Bez izmjena Zakona o referendumu nije moguće primjereno regulirati transparentnost svih političkih kampanja jer predložene dopune Zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma, o kojima javna rasprava završava sutra, opet ostavljaju previše rupa koje mogu loše utjecati na povjerenje građana u demokratski politički sustav. Primjerice, pitanja poput medijskog oglašavanja putem elektroničkih medija trebaju biti jasno regulirana.
K tome, Prijedlog uključuje i neke novine u odnosu na izborne kampanje koje nedovoljno uređuju transparentno trošenje sredstava u kampanji: nužno je zakonom nametnuti sveobuhvatno izvještavanje o izvorima prihoda, kao i o troškovima izbornih i referendumskih kampanja – kako u novcu, tako i u proizvodima i uslugama, dakle volontiranjem.
E-savjetovanje o Zakonu o financiranju političkih aktivnosti, koje završava 13. rujna, napokon sadržava dugo čekanu zakonsku regulaciju financiranja referendumskih aktivnosti koju GONG godinama zagovara, no neophodne su i dodatne izmjene i dopune:
- Definicija dobrovoljnih priloga tj. donacija ne treba se ograničiti samo na novac, nego treba uključiti i pokretnu i nepokretnu imovinu, imovinska prava, kao i volonterski rad, kojega treba evidentirati u skladu sa Zakonom o volontiranju.
- Društvene mreže koje omogućavaju plaćanje političkih oglasa moraju osigurati transparentnost tih oglasa tijekom i nakon kampanje, kao i nadzor nad zabranom financiranja takvih oglasa izvan RH. K tome, neophodno je precizirati da osobe odgovorne za provođenje kampanja moraju neposredno plaćati takve oglase, a ne ih naručivati preko trećih entiteta. Prethodno je, dakle, neophodno definirati da se medijsko oglašavanje odnosi i na oglašavanje u elektroničkim medijima, neovisno o tome je li riječ o urednički oblikovanom sadržaju kao što su informativni portali ili tzv. user generated content koji se distribuira zahvaljujući algoritmima društvenim mreža.
- Zakon ne bi trebao omogućiti da se višak donacija tj. neutrošena sredstva doniraju za nejasne „opće društvene potrebe“ jer se time otvara mogućnost netransparentnog prosljeđivanja javnog novca, pa čak i mogućnost pronevjere. Najčišća je alternativa već poznata – uplaćivanje viška sredstava u državni proračun.
- Uvođenjem poreznih olakšica donatorima kampanja lakše bi se pratilo financiranje političkih opcija i potaknulo pravne i fizičke osobe na transparentno davanje donacija. Uz to, poticanjem doniranja političkih stranaka podupire se demokratski sistem u kojem političke stranke imaju važnu ulogu, potiče se razvoj političke kulture građana te jača interakcija birača i političkih stranaka.
GONG je Centar znanja u području građanskog aktivizma i izgradnje demokratskih institucija društva u okviru Razvojne suradnje s Nacionalnom zakladom za razvoj civilnog društva. Sadržaj ovog dokumenta isključiva je odgovornost GONG-a i nužno ne izražava stajalište Nacionalne zaklade.