Saborska zastupnica u Klubu Mosta Marija Selak Raspudić jedna je od ambasadorica Parlametra za najviše obrazloženih amandmana na plenarnim sjednicama aktualnog saziva Sabora. Međutim, uz aktivno predlaganje brojnih amandmana ima ambiciju i snažno reformirati način rada Sabora kako bi napokon ostvario svoju ustavnu ulogu, ali i zadobio ugled i povjerenje birača, a svoj prijedlog pojašnjava u razgovoru za Parlametar. Najavljuje i da će za svoju reformu, koja je već u startu zaustavljena, krenuti u ozbiljnu pravnu bitku.
Predložili ste vrlo ozbiljne, čak i radikalne izmjene saborskog Poslovnika kako bi Sabor napokon dobio nadzornu ulogu nad Vladom, kako Ustav propisuje, međutim, niste uspjeli doći ni do uvrštenja u dnevni red. Predsjednik Sabora Gordan Jandroković odbio je Vašu reformu rada parlamenta, uz obrazloženje da niste ovlašteni predlagatelj nego je to samo Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav, no, s tim se tumačenjem ustavni stručnjaci ne slažu. I zaista vjerujete da bi se takvim izmjenama vratio ugled Saboru i povjerenje građana koje je na poražavajuće niskoj razini?
O tome je li predsjednik Sabora bio u pravu u konačnici će odlučivati Ustavni sud jer pripremam zahtjev za ocjenu ustavnosti Poslovnika koji ću uputiti prema Ustavnom sudu, uz već dogovorenu potporu ostatka oporbe. Naime, Jandrokovićeva interpretacija Poslovnika, prema kojoj samo parlamentarna većina ima pravo predložiti izmjene Poslovnika, nije ništa drugo nego praktična diktatura, odnosno teror parlamentarne većine nad manjinom, čime se ozbiljno krši ustavnopravni poredak RH koji počiva na demokratskom višestranačkom sustavu. Predložene izmjene Poslovnika bile bi prvi korak prema aktivaciji Sabora, točnije njegovog otvaranja prema građanima, što je preduvjet ne samo vraćanja ugleda Sabora, nego i smislenosti njegovog postojanja.
Koje od niza izmjena koje predlažete smatrate ključnima kako bi Sabor uspostavio kontrolu nad Vladom? Ne mislite li da je to utopija jer nijedna Vlada do sada nije dopustila da joj parlament kroji politiku nego je Sabor uglavnom bio dekorativno tijelo?
Ove izmjene Poslovnika obvezuju da se rasprava o izvješćima provede u kalendarskoj godini u kojoj su ta izvješća podnesena, da se rasprava o ministrima kad se imenuju na ministarsku dužnost vrati na plenarnu sjednicu, da ministar nazoči raspravi o resornim zakonima te da se na zastupnička pitanja daje beziznimno odgovor. U cjelini to bi značilo da se Vlada, sukladno ustrojstvu vlasti u RH, podvrgava Saboru, umjesto da je Sabor tek proceduralna digresija izvršne vlasti, što je opasna anomalija koja zahtijeva snažniji parlamentarni odgovor. Nezrela vlast izbjegava Sabor, taji datum izbora, ignorira prijedloge oporbe i služi se raznim drugim smicalicama kako bi produžila svoje trajanje jer joj opravdano manjka samouvjerenosti, a na bitnoj razini i samopoštovanja. U tom smislu sigurna sam da zatečeno stanje neće trajati zauvijek, ali dokle hoće uvelike ovisi i o kvaliteti oporbenih inicijativa.
Predlažete i drastično smanjenje broja saborskih odbora s postojećih 28 radnih tijela. Zašto, s obzirom na činjenicu da bi se ključne stručne rasprave o zakonima trebale voditi upravo u odborima? A nije zanemariva ni činjenica da predsjednici i potpredsjednici odbora imaju dodatne materijalne i infrastrukturne beneficije, neovisno o tome jesu li iz vladajućih ili oporbenih redova.
Saborski odbori nisu dovoljno učinkoviti, a razlog njihovog gomilanja prvenstveno leži u količini materijalnih beneficija koje proizlaze iz broja predsjedničkih, odnosno, potpredsjedničkih sinekura. Stoga predlažem smanjenje i fleksibilnost broja saborskih odbora tako da unutarnje ustrojstvo Sabora bude prilagodljivo, aktualno te da odgovara ustrojstvu i resorima Vlade Republike Hrvatske. Djelatniji odbori osnažit će povjerenje u demokratske procese u Republici Hrvatskoj, povećati participaciju građana u njima a time i, povratno, kvalitetu svakog saziva Sabora.
Ovaj tekst nastao je u okviru projekta Parlametar.hr, digitalne platforme Gonga za praćenje rada saborskih zastupnica i zastupnika. Intervjue i komentare piše iskusna saborska izvjestiteljica Sandra Bartolović.
Sandra Bartolović se od početka 1990-ih bavi političkim novinarstvom. Od tada je sustavno pratila, izvještavala, analizirala i komentirala političke procese, stranke, izbore na svim razinama, rad Sabora, Vlade i Ureda predsjednika za Glas Slavonije, Vjesnik, Media servis, Nacional, Poslovni dnevnik, neprofitni portal Forum.tm i Hinu, u svim novinarskim formama, od vijesti preko intervjua do kolumni.Predbilježite se na Parlametar bilten OVDJE, i dobivajte na jednom mjestu sve važne informacije o tjednim raspravama sabora te temama kojima se bave!