Građane i građanke brine sve češće korištenje alata umjetne inteligencije za pisanje vijesti, pokazalo je to globalno istraživanje Reuters Instituta, koje je provedeno na gotovo 100.000 osoba na šest kontinenata.
Istraživanje pokazuje da je građanima i građankama prihvatljivije kad se umjetna inteligencija koristi za pomaganje u novinarskom radu olakšavajući poslove poput transkribiranje intervjua ili uređivanja materijala za objavljivanje.
Europljani pokazuju nešto veću zabrinutost u odnosu na građane i građanke SAD-a, kada je u pitanju upotreba alata umjetne inteligencije u redakcijama.
Ispitanici kažu da se osjećaju manje ugodno ako su umjetnom inteligencijom generirane vijesti iz politike i kriminala, a ugodnije s vijestima o sportu, umjetnosti, zabavi koje obično mogu imati manje ozbiljne posljedice.
Ova analiza pokazuje da je publika još uvijek duboko ambivalentna u pogledu uporabe ovih tehnologija, što znači da mediji i novinari moraju biti izuzetno oprezni u pogledu toga kad i gdje ih koriste jer lako mogu izgubiti povjerenje publike.
Analiza Reuters Instituta pokazuje i da se povećala zabrinutost građana i zbog širenja dezinformacija na online platformama. Sumnjičavost je veća u nekim državama u kojima se ove godine održavaju izbori.
Građani prepoznaju političke teme kao glavno područje povezano s 'lažnim ili obmanjujućim' sadržajem, zajedno informacijama o zdravlju i vijestima o ratovima u Ukrajini i Gazi.
Netočne informacije u izbornom periodu posebice utječu na građane i njihove stavove, mišljenje i odluke, a u krajnjem utječu na integritet samog procesa i urušavanje demokratskih vrijednosti.
Građani smatraju da je najteže na TikToku i X napraviti razliku između stvarnog i lažnog sadržaja uspoređujući s drugim mrežama. Obje platforme su se pokazale kao prostor za širenje dezinformacije, lažnih fotografija i video snimaka.
Istražujući razlike među zemljama, Institut Reuters je uočio da su građani zapadnoeuropskih zemalja poput Njemačke manje sigurni u svoju sposobnost razlikovanja pouzdane i nepouzdane informacije o X i TikToku nego ispitanici u SAD.
Ovo istraživanje pokazuje da je upotreba vijesti na online platformama fragmentirana među nekoliko društvenih mreža - kontinuirano se smanjuje korištenje Facebooka za informiranje, dok raste interest za YouTube, Instagram i TikTok koji bilježe najveći rast od 2020.
Video postaje sve važniji izvor vijesti, posebno mlađoj publici koja češće pristupa ovom sadržaju preko online platformi, a rjeđe na stranicama medija. Dodatan problem za monetizaciju medijskog sadržaja i njihovo povezivanje s publikom je to što korisnici vijestima dominantno pristupaju s društvenih mreža i pretraživača, a rjeđe preko stranica medija i aplikacija.
Ovo istraživanje prepoznalo je i trend povećanog interesa za stranačkim pristranim komentatorima, utjecajni pojedincima (influenserima) i mladim kreatorima sadržaja, posebno na YouTube-u i TikToku, dok na društvenim mrežama kao npr. Facebook i X, tradicionalni brendovi vijesti i novinari i dalje imaju važnu ulogu u privlačenju pažnje publike.
Influenseri, dajući novi perspektivu o društveno-političkim temama snažno utječu na mlade. U Francuskoj Hugo Travers, 27-godišnjak poznat kao Hugo Décrypte, koji svojim pratiteljima (njih 2.6 milijuna na YouTubeu i 5.8 milijuna na TikToku) objašnjava aktualne političke tema i događaje na jasan i informativan način, često izbjegavajući izražavanje jasnih političkih stajališta ili ideoloških preferencija. Istraživanja pokazuju da dobiva više spomena na svim mrežama od tradicionalnih novinskih brendova poput Le Monde ili BFMTV-a.