Na ovogodišnjim izborima za Europski parlament primjene su po prvi put nove europske Regulative o transparentnosti i ciljanju političkog oglašavanja (PAR). Regulativa je tražila od svih političkih aktera da jasno označavaju političke oglase te navode sponzore, iznose potrošnje i kriterije ciljanog oglašavanja, a cilj je bio smanjiti manipulaciju i nejasnoće koje su prije bile prisutne u online oglašavanju.
Kako se izborne kampanje danas uvelike vode na online, pri čemu društvene mreže imaju ključnu ulogu u oblikovanju političkog diskursa i plasiranju političkih poruka, zanimljivo je bilo pratiti kako će političke stranke, kandidati i kandidatkinje, ali prije svega - velike tehnološke platforme primijeniti novu Regulativu.
Iskustva iz prošlosti, kao i sve brži razvoj tehnologija umjetne inteligencije, ukazuju na prijetnje nedozvoljenog utjecaja i uplitanja, što ugrožava integritet demokratskih izbornih procesa. Politički oglasi mogu biti izvor dezinformacija, posebno ako se ne otkrije njihov politički karakter ili identitet treće strane koja stoji iza oglašavanja. Transparentnost koja suzbija manipulaciju informacijama i neprikladan utjecaj ključna je za otvorene i poštene demokratske izbore. Skandal s Facebookom i Cambridge Analyticom iz 2018. otkrio je visok stupanj sofisticiranosti dezinformacija i sve raznovrsnije aktere koje potiče brzi razvoj novih tehnologija.
Stoga je Europska komisija reigirala donošenjem nove Uredbe o političkom oglašavanju kako bi spriječio dezinformacije i postigao veću transparentnost u području političkog oglašavanja unutar EU-a.
Regulacije o transparentnosti i ciljanju političkih oglasa stupio je na snagu 9. travnja 2024. Cilj takvog propisa bio je zatvoriti postojeću prazninu uspostavljanjem jedinstvenih regulatornih standarda unutar EU-a za sprječavanje političkih dezinformacija, povećanje transparentnosti u političkom oglašavanju i jačanje integriteta demokratskih izbornih procesa. Trenutno se primjenjuje samo ograničen broj odredbi, pa je PAR zasada pokazatelj budućih napora EU-a u sprječavanju dezinformacija u političkom oglašavanju, a nedostaje mu efikasnih mehanizama za provedbu u ovoj izbornoj godini. Kad PAR u potpunosti stupi na snagu, kršenja će moći biti kažnjena kaznama do 6% godišnjeg globalnog prometa sponzora ili pružatelja usluga političkog oglašavanja.
Na nedavnim izborima za Europski parlament 2024., primjena Regulacije o transparentnosti i ciljanju političkih oglasa bila je izazovna, a postoje brojni problemi u implementaciji, koji uključuju različite pristupe među državama članicama i nedovoljnu primjenu novih pravila.
Tijekom izbora, političke stranke i kampanje suočile su se s poteškoćama u pravilnom označavanju političkih oglasa, dok su online platforme, kao što su društvene mreže, imale problema s provedbom novih pravila o transparentnosti i identifikaciji političkih sponzora. S obzirom na ove izazove, potrebna je daljnja regulacija i upute za platforme kako bi se osigurala pravilna primjena zakonodavstva, a relevantne vlasti diljem EU moraju koordinirati napore za bolje praćenje i provedbu novih smjernica.
Međutim, sve ove poteškoće nisu spriječile napredak u usklađivanju pravila, a uvođenje EU-svih smjernica za političko oglašavanje predstavlja važan korak prema većoj transparentnosti i borbi protiv političke dezinformacije.