i GONG na konferenciji za novinare prilikom objave prijevremenih financijskih izvještaja stranaka i kandidata. Pokazala je to procjena vrijednosti oglašavanja političkih stranaka i nezavisnih lista te usporedba s podacima iz službenih prijevremenih izvješća političkih stranaka i kandidata.Stranke su ostvarile vidljivi napredak u transparentnosti financiranja izbornih kampanja, ali cjenici i popusti prema kojima su dogovarane cijene oglasnog prostora predstavljaju moguće „sive zone“, poručili su TIH i GONG na konferenciji za novinare prilikom objave prijevremenih financijskih izvještaja stranaka i kandidata.

Pokazala je to procjena vrijednosti oglašavanja političkih stranaka i nezavisnih lista te usporedba s podacima iz službenih prijevremenih izvješća političkih stranaka i kandidata. GONG i TIH napominju da prikazani iznosi ne predstavljaju iznose koje su stranke i nezavisne liste stvarno i platile za troškove oglašavanja tijekom izborne promidžbe te da je moguće kako prikazani iznosi na sadrže sve popuste (uključeni javno objavljeni popusti /HDZ i HSLS/ te srednje vrijednosti popusta).

Netransparentnost cjenika i popusta dovodi do toga da podaci nisu provjerljivi, onemogućuje kvalitetan nadzor financiranja izbornih kampanja te otvara prostor za različita tumačenja.

Usporedba TIH-ovih i GONG-ovih procjena te podataka iz službenih prijevremenih izvješća ukazuje na razlike u troškovima oglašavanja kod dvije najveće stranke/koalicije, dok kod ostalih stranaka/nezavisnih lista nema značajnijih razlika između podataka udruga i službenih izvješća. Mogući razlozi razlike u troškovima oglašavanja:
- stranka/koalicija ostvarila je velike popuste zbog količine oglasa;
- nisu poznati posebni uvjeti i cjenici temeljem kojih je kupovan oglasni prostor i prema kojima su dogovarane cijene i popusti;
- razliku između tržišne vrijednosti oglasnog prostora i prikazanim iznosima u službenim izvješćima platio je netko drugi.

U interesu je političkih stranka da same objave cjenike, uvjete i popuste ostvarene pri oglašavanju kako bi se osiguralo da sve stranke imaju jednak tretman, a da se značajno veći popusti transparentno prikažu kao donacije, kako je to ustvrdio i DIP.

Kako bi dali svoj doprinos transparentnosti financiranja izbornih kampanja, pozivamo sve medije, a posebice medijske agencije, kao i tvrtke za vanjsko oglašavanje („plakateri“) da javno objave koliko su prihodovali za izbornu promidžbu po svakoj stranci, nositelju liste i kandidatu uz odobrene popuste.

Na kraju, TIH i GONG od nove vlasti očekuju da odmah krenu u poboljšanje zakonskog okvira u smislu transparentnosti cjenika i uvjeta pod kojima su dogovarane cijene oglašavanja kao i jačanje kapaciteta tijela nadležnih za provedbu i nadzor izbornih aktivnosti.

Troškove pojedinih stranaka, koalicija i lista možete pogledati ovdje. 

chevron-right