Facebook treba objaviti podatke o političkim oglasima

27. rujna 2018.

Potrebno je napraviti pritisak na razini Europske unije kako bi digitalne platforme i društvene mreže natjerali da objave sve podatke o financiranju političkog oglašavanja uoči nadolazećih izbora za Europski parlament

O važnosti transparentnog političkog oglašavanja na društvenim mrežama uoči izbora za Europski parlament, govorila je GONG-ova Jelena Tešija, na panelu koji je GONG organizirao u sklopu konferencije „Korporativno zarobljavanje u Europi“ u Bruxellesu 25. rujna.

Političko oglašavanje sve je prisutnije na društvenim mrežama koje političkim grupama daje mogućnosti kakve nemaju u tradicionalnim medijima, poput određivanja ciljane publike na nivou mikrotargetiranja i kreiranja posebnih sadržaja za posebne skupine. No dok je političko oglašavanje u tradicionalnim medijima transparentno, jer je zakon propisao obavezu prijavljivanja svih oglasa, društvene mreže nisu regulirane pa su izvori financiranja skriveni, a i često se u online kampanjama koristi „fake news“. More lažnih vijesti na društvenim mrežama utjecalo je na birače i biračice u kampanjama za američke predsjedničke izbore 2016. i na Brexit te je zato nužno da društvene mreže osiguraju transparentnost političkih oglasa tijekom i nakon kampanja.

GONG je već, tijekom javnog savjetovanja o Zakonu o financiranju političkih stranaka, tražio da se u zakon ugradi odredba prema kojoj bi se medijsko oglašavanje odnosilo i na oglašavanje na web portalima i društvenim mrežama, te da se omogući nadzor nad zabranom financiranja takvih oglasa izvan RH.

„Potrebno je napraviti pritisak na razini Europske unije kako bi digitalne platforme i društvene mreže natjerali da objave sve podatke o financiranju političkog oglašavanja uoči nadolazećih izbora za Europski parlament“, rekla je Tešija. Kao primjer navela je već otvorenu arhivu političkih oglasa na Facebooku, koji su dostupni samo za SAD i Brazil. Također,  istaknula je kako je Europska komisija pripremila kodeks dobre prakse kako bi se riješio problem online dezinformacija.  Dan nakon konferencije, Komisija je izvijestila da su Google, Facebook i Twitter potpisali kodeks dobre prakse kako bi minimalizirali utjecaj lažnih vijesti. Tehnološke kompanije obavezale su se učiniti političko oglašavanje transparentnim, no obaveze su preuzete tek dobrovoljno.

Primjer referendumske kampanje oko pitanja pobačaja u Irskoj, o kojem je na GONG-ovom panelu govorila dublinska novinarka Rachel Lavin, pokazao je da je bilo financiranja oglasa iz drugih zemalja, što tamošnji zakon, baš kao i hrvatski, zabranjuje.

Oko 4 posto oglasa na irskom referendumu o pobačaju, imalo je nepoznato porijeklo financiranja. A na strani onih koji su se zalagali za ostanak zabrane pobačaja, čak 38 posto oglasa pripadalo je neregistriranim, odnosno anonimnim grupama.

No ti podaci koje je iznijela Lavin nisu dobiveni od Facebooka, nego su povučeni iz baze podataka koje je organizirala grupa volontera Transparent Referendum Initiative (TRI), koja je napravili online alat koji je 600 korisnika ugradilo u svoje web preglednike kako bi pratili oglase. „To je bila međunarodna proxy bitka oko abortusa, a ne obični nacionalni referendum“, komentirala je Lavin.

Irski zakon o financiranju stranaka ne samo da, kao i hrvatski ne regulira online oglase, nego zabranjuje političke oglase na televiziji i radiju,  kao i strane donacije, a iznosi donacija preko 100 eura moraju biti prijavljeni, tako da su društvene mreže pogotovo za zagovornike ostanka zabrane pobačaja, predstavljale „Divlji Zapad“, prepričavala je Lavin.

Nakon niza novinarskih tekstova koji su upozoravali na lažne vijesti, i strane izvore financiranja, kao i pritiska irskih političara, ali i činjenice da Facebook ima sjedište u toj zemlji, ta se društvena mreža, dva tjedna prije referenduma obavezala da neće objavljivati oglase za referendum koji ne dolaze iz Irske. Prije odluke o zabrani 10 posto oglasa dolazilo je iz stranih izvora. Nakon što je zabranjeno oglašavanje, ukupan je broj oglasa iz stranih izvora pao na 3 posto.

Stručnjakinja za digitalna prava Maryant Fernandez Perez iz European Digital Rights (EDRi) osvrnula se na slučaj skandala Cambridge Analityca u kojem su zloupotrijebljeni osobni podaci, kazavši kako nije dovoljno Zuckerbergovo „žao mi je“. Nije previše optimistična oko Komisijinog kodeksa dobre prakse, jer je riječ o samoregulaciji umjesto o zakonskom rješavanju. U radnoj grupi koja je pripremala kodeks nedostajale su, napominje Perez, aktivisti i aktivistkinje koji se bave digitalnim i ljudskim pravima. Transparentnost političkih oglasa nužna je kako ljudi ne bi bili izmanipulirani.

„Dobro je imati različita mišljenja, različito novinarsko izvještavanje je važno za demokraciju. Što ih više imamo, to smo bolje informirani. Trebaju nam informirani, a ne izmanipulirani birači“, zaključila je Maryant Fernandez Perez.

GONG je Centar znanja u području građanskog aktivizma i izgradnje demokratskih institucija društva u okviru Razvojne suradnje s Nacionalnom zakladom.

Facebook treba objaviti podatke o političkim oglasima 1  Facebook treba objaviti podatke o političkim oglasima 2

chevron-right