Suvremena istraživanja o medijskim navikama mladih pokazuju trendove usmjeravanja prema vizualnim platformama. Treba li u tom području razvijati digitalnu i medijsku pismenost paralelno s boljom regulacijom te kako to činiti? Potvrdilo se da je online aktivizam prediktor aktivizma u životu.
Dok suvremena istraživanja o medijskim navikama mladih pokazuju trendove usmjeravanja prema vizualnim platformama, postavlja se pitanje koliko je u ovom području važno razvijati digitalnu i medijsku pismenost paralelno s boljim pravnim uređenjem? O ovim pitanjima i primjerima programa medijskog obrazovanja razgovarali su sudionici_e panela održanog 29. listopada 2019. u Novinarskom domu.
Povodom UNESCO-ovog Globalnog tjedna medijske i informacijske pismenosti, Gong je u prostorijama Hrvatskog novinarskog društva organizirao tribinu naziva "Medijska pismenost: trend ili nužnost". Tribinu je moderirala novinarka Melisa Skender iz Gonga, a sudjelovali su provoditelji_ce neformalnih obrazovnih programa medijske i digitalne pismenosti: mag. kulturologije i medijske kulture Mirna Šmit (Zaklada Slagalica), mag. komunikologije Katarina Blažina Mukavec (Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu), politolog Dražen Hoffmann (Gong) te znanstvenik i fakultetski profesor doc. dr.sc. Krešimir Krolo (Odjel za sociologiju, Sveučilište u Zadru).
Na tribini su sudionici iz akademske zajednice te provoditelji programa medijske pismenosti predstavili neke od programa medijske pismenosti provođene proteklih godina, u nastojanjima da se mladima približe mogućnosti medija s kojima se svakodnevno susreću te kako razviti vještine kritičke analize medijskih I digitalnih sadržaja.
Krolo je prezentirao nalaze recentnih istraživanja medijskih navika mladih te istaknuo: „Veća je vjerojatnost da će mladi koji su angažirani online, biti angažirani i u svojoj zajednici, volontirati“. Dakle, potvrdilo se da je online aktivizam prediktor aktivizma u životu.
Na tribini su bili predstavljeni obrazovni programi usmjereni na različite segmente digitalne i medijske pismenosti od onih kojima se kritički analiziraju dezinformacije i drugi medijski sadržaji, preko onih kroz koje se preveniraju štetni utjecaji medija na djecu pa sve do aktivnosti uključivanja mladih u produkciju medijskih sadržaja. Više o predstavljenim projektima i drugim aktivnostima vezanim uz medijsku pismenost možete pronaći na web stranicama:
Nakon tribine održane su dvije radionice za srednjoškolske učenike i učenice na teme vezane uz kritičku analizu medijskih i digitalnih sadržaja te mogućnosti korištenja digitalnih tehnologija za građansku participaciju u donošenju odluka. Učenice i učenici srednjih škola te njihove profesorice, izabrali su sudjelovanje na jednoj od dvije ponuđene radionice: Detektiraj dezinformacije! i Digitalna demokracija – više od klika i lajka! Kroz radionice koje su sami mladi imali priliku ocijeniti te izraziti svoje zadovoljstvo provedbom, potaknuo se razvoj i korištenje vještine kritičke analize medijskih i online sadržaja te su mladi informirani o mogućnostima korištenja digitalnih participativnih alata.
Digitalna demokracija – više od klika i lajka!
Kako samo ime radionice sugerira, s mladima smo razgovarali o tome kako da sudjeluju u zajednici u kojoj žive, a da pri tom njihove akcije budu više od lajkanja sadržaja na društvenim mrežama. Predočeni su im neki digitalni alati koji im mogu olakšati pristup informacijama, ali i pomoći im da njihove ideje postanu vidljivije. Mladi okupljeni na radionici pokazali su da ne misle kako se ostavlja dovoljno prostora njima da odlučuju u važnim stvarima, a svakako bi voljeli reći svoj stav o temama koje se tiču ponajprije njih samih.
DETECTiraj dezinformacije!
U sklopu radionice, učenice i učenici saznali su ponešto o tipovima netočnih informacija koje je moguće pronaći na internetu te iz kojih se sve interesa netočne informacije plasiraju, među kojima je obmanjivanje samo jedan. Sami su iskušali korištenje interneta za provjeravanje činjenica na primjerima dvaju viralnih videa načinjenih za potrebe zabave ili promocije, uz napomenu da mnoge netočne informacije nisu tako dobroćudne te često služe političkim interesima. Učenici su radionicu napustili „oboružani“ koracima za provjeru činjenica i utvrđivanje točnosti informacija na koje svakodnevno mogu naići.
Radionica je razvijena kroz DETECT – Enhancing Digital Citizenship Erasmus+ projekt Europske unije u suradnji sa Sveučilištem Leibniz iz Hannovera.
Gong je Centar znanja u području građanskog aktivizma i izgradnje demokratskih institucija društva u okviru Razvojne suradnje s Nacionalnom zakladom za razvoj civilnoga društva.