Prve kazne za zloupotrebu javnih resursa na izborima

Državno izborno povjerenstvo (DIP), prvi put je u svojem izvještaju o provedenom nadzoru financiranja izborne promidžbe na nacionalnoj razini na prošlim europskim izborima prepoznalo zloupotrebu javnih resursa kao povredu Zakona – a prije toga tek jednom na lokalnim izborima u općini Kršan 2013.

Istina, ovakva DIP-ova ocjena neće financijski naštetiti stranci Bandić Milan 365 Stranka rada i solidarnosti, usprkos utvrđenom korištenju gradskog proračuna za tisak i oglašavanje na 175 jumbo plakata te pripremu, tisak i distribuciju Glasila Grada Zagreba „#Zagreb“ – jer lista je na izborima za Europski parlament osvojila manje od 5 posto glasova. Prema Zakonu, naime, DIP je ovlašten u ovakvim slučajevima donijeti odluku o potpunom ili djelomičnom gubitku naknade troškova izborne promidžbe na koju pravo imaju samo liste koje su prešle izborni prag.

SDP će tako platiti 86.000 kuna izgubljenog prava na naknadu troškova izborne promidžbe u koju je stranka uložila više od 9,2 milijuna kuna, i to zbog naljepnica na kojima je kandidat Gordan Maras isticao svoje izborne slogane za vrijeme sjednica Hrvatskog sabora.

Gong svakako pozdravlja analize na temelju kojih je DIP utvrdio zlouporabu javnih resursa u svrhu političke promidžbe, no tijekom kampanje za europske izbore prijavio je više sličnih slučajeva  simboličkog iskorištavanja manifestacija, kao i obilježavanja završetaka infrastrukturnih i drugih radova tijekom kampanje koje stranke na vlasti koriste za promociju svojih kandidata. Ipak, DIP i Etičko povjerenstvo vrlo usko tumače ovu normu, odnosno ne smatraju da su manifestacije koje se financiraju iz proračuna zapravo financijska sredstva, pa bi valjalo razmotriti redefiniranje zakonskih propisa koji reguliraju ovo područje, zaključak je Gongovog „Izvještaja o izborima za EP“.

Iščitavajući izvješće može se zaključiti i kako je otvaranje podataka značajno povećalo DIP-ov učinak u nadzoru financiranja izborne promidžbe. Tako je za deset izbornih listi, među kojima i HDZ-ovu, DIP najavio tražiti dodatnu dokumentaciju radi eventualnog postupanja. Konkretno, u slučaju HDZ-a, radi se o trošku oglašavanja u tjedniku „Glas Grada“ trgovačkog društva Tele-5 o kojem se HDZ očitovao da nije naručen od strane njihovog izbornog stožera. Sve troškove medijskog oglašavanja u izvještaju su propustile navesti i lista Amsterdamske koalicije, HNS, HDS, Ruža Tomašić s liste HSP-a, te SDP koji je propustio prijaviti trošak oglašavanja u iznosu većem od 19.000 kuna na šest lokalnih medija.

Lista Blokirani, kao i lista Milana Kolakušića za vlastitu su izbornu promidžbu koristili nedozvoljena novčana sredstva, ali i oglašavanje na Facebook stranicama udruga Blokirani i Antikorupcija-Platforma za borbu protiv korupcije. Prikriveno oglašavanje na društvenim mrežama problem je na koji je Gong upozoravao i prilikom donošenja novog Zakona o financiranju izborne promidžbe, no u Hrvatskom saboru nije bilo dovoljno dobre volje da se ovo pitanje regulira.

Gong je Centar znanja u području građanskog aktivizma i izgradnje demokratskih institucija društva u okviru Razvojne suradnje s Nacionalnom zakladom za razvoj civilnoga društva.