Medijska pismenost u superizbornoj godini - kako prepoznati lažne fotografije? 

08. travnja 2024.
Medijska pismenost u superizbornoj godini - kako prepoznati lažne fotografije?  1

Važnost medijske pismenosti za građane i građanke, vještine prepoznavanja lažnih fotografija napravljenih pomoću umjetne inteligencije te primjene istih u kontekstu superizborne godine bile su teme o kojima su za građane i građanke Osijeka 6. travnja 2024. godine, na radionici “Navigiraj morem informacija: Medijska pismenost 21. stoljeća”, govorili naša Iris Knežević te Matej Mikašinović-Komšo.

Jednodnevnom smo radionicom građanima i građankama približili situaciju u kojoj se novinarstvo, ali i novinari i novinarke, trenutačno nalaze. U okolnostima pada povjerenja u medije, rastućeg pritiska oglašivača i političkih aktera te proliferacije broja dezinformacija na društvenim mrežama, dolazi do srozavanja profesionalnih standarda i pada kvalitete struke.

Upravo je zato ključno građane i građanke osvijestiti o ovim pitanjima te im pružiti znanja, vještine i alate za kritičku evaluaciju informacija, efikasnije navigiranje digitalnim platformama, jačanje sposobnosti donošenja odgovornijih odluka vezanih za sadržaj s kojim stupe u kontakt te razvijanja otpornosti prema neprovjerenim informacijama. Te smo vještine i alate također praktično primijenili putem interaktivnih sesija, u kojoj su sudionice raspravljale kako, putem primjera, uočiti lažne fotografije nastale putem umjetne inteligencije. U zadnjoj su interaktivnoj sesiji sudionice prolazile kroz četiri istinita slučaja oglašivačkih i političkih pritisaka nad novinarskom strukom iz prošlih izbora, kroz koje su osvijestili stvarne posljedice koje takvo uplitanje može imati za izborni integritet i manipulaciju građanima i građankama. 

Medijska pismenost u superizbornoj godini - kako prepoznati lažne fotografije?  2

Putem ovih su interaktivnih vježbi sudionici i sudionice uvidjeli načine korištenja vještina medijske pismenosti za kritičko pristupanje informacijama te prepoznavanje situacija narušavanja izbornog integriteta. Zaključno smo s njima razgovarali o važnosti bivanja aktivnim i odgovornim građaninom i građankom, koja svojim savjesnim i odgovornim pristupom informiranja i korištenja informacija obogaćuje demokratski diskurs, štiteći ga od prelijevanja s nekvalitetnim i nedovoljno provjerenim informacijama. Razlog tome je činjenica što svatko od nas može biti karika u lancu širenja dezinformacija i manipulativnih informacija, ali i karika koja svojim odgovornim ponašanjem prekida lanac dezinformacija.

Iako je radionica u Osijeku završila, s ovakvim radionicama planiramo nastaviti i u sljedećoj godini. Riječ je o seriji edukacija realiziranih kroz projekt Adria Digital Media Observatory (ADMO). ADMO je multidisciplinarni centar za provjeru točnosti i istraživanje dezinformacijskih narativa u digitalnom okruženju, promoviranje i edukaciju o medijskoj i digitalnoj pismenosti - kako građana i građanki, tako i novinara i novinarki, kao i sudjelovanje u zagovaranju i implementiranju javnih politika od EU do nacionalne razine.

Hrvatsko-slovenski hub smješten je na Sveučilištu u Dubrovniku (UNIDU), dok u njegovom radu sudjeluju: Fakultet političkih znanosti u Zagrebu (FPZG), Fakultet elektrotehnike i računarstva (FER), Filozofski fakultet u Zagrebu (FFZG), Gong, N1 Televizija, Agence France Presse (AFP), Oštro i XWiki.

Medijska pismenost u superizbornoj godini - kako prepoznati lažne fotografije?  3
Medijska pismenost u superizbornoj godini - kako prepoznati lažne fotografije?  4
chevron-right