
Ustavni sud Republike Hrvatske najviše je tijelo koje jamči poštivanje i primjenu Ustava Republike Hrvatske. Zbog takve zadaće, naziva se i “čuvarem Ustava” te jamči temeljna ljudska prava i slobode. Ne pripada ni zakonodavnoj, ni izvršnoj, ni sudbenoj grani državne vlasti, već bi po definiciji trebao ispravljati njihove najteže pogreške.
Unatoč takvoj važnoj ulozi, rad Ustavnog suda već je dugo obilježen netransparentnošću, na što Gong godinama upozorava. I ne samo Gong, i pojedini suci Ustavnog suda kroz svoja izdvojena mišljenja nerijetko koriste priliku da ukažu na potrebu da javnost zna kako sud radi, što je uostalom i propisano odredbama Ustavnog zakona o Ustavnom sudu. Osim toga, ni sam Ustavni sud nije lišen postupanja koje je u pravnoj i široj javnosti izazivalo prijepore o zakonitosti njihovog rada. Prisjetimo se kako je sud potajno sebi produljio mandat, kao i odluke kojom je predsjedniku Republike Hrvatske Zoranu Milanoviću izrečena zabrana kandidiranja na parlamentarnim izborima čak ni u slučaju podnošenja ostavke na mjesto predsjednika, a da obje odluke nisu imale čvrstog temelja u samome Ustavu.
Temeljem praćenja rada Ustavnog suda kroz njegove odluke, Gong donosi nastavak preporuka za veću otvorenost njegovog rada.
Gong upozorava na poštivanje odredbi Ustavnog zakona prema kojima novinari imaju pravo sudjelovati na sjednicama Ustavnog suda, što im po ustaljenoj praksi nije dozvoljeno, kao i na nužnost jasne strategije komunikacije s javnosti. Također, javnost mora znati tko su suci izvjestitelji u predmetima, a da za to ne moraju slati zahtjeve za pristup informacijama.
Predmeti se u rad sucima moraju dodjeljivati isključivo nasumično, bez iznimke. Sadašnja je praksa da se isti/slični predmeti dodjeljuju u rad istim sucima što se opravdava njihovom stručnošću.
Potrebni su detaljni podaci o ustavnosudskim odlukama kako bi javnost znala koliko je vremena doista potrebno za rješavanje predmeta, kao i koliko je zahtjeva i prijedloga za ocjenu ustavnosti i zakonitosti te tužbi odbijeno, odnosno odbačeno.
Nužno je da se ustavni suci ponašaju u skladu s pravilima koje propisuje sam Ustavni zakon o Ustavnom sudu kako bi otklonili ponašanja koja dovode u pitanje nepristranost i politiziranost njihove dužnosti, poput preuranjenih imenovanja na ustavnosudske funkcije.
Cijeli tekst preporuka pronađite ovdje:

