„Naučimo biti veliki“ u Splitu: Što naučiš kao dijete, to radiš kad odrasteš

16. rujna 2015.

Demokratski deficit događa se svima nama – svake veljače kada moramo ispuniti poreznu prijavu, na svakom razgovoru za posao kada nas pitaju planiramo li djecu ili hoćemo li uskoro zatrudnjeti“, istaknuo je Marko Kovačić iz Instituta za društvena istraživanja naglašavajući da su „rezultati dva ovogodišnja istraživanja koja je provela GOOD Inicijativa poražavajući  - 19.7% mladih ne zna tko čini vladajuću koaliciju, 60% njih smatra da Hrvati moraju imati veća prava u Hrvatskoj od ostalih nacionalnosti, a čak 52% ne zna kako se biraju ministri.“  Prema navedenim istraživanjima, samo 55% stanovništva razumije pitanja s kojima se Republika Hrvatska suočava, njih 44% ne pokazuje interes za politiku, tek 40% učinilo bi nešto da promijeni zakon koji je loš za zajednicu, a većina je sklona relativizaciji prava na azil, udruživanje i prava nacionalnih manjina.

U kontekstu Dalmacije, a pogotovo grada Splita, situacija je slična kao i na razini cijele Hrvatske, napomenuo je Darko Čop iz udruge Info zona: „Iskustva vezana za rad učeničkih vijeća nisu najbolja. Isto tako, u Savjetu mladih postoji disbalans između očekivanja prema mladima i toga kako se njih priprema za sudjelovanje. Postoji očekivanje da bi mladi trebali biti nosioci promjena, ali ih se na to neadekvatno priprema“. Odlučnosti za uvođenje građanskog odgoja i obrazovanja nedostaje na svim razinama, a na lokalnoj razini, kako je istaknuo, to se vidi u očekivanju da mladi poznaju sve gradske službe kojima bi trebali pristupiti, a istovremeno te gradske službe ne prepoznaju probleme mladih.

„Trenutna izbjeglička kriza, kao i reakcije našeg društva, pokazatelj su zašto je važno na kvalitetan način uvesti građanski odgoj i obrazovanje u škole“, istaknula je Emina Bužinkić u ime GOOD Inicijative dodajući da su svi dionici sustava – mediji, vjerske institucije, sustav obrazovanja i obitelj zakazali kao socijalni agensi. „Mi kao društvo moramo izaći iz zatvorene lupe, biti dio globalnih procesa, biti solidarni kada se to traži od nas“, zaključila je Bužinkić.

S obzirom da se kroz kurikularnu reformu otvara prilika za oblikovanje građanske i drugih kompetencija mladih, GOOD inicijativa je podržava te se zalaže da se pri tome stavi naglasak na demokratsko upravljanje školama i obrazovnim institucijama, primarno Agencijom za odgoj i obrazovanje i Ministarstvom obrazovanja, znanosti i sporta.

Neodgovarajući model provedbe građanskog odgoja i obrazovanja, naime, stvorio je još dublju polarizaciju spram građanskog odgoja u društvu te stoga GOOD inicijativa očekuje od Ministarstva i Agencije da objave rezultate eksperimentalne provedbe GOO-a - kako u međupredmetnoj provedbi, tako i u zasebnom predmetu  koji se prošle školske godine provodio u 30-ak škola.

chevron-right