Zašto je medijska pismenost važna, pogotovo u kontekstu nadolazećih izbora, kako kritički razmatrati informacije s kojima se susretnemo na internetu te na koje načine prepoznati da gledamo tekst i fotografije nastale putem AI alata, bile su teme Gongove radionice "Navigiranje morem informacija: Medijska pismenost 21. stoljeća”, koju su 25. studenog 2023. u prostoru udruge PEČETRI u Varaždinu održali naša Milica Bogdanović i Matej Mikašinović-Komšo.
Kroz četiri sesije smo građankama pružili znanja, vještine i alate za kritičku evaluaciju informacija, efikasnijeg navigiranja digitalnim platformama, sposobnosti donošenja odgovornijih odluka vezanih za sadržaj s kojim stupe u kontakt te otpornost prema neprovjerenim informacijama. Pritom smo te vještine i alate praktično primijenili putem interaktivne sesije, u kojoj su sudionice raspravljale o četiri istinitih slučaja iz prošlih izbora, gdje je došlo do nedopustive sprege politike i medija.
A što su pritom sami sudionici i sudionice imale za reći o značaju medijske pismenosti te samoj radionici? Za Helenu Vulić, studenticu sa Sveučilišta Sjever u Varaždinu, ova radionica je bila prilika da proširi znanje o medijima.
,,Ja sam druga godina studija Multimedije, oblikovanja i primjene i tamo je vrlo bitna medijska pismenost. Tehnologija se razvija iz godine u godinu i smatram da medijsku pismenost u školstvo treba uvesti sve ranije“.
Nikola Bosilj, nastavnik politike i gospodarstva, kaže da je medijska pismenost marginalizirana u školama, posebno u stručnim školama, te da zavisi od njegovog entuzijazma da sa učenicima uređuje školski list i priprema ih za sudjelovanje u Danima medijske pismenosti. Pritom bi volio da medijska pismenost postane zaseban predmet, a kako bi ga uopće mogao i predavati, mora sudjelovati u ovakim radionicama i edukacijama.
,,U ovom području se svake godine događa nešto novo, evo naprimjer umjetna inteligencija, i moramo ići na edukacije i dati sebi prostora da učimo nešto novo i da to primjenjujemo u nastavi“.
Bosilj je na radionicu došao sa učenikom Petrom Burekom koji je, kaže, zadovoljan sadržajem radionice i prilikom za sudjelovanje.
Na radionici su sudjelovale i učenice Elektrostrojarke škole iz Varaždina – smjer medijski tehničar.
,,Mislim da je ovo poučno i zanimljivo i da bi mi dobro došlo u kasnijem obrazovanju i budućnosti. Medijska pismenost je važna tema i mladi od najranije dobi trebaju znati kako se ponašati na internetu, u što da vjeruju, u što da ne vjeruju, te kako da plivaju u moru informacija“, kazala je Corina Kovačić.
Magdalena Balenta je dodala da ju je ova radionica inspirirala da dobije nove ideje i da se bolje snalazi na internetu i u medijima. U školi koju pohađaju, ove učenice imaju priliku sudjelovanja u školskom radiju i televiziji, gdje mogu praktično primijeniti medijska znanja i vještine.
Iako je radionica u Varaždinu završila, s ovakvim radionicama nismo gotovi, jer je planiramo održati još nekoliko puta kroz ovu i sljedeću godinu, i to ne samo u Zagrebu, već i u ostalim gradovima u Hrvatskoj, kako bi osnažili kompetencije medijske pismenosti svih građana i građanki. Očekujte uskoro više informacija o njima!
Adria Digital Media Observatory (ADMO) je multidisciplinarni centar za provjeru točnosti i istraživanje dezinformacijskih narativa u digitalnom okruženju, promoviranje i edukaciju o medijskoj i digitalnoj pismenosti - kako građana i građanki, tako i novinara i novinarki, kao i sudjelovanje u zagovaranju i implementiranju javnih politika od EU do nacionalne razine.
Hrvatsko-slovenski hub smješten je na Sveučilištu u Dubrovniku (UNIDU), dok u njegovom radu sudjeluju: Fakultet političkih znanosti u Zagrebu (FPZG), Fakultet elektrotehnike i računarstva (FER), Filozofski fakultet u Zagrebu (FFZG), Gong, N1 Televizija, Agence France Presse (AFP), Oštro i XWiki.