Objavite podatke o političkim oglasima na internetu!

23. svibnja 2018.

Mark Zuckerberg spomenuo je Facebookova nastojanja uvođenja kontrole nad političkim oglašavanjem, ali da bi oglašavanje na društvenim mrežama uistinu bilo transparentno, potrebno je da podaci o onima koji oglase plaćaju - postanu javno dostupni.

„Znam da se bliže važni izbori u Europi”, rekao je vlasnik i izvršni direktor Facebooka  Mark Zuckerberg jučer europarlamentarcima i dodao kako je jedan od prioriteta Facebooka sprječavanje pokušaja miješanja u izbore poput onih od strane Rusa na američkim predsjedničkim izborima 2016. godine. Međutim, Zuckerberg ovom prilikom nije jasno objasnio kojim će se mjerama to postići, a sve koje su do sad spominjane nisu dovoljne da bi političko oglašavanje na društvenim mrežama uistinu bilo transparentno.

Društveni mediji, naime, postaju sve važniji alat u političkom oglašavanju, a da o opsegu i izvorima financiranja takvog oglašavanja ne znamo gotovo ništa, pogotovo kad je riječ o ciljanom oglašavanju koje mogu vidjeti samo korisnik i oglašivač.

Facebook, kojem se dogodila afera Cambridge Analytica, u kojoj je došlo do zloupotrebe osobnih podataka korisnika Facebooka za utjecaj na izbornu pobjedu Donalda Trumpa, počeo je pomalo raditi na povećanju transparentnosti oglašavanja.  Nakon Kanade, Facebook je u pilot program lansiranja alata za veću transparentnost 25. travnja uključio i Irsku, koju za koji dan očekuje povijesni referendum o pobačaju. Taj bi alat svim korisnicima i korisnicama trebao omogućiti da vide sve političke oglase koji se u tom trenutku vrte na Facebooku, bez obzira na to je li ih oglašivač izabrao kao svoju ciljanu skupinu, što znači da oglase kampanje protiv legalizacije pobačaja može vidjeti i skupina koja je za legalizaciju pobačaja. Zadnji Facebookov potez od 8. svibnja bio je zabrana svih oglasa koji dolaze izvan Irske.

Međutim, ove mjere nisu dovoljne jer korisnici još ne mogu vidjeti tko je platio određene oglase, što bi bio najvažniji korak ka transparentnijem oglašavanju na društvenim mrežama. GONG smatra da je jako bitno da društvene mreže, među njima i Facebook, što prije učine dostupnima sve podatke o financiranju političkih oglasa u Europskoj uniji i tako omoguće početak uspostave učinkovitog sustava praćenju društvenih medija u EU-u.

GONG je Centar znanja u području građanskog aktivizma i izgradnje demokratskih institucija društva u okviru Razvojne suradnje s Nacionalnom zakladom.

  

chevron-right