Nakon što je Gong upozorio nadležna tijela da je intervju predsjedničkog kandidata Dragana Primorca potpisala jedna od voditeljica iz marketinga, a ne novinarka, Večernji list se javio s člankom u kojem tvrdi da su naše aluzije potpuno promašene. Ne demantiraju da je autorica teksta voditeljica native tima, što je uostalom vidljivo iz javnih izvora, nego najavljuju njezine daljnje novinarske intervjue. Samom činjenicom da se radi o njezinom “vatrenom krštenju”, priznaju da nije radila kao novinarka i da su naša pitanja opravdana.
“Stoga su potpuno promašene aluzije da se nekoga od kandidata protežira”, stoji u Večernjakovom tekstu, a kao potvrdu navode izjave dvije kandidatkinje Marije Selak Raspudić i Ivane Kekin o njihovim intervjuima koje su dale dugogodišnjoj novinarki Boženi Matijević.
Gong nikada nije problematizirao intervjue novinarke Matijević, nego onaj kojeg radi osoba koja nije novinarka nego voditeljica u marketinškom timu. Gongu nije problem u tome što su kandidati za predsjednika dali životne intervjue, u tome nedvojbeno vidimo javni interes, već u tome ako intervjue umjesto novinara radi služba za marketing.
Protivno je pravilima struke i Kodeksu novinarske časti da se novinari bave propagandnim aktivnostima. Suprotno je zakonu da se marketinški sadržaj predstavlja kao novinarski, već promotivni sadržaj uvijek mora biti jasno označen. Posve je neprimjereno i nedemokratski formu tzv. nativea koristiti u političkim izvještajima, zalažemo se za strogu zabranu takve prakse.
Da se u Večernjakovom praćenju predsjedničke kampanje krše prakse kampanja i pravila struke, pokazuje i izvještaj s predstavljanja programa Dragana Primorca, objavljen dan prije u subotu 23.11., kojeg potpisuje Native tim. Kao organizacija koja promiče integritet izbora, Gong se izrazito protivi dosad neviđenoj praksi da se umjesto novinarskih izvještaja o kandidatima, čitateljima servira stranačka propaganda, i to u novinarskom formatu, što dovodi u zabludu čitatelje i uništava smisao novinarstva. Osim što je to obmanjujuće za čitatelje, podsjećamo da je to i zakonom zabranjeno.
No kako su već kandidatkinje svojim izjavama, poslužile Večernjakovom odgovoru Gongu, pozivamo ih da i nama odgovore:
Vrlo je neobična i situacija u koju jedan medij stavlja organizaciju civilnog društva da pojašnjava što je novinarski tekst, a što plaćeno oglašavanje, koje k tome mora biti jasno naznačeno. Stoga se čini nevjerojatnim da je Večernji list, jedan od vodećih političkih dnevnika u Hrvatskoj već 65 godina, nije mogao dodijeliti ovako važan zadatak poput intervjuiranja predsjedničkog kandidata niti jednom novinaru ili novinarki u svojoj redakciji, nego je za taj intervju morao posegnuti za osobom iz marketinga.
Gong upozorava na opasnu praksu u kojoj marketing piše tekstove koji se potom čitateljima predstavljaju kao novinarski, koji podrazumijevaju nepristranost i objektivno izvještavanje. To je sušta suprotnost prirodi i svrsi native tekstova, čiji je cilj prilagoditi marketinški tekst da se uklopi u medij upravo kako bi se prikrila stvarnost da se radi o plaćenoj promidžbi proizvoda ili osobe. Svjesni njihove važnosti u izbornim kampanjama, pozivamo medije i urednike da u svom radu vode računa o zakonima, pravilima i etici struke i redakcijskim statutima.
I za kraj, još jednom pozivamo nadležne institucije, od Državnog izbornog povjerenstva preko Ministarstva kulture i medija, Vijeća za elektroničke medije i Hrvatskog novinarskog društva, ali i sve građanke i građane kojima je stalo do nezavisnog novinarstva u službi javnog interesa, kao i toga da se sačuva fer izborna utakmica, da osude ovakve prakse.