
U superizbornoj 2024. i 2025. Gong je uočio niz oglasa izbornih kandidata koji nisu označavani na društvenim mrežama kao politički. Umjesto toga koristili su kategorije nepovezane sa stvarnim sadržajem, poput „zakon i vlada“, “business“, „vijesti, knjige i publikacije“ ili čak „zdravlje“. Bitna razlika kod označavanja oglasa je u količini informacija koje platforme pružaju o oglasu. Za oglase koji su označeni kao politički korisnicima su odmah dostupne informacije o iznosu plaćenom za oglas kao i podaci o dosegu i ciljanim publikama prema spolu, dobi i lokaciji, dok je za ostale oglase dostupna samo informacija o procijenjenom broju dosegnute publike/korisnika, bez otkrivanja detalja o cijeni i ciljanom oglašavanju.


Uoči kampanje za lokalne izbore, Gong je ukazivao na kandidata Ivicu Lovrića koji je na Googleu platio preko 400 oglasa putem računa svoje udruge Plavi grad i samo jedan od njih označio kao politički. Istovremeno je na Meti pravilno označavao oglase (ili je ta platforma ispravno prepoznala i označila oglase kao političke) i platio ih putem istoimene političke stranke. Gong je na ovaj slučaj upozorio još u veljači naglasivši kako netransparentno oglašavanje oglasa dovodi do nemogućnosti praćenja stvarne potrošnje u kampanji kao i to da je plaćanje oglasa kandidatu od strane udruge suprotno Zakonu o financiranju političkih aktivnosti.
Međutim, niti samoregulacijski mehanizmi Googlea niti nadležna tijela za praćenje troškova kampanje (Izborno povjerenstvo Grada Zagreba i DIP) nisu reagirali na našu prijavu. Google nije uklonio oglase na Lovrićeve oglase iako sadržaj nesumnjivo krši spomenutu uredbu koja uskoro stupa na snagu. Google, ni nakon naše prijave i pojedinačne provjere oglasa, ne smatra spornim to što se politički sadržaj maskira/obilježava pod prozaične teme. Time se onemogućava pristup informacijama koje bi politički oglasi trebali sadržavati.
Državno izborno povjerenstvo, koje nadzire regularnost financiranja promidžbe, odgovorilo nam je da je razmotrilo našu prijavu i da ne smatra kako je došlo do povrede zakona. Međutim, izostalo je pojašnjenje zbog čega financiranje političke kampanje novcem iz udruge nije sporno, iako je takva praksa izričito zabranjena zakonom.
Test nove regulative političkog oglašavanja - platforme nedovoljno kontroliraju političke kandidate
U listopadu započinje puna primjena Uredbe o transparentnosti i ciljanju u političkom oglašavanju (TTPA) koja uvodi nova pravila za transparentnije političke kampanje i želi ograničiti manipulativne prikrivene političke oglase. U svjetlu najava da će najveće platforme ukinuti političko oglašavanja kako bi izbjegle značajne kazne, uočili smo kako su do sada opcija označavanja političkog oglašavanja i samoregulatorni mehanizmi platformi bili nesustavno primjenjivani.
Izborne kampanje na društvenim mrežama pokazale su da, unatoč postojećim okvirima na društvenim mrežama kojima bi se političko oglašavanje trebalo učiniti transparentnijim, politički akteri često nemaju volju (ili znanje) da svoje oglase jasno označuju, a same platforme čija kontrola bi trebala uključivati umjetnu inteligenciju, algoritme i/ili moderatore koji prate te oglase ne provode sustavan nadzor nad oglasima, a i pri provjeri samoregulatorni mehanizmi pokazali su velike manjkavosti u prepoznavanju političkih oglasa.
Europska unija godinama pojačava pritisak na platforme da reguliraju politički sadržaj, pa je Meta još 2018. nakon skandala s Cambridge Analyticom uvela verifikaciju oglašivača, oznaku “plaćeno od strane…”, javni Ad Library i kasnije dodatne alate za transparentnost. Google je slične mjere uveo 2019., a već 2020. ograničio mikrociljanje na dob, spol i lokaciju, dok su podaci o političkim oglasima javno dostupni kroz Transparency Report i Ads Transparency Center.
Unatoč tome što su se kroz godine prilagođavale europskim pritiscima za transparentnije kampanje, Google je krajem prošle godine prvi objavio da se povlači iz političkog oglašavanja na području EU, navodeći da bi nova pravila – učinila usklađivanje s regulativom praktično neizvedivim i rizičnim, a istu odluku potvrdila je Meta ljetos.

