Reforma strukovnog obrazovanja mora se voditi transparentno i po ujednačenim kriterijima

10. veljače 2025.
Reforma strukovnog obrazovanja mora se voditi transparentno i po ujednačenim kriterijima 1
Ilustracija: Gong

Gong upozorava da obrazovne institucije koje pripremaju reformu srednjeg strukovnog obrazovanja moraju voditi taj proces transparentno, po jasnim kriterijima i uključivo. Javnost ima pravo znati koje korake institucije poduzimaju i posljedicama koje će imati na obrazovni sustav i budućnost učenika i učenica. Poručujemo kako institucije trebaju odgovorno voditi reforme u interesu svojih građanki i građana.

Sedam mjeseci uoči početka provedbe reforme, odnosno početka iduće školske godine, i dalje je nepoznato kako će se provoditi modularna nastava.

Iz medija i posredno saznajemo da je smanjena satnica za prvi strani jezik, sa sadašnjih 3 ili 4 sata tjedno na 2 sata tjedno tijekom cijelog srednjoškolskog obrazovanja jer drugi općeobrazovni predmeti  ostaju obvezni u četverogodišnjim školama.

Smanjenje satnice jednog na štetu drugog općeobrazovnog predmeta nije adekvatno rješenje, a dodatno je neprihvatljiv razlog zbog kojeg je to, prema navodima medija, učinjeno - neki nastavnici su bolje lobirali za svoj predmet.

Prebacivanje odgovornosti ili krivice na nastavnike koji su se borili da Povijest i Politika i gospodarstvo ostanu općeobrazovni predmeti je neprihvatljivo. 

Svođenje ozbiljne i dugoročne reforme strukovnog obrazovanja na to koji je nastavnik bolji lobist i tko se kod Agencije može bolje izboriti za svoj predmet i satnicu poražavajuće je za obrazovni sustav koji mora biti posvećen kreiranju kvalitetnih obrazovnih politika za dobrobit svih učenika.

Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih mora imati aktivniju ulogu u ovom procesu i omogućiti da se čuju sve zainteresirane strane i akteri koji su pogođeni ovim izmjenama. 

Obrazovne institucije trebaju pronaći način kako osigurati da učenici strukovnih škola imaju sve važne općeobrazovne predmete, pa makar to značilo mijenjati omjer strukovnih i općeobrazovnih predmeta. Porazno je za društvo svoditi cjelovitu reformu strukovnog obrazovanja na međusobnu borbu nastavnica za opstanak njihovih predmeta u nastavi, dok su svi ti predmeti neophodni za obrazovanje i budućnost učenica. 

Reforma strukovnog obrazovanja godinama je najavljivana, a oblik u kojem će se provoditi javnost je mogla saznati u lipnju 2024. kad je Prijedlog nacrta kurikula za općeobrazovne predmete za trogodišnje i četverogodišnje programe stigao na javno savjetovanje. Reforma je predviđala ukidanje velikog broja općeobrazovnih predmeta među kojima i Politike i gospodarstva. Umjesto kroz obavezni predmet, sadržaji su se sadržaju trebali provoditi kroz module koji kombiniraju znanja iz različitih područja, a provodi ih više nastavnika različitih struka. 

Nakon pritiska organizacija civilnog društva, udruženja nastavnika, akademske zajednice Prijedlog je dorađen, a Politika i gospodarstvo ipak je ostala kao dio kurikula kao predmet u četverogodišnjim programima. Međutim, to je dovelo do umanjenja satnica za prvi strani jezik. Dorađen kurikul na savjetovanju je bio samo 15 dana, u savjetovanje su se uključili stručnjaci svih razina obrazovanja, strukovne udruge, voditelji doktorskih studija, fakulteta i drugi pojedinaca i institucija, no njihovi komentari su u 99 % slučajeva odbačeni.

Svi općeobrazovni sadržaji važni su za učenike i učenice strukovnih škola, a smanjenjem satnice ili ukidanjem sadržaja njih se marginalizira i stavlja u nepovoljniji položaj od vršnjaka gimnazijalaca.

Gong chevron-right