Zašto se Vlada zbog kratkoročnog interesa želi odreći strateškog resursa?

25. listopada 2014.

Građanska inicijativa "Ne damo naše autoceste" u ponoć završava prikupljanje potpisa za raspisivanje referenduma protiv davanja autocesta u koncesiju, a organizatori su uvjereni da će njihovu inicijativu poduprijeti dovoljan broj građana.

"Uspjet ćemo sigurno, građani su poslušali naš poziv i na štandovima su redovi kao i prvog dana", izjavio je na Trgu bana Jelačića jedan od čelnika inicijative Mijat Stanić iz Nezavisnog cestarskog sindikata. Iako Stanić kaže da je zasad teško iznositi procjene o broju prikupljenih potpisa, smatra da dinamika od 30 do 40 tisuća potpisa dnevno u konačnici mora rezultirati raspisivanjem referenduma kako bi autoceste ostale u rukama hrvatskih građana.

Nakon prikupljanja potpisa slijedi obrada potpisa i referendum, a Vlada treba pripremiti druge načine rješavanja duga, nastalog zbog uzimanja kredita za izgradnju autocesta, koje tvrtke HAC i ARZ ne mogu vratiti, kazao je Stanić. Od vladajućih će zatražiti da se referendum održi kada i predsjednički izbori kako bi se izbjegli nepotrebni troškovi. Budući da je inicijativa imala rok od 15 dana za prikupljanje potpisa, isti rok će, kaže Stanić, dati i vladajućima za njihovo prebrojavanje.

Stanić ističe da je njihova inicijativa platforma za zaštitu javnih dobara i javnog interesa. "Ako sutra na red dođu vode, šume ili bilo što drugo, ova organizacija udruga civilnog društva i sindikata će se tome suprotstaviti", kazao je Stanić na središnjem zagrebačkom trgu, ispred jednog od oko tisuću štandova na kojima su se protekla dva tjedna širom Hrvatske skupljali potpisi.


izvor: FaH

Teodor Celakoski iz udruge Pravo na grad smatra da je Vlada ponovno odlučila manipulirati javnošću. "Odlučili su ponovno manipulirati, ponovno govore samo o kamatama koje treba platiti, a ne govore o tome da postoji zarada iz koje se te kamate mogu platiti", kazao je Celakoski, dodavši da se Vlada zbog kratkoročnog interesa želi odreći strateškog resursa.

Ozren Matijašević rekao je da do sredine idućeg tjedna neće znati koliko imaju potpisa. Uvjeren je, međutim, da će inicijativa prikupiti dovoljan broj potpisa, čak i ako raspisivanje referenduma treba poduprijeti deset posto od ukupnog broja birača, odnosno njih oko 450 tisuća, kao što smatra Ministarstvo uprave, a ne deset posto od broja birača u Hrvatskoj, odnosno 370 tisuća. "Štogod (ministar uprave Arsen) Bauk u svojoj kuhinji zakuha i štogod naprave mi ćemo ispuniti", kazao je Matijašević. Tvrdi da su se u protekla dva tjedna suočavali sa svakakvim postupanjima kako bi se onemogućilo pravo na neposrednu demokraciju.

Građanska inicijativa zasad nema podatke o troškovima akcije jer, kako je objasnio Stanić, još puno toga nisu platili. Jučer su, dodao je, objavili preliminarno financijsko izvješće, po kojem su dosad platili nešto manje od 340 tisuća kuna računa. Rekao je da su sva sredstva došla od udruga i sindikata i da nemaju tajnih donatora. Poduprle su ih, kaže, mnoge strane. "Ovo nije tema na koju bilo tko ima monopol i dobro su nam došli svi - od vladajućih do oporbenih, ali nema mjesta ni za čije značke i zastave", poručio je Stanić. Inicijativa "Ne damo naše autoceste", koja okuplja pet sindikalnih središnjica, dva cestarska sindikata i sedam organizacija civilnog društva, potpise skuplja na štandovima diljem Hrvatske do 20 sati, a do ponoći u Zagrebu, Splitu, Rijeci, Puli, Osijeku i Slavonskom Brodu.

Premijer Zoran Milanović još je jednom komentirao referendum. Upitao je "hoćemo li 25 godina plaćati kamate u Milano i Pariz ili ćemo se većim dijelom razdužiti odmah i taj novac ulagati u npr. međimurske ceste, pelješki most, željeznice? Tu računam na hrvatsku pamet i zdrav razum", rekao je premijer, a predsjednik Ivo Josipović ponovio je kako "on nije ni za, niti protiv monetizacije, da se, ako referendum protiv monetizacije uspije, nema više o čemu razgovarati, a ako ne uspije, treba vidjeti kakva je ponuda mogućeg koncesionara".

 
chevron-right