Gong je na konferenciji za medije uoči glasanja o Zakonu o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma izrazio zabrinutost što se tjedan dana prije raspisivanja izbora donosi zakon koji bi navodno trebao povećati transparentnost financiranja političkih kampanja.
Prema konačnom tekstu Zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma, stranke će moći primiti i do tri puta više novca od donatora, dok će se financiranje referenduma regulirati a da nije donesen novi Zakon o referendumu. Suprotno Kodeksu dobre prakse u izborima Venecijanske komisije, izborno zakonodavstvo mijenja se neposredno uoči samih izbora.
Naime, pored donacija za redovnu godišnju aktivnost koja, kao i do sad, smije iznositi 200.000 kuna za pravnu i 30.000 kuna za fizičku osobu, jedna te ista pravna osoba moći će istoj stranci dati još 200.000 za europarlamentarne i isto toliko za predsjedničke izbore. Ukupno ove godine to može iznositi do 600.000 kuna.
To je tek nešto manje nego u doba Ive Sanadera kada je pravna osoba pojedinoj stranci mogla donirati i do milijun kuna, a koji je, tijekom pregovara o ulasku Hrvatske u Europsku uniju, izmijenjen 2011. godine u mandatu Jadranke Kosor. Zašto se ponovno podiže limit donatorima, srezan 2011. godine nakon afere FIMI medija, nigdje se u prijedlogu zakona ne objašnjava.
Suprotno Kodeksu dobre prakse u izborima Venecijanske komisije koji preporuča da se izborno zakonodavstvo ne mijenja u godini koja prethodi izborima, novi Zakon bit će donesen tek tjedan dana prije raspisivanja europarlamentarnih izbora. Uz to, krajem ove godine očekuje se i raspisivanje predsjedničkih izbora.
Dojmu da se zakon donosi na brzinu doprinosi i činjenica kako se njime regulira financiranje referendumskih aktivnosti prije donošenja zakona o samom postupku referenduma. Gong smatra da se pitanje financiranja referenduma ne treba rješavati ovim zakonom, ukoliko u istom paketu ne ide i donošenja novog Zakona o referendumu.
Pored toga, iz novog zakona nestala je odredba koja propisuje obavezu specificiranja podatka o uplatama političkih stranaka njihovim kandidatima za izbornu promidžbu. Takva obaveza postojala je u nacrtu upućenom na javno savjetovanje. Bila je čak i unaprijeđena dodatkom da izvješće treba sadržavati i podatke o donacijama na račune subjekata koji su izravno ili neizravno povezani s političkom strankom ili pod njezinom kontrolom. Međutim, cijeli je stavak 4. članka 52. naprosto izbrisan već u prvom čitanju – bez ikakva objašnjenja.
Na kraju, ovaj Zakon nema jasnu namjeru da rasvijetli trag novca u političkim kampanjama na internetu jer, za razliku od preciznog definiranja transparentnosti oglasa u tradicionalnim medijima, ne predviđa jednako detaljno i prikupljanje podataka o medijskom oglašavanju na društvenim mrežama.
Gong je Centar znanja u području građanskog aktivizma i izgradnje demokratskih institucija društva u okviru Razvojne suradnje s Nacionalnom zakladom za razvoj civilnoga društva.