Trebamo reformu izbornog zakonodavstva i proaktivniju izbornu administraciju

04. lipnja 2024.
Trebamo reformu izbornog zakonodavstva i proaktivniju izbornu administraciju 1

Izbori za Hrvatski sabor održali su se u srijedu, 17. travnja 2024. na 6990 biračkih mjesta na području Republike Hrvatske i u sjedištima diplomatsko-konzularnih predstavništava Republike Hrvatske u 41 državi inozemstva. Izbori u inozemstvu trajali su dva dana, 16. i 17. travnja. Na izbore je izašlo 62,30% birača, gotovo trećina više u odnosu na parlamentarne izbore 2020. godine.

Ovo su prvi izbori u ‘super izbornoj’ 2024., u kojoj se prema planu trebaju održati i izbori članova u Europski parlament, zakazani za 9. lipnja i vrlo izvjesni prvi krug izbora za predsjednika Republike Hrvatske kojem mandat ističe u veljači 2025.godine.

Gong ocjenjuje da su izbori provedeni u skladu sa zakonskim propisima i međunarodnim standardima dobre prakse u izborima, no s obzirom na okolnosti tijekom predizborne i službene kampanje, kao i uočene nepravilnosti na izborni dan i probleme s registrom birača koji su tisućama birača i biračica otežali ostvarivanje biračkog prava narušena je kvaliteta izbornog procesa - neovisno o tome što ono nije moglo
ili u bitnome nije utjecalo na rezultat izbora.

Na ovim izborima prvi put je primijenjen novi zakon o izbornim jedinicama, ali zakonodavni okvir za provedbu izbora ostao je u bitnome isti kao i na izborima 2020. godine. Zabrinjavajuće je da je u posljednjih 20 godina došlo do samo minimalnih tehničkih izmjena za poboljšanje izbornog procesa, te da je propuštena prilika za temeljitu reformu izbornog zakonodavstva 2023.

Institucije zadužene za provedbu i nadzor izbora postupale su u skladu sa svojim zakonskim ovlastima, ali nisu pokazale proaktivni pristup u rješavanju određenih ključnih izbornih pitanja, što bi doprinijelo kvalitetnijem i pravednijem izbornom procesu.

Tijekom predizbornog razdoblja i izbornog dana, Gong je zaprimio oko 700 upita biračica i birača te uočio niz nepravilnosti u provedbi izbora, kako na sam izborni dan, tako i u danima prije i nakon njega. Od čega je većina bila vezana za traženje informacija o izbornom procesu i ostvarivanje biračkih prava.

Od dvjestotinjak neanonimnih prijava biračica i birača o izbornim nepravilnostima i informacija u medijima, najveća nepravilnost koju smo zaprimili i uočili ticala se sistemske pogreške Ministarstva unutarnjih poslova, zbog koje tisuće ljudi nisu bili u izvadcima iz popisa birača. Osim toga, period kampanje i dan izbora prošli su bez većih nepravilnosti i u demokratskoj atmosferi.

U cilju poboljšanja zakonodavnog okvira za provedbu parlamentarnih izbora i unapređenja rada nadležnih tijela, Gong predlaže sljedeće reforme:

  • donošenje jedinstvenog izbornog zakona kako bi se ujednačila tehnička proceduralna pravila s ciljem jednostavnije organizacije i provedbe izbora,
  • reviziju izbornih jedinica na osnovu uređenog registra birača. Prilikom delimitacije uvažiti mjerila tzv. zemljopisne, odnosno poštivati administrative granice upravno-teritorijalnih jedinica i i prirodne granice,
    • Gong predlaže model sa šest izbornih jedinica s granicama koje prate granice županija i u kojima se bira različit broj mandata,
  • izmjenu Zakon o izborima zastupnika u Hrvatski sabor koja uvodi mogućnost individualnog prigovora birača na izborni proces,
  • uvođenje obveze izvještavanja o ugovorenim zajmovima i kreditima i uvjetima  za potrebe kampanje u izvještajima o financiranju izborne promidžbe,
  • sveobuhvatno i detaljno zakonsko reguliranje političkog oglašavanja na društvenim mrežama i digitalnim platformama,
  • (drastično) povećanje kazni za nepoštivanje rodne ravnopravnosti na listama kako bi se demotivirala kršenja u budućnosti te uvođenje dodatnog zahtjeva o položaju zastupnika određenog spola na listama,
  • redefiniranje mehanizma izborne šutnje (koja se na ovim izborima ne sankcionira premda je zabranjena) tako da se zadrži zabrana izborne promidžbe na i oko biračkog mjesta, ali da se promocija na društvenim mrežama i slični načini oglašavanja ne sankcioniraju,
  • uvrstiti dan održavanja izbora za zastupnike u Hrvatski sabor u Zakon o blagdanima, spomendanima i neradnim danima u Republici Hrvatskoj kako bi se izbjegla proizvoljna tumačenja poslodavaca o izbornom danu kao neradnom,
  • promijeniti članak 45. Ustava kako bi se omogućila alternativa fizičkom glasanju i osiguralo ustavom zajamčeno biračko pravo biračima u udaljenim krajevima u inozemstvu ili u zemljama gdje nisu predviđena biračka mjesta, kao i biračima u bolnicama i manjim domovima u kojima se ne formiraju posebna biračka mjesta.

Cjelovit izborni izvještaj pročitajte u nastavku:

Trebamo reformu izbornog zakonodavstva i proaktivniju izbornu administraciju 2
chevron-right