Bliži se kraju rok za prikupljanje potpisa za raspisivanje referenduma protiv davanja autocesta u koncesiju, a pitanja je i dalje mnogo – spašava li Hrvatsku ovakva monetizacija od bankrota, osigurava li se mirovine ili je ponovno riječ o rasprodaji obiteljskog srebra za krpanje proračunske rupetine?
Odgovore na ta, ali i druga pitanja u
Bojite li se uspjeha, ministre, da će biti skupljeni potpisi protiv referenduma za davanje autocesta u koncesiju, a vi u Inicijativi da neće?
SINIŠA HAJDAŠ DONČIĆ
Želim prvenstveno vidjeti kakve će ponude doći i koliko će Hrvatska moći uprihodovati od autocesta.
MIJAT STANIĆ
Riječ je o širokoj platformi okupljenoj u Inicijativi koja okuplja sedam sindikata i sedam organizacija civilnoga društva i dinamika potpisivanja ide dobro kao i prva četiri dana prikupljanja.
Bilo je dosta prigovora na izračune Inicijative «Ne damo naše autoceste» o 80 milijardi kuna koje će biti, kako tvrdite, poklonjeni koncesionaru - je li došlo do greške u matematici?
MIJAT STANIĆ
Ne, nije i ako se isplati koncesionaru, zašto se ne isplati i nama, to je pitanje, a brojka od 80 milijardi kuna je čak najkonzervativniji izračun u koju su uračunati i budući projekti na europskoj razini.
SINIŠA HAJDAŠ DONČIĆ
Ta brojka je dobar spin i podsjetit ću opet da primjerice 100 dolara danas nije isto kao prije 20 godina, niti za 20 godina. S druge strane nitko nije uračunao troškove održavanja, naplate i uplate koncesionara u proračun.
MIJAT STANIĆ
Računali smo troškove održavanja, ali i to da će rasti inflacija, ali i promet. Autoceste imaju veliki potencijal u budućnosti zaraditi puno više nego što se danas to računa, no govori se da autoceste imaju promet samo četiri mjeseca i da ih hrvatski građani zapravo ne koriste, a one su građene da bi se ravnomjerno razvijali svi djelovi Hrvatske, da bi se razvijao turizam.
Sindikati su napravili svoje izračune, ima li i Vlada svoje izračune?
SINIŠA HAJDAŠ DONČIĆ
Ima.
Jesu li objavljeni?
SINIŠA HAJDAŠ DONČIĆ
Ne znam, ako nisu danas, bit će sutra.
Hoćemo li koncesijom u potpunosti zatvoriti kredite ili nećemo?
MIJAT STANIĆ
Ne možemo zatvoriti sve kredite, ali gubimo novac i ne vjerujem da se koncesionar može bitno jeftinije zaduživati od države. Alternativa postoji – reprogram duga i obveznice.
SINIŠA HAJDAŠ DONČIĆ
Nešto će ostati, tu su trošarine na gorivo. Koncesionari imaju novac i time na raspolaganju puno jeftinije kredite, imaju dio svog vlastitog kapitala, a što se tiče zaduživanja dugoročne su prognoze da se ne može dobiti kredit u dužem razdoblju od sedam, osam godina za reprogramiranje. Nema državnog jamstva koncesionaru i jednokratnom uplatom smanjujemo javni dug.
MIJAT STANIĆ
Vlada je trošarinu od 60 lipa koja je išla autocestama podijelila po 20 lipa cestama, 20 lipa željeznicama i 20 lipa autocestama.
SINIŠA HAJDAŠ DONČIĆ
Za Hrvatsku je vrijeme za snažan iskorak, za ulaganje u željeznice i nove ceste. Pruge ćemo graditi jer ćemo za njih biti sufinancirani iz Europske unije u iznosu od 85 posto sredstava.
MIJAT STANIĆ
Lako je davati obećanja bez odgovornosti. Uništili ste model samoodržanja autocesta, a izostalo je restrukturiranje. Ako dođe do monetizacije, morat ćemo više ulagati u državne ceste jer ćemo dio prometa otjerati na njih, zbog cestarina, koje će vrlo vjerojatno rasti.
SINIŠA HAJDAŠ DONČIĆ
Koncesionar ne može samostalno odlučivati o cijenama cestarine, to je regulirano. A moramo se pitati i kakve se poruke šalje investitorima, koje se ovakvim potezima rastjeruje.
MIJAT STANIĆ
Koje investitore, već ih nema tri godine, investitori su rastjerani.
SINIŠA HAJDAŠ DONČIĆ
Ponavljam, moramo vidjeti ponude, ako nas zadovolje, nadam se da ćemo krenuti u proces monetizacije, no, možemo i odustati od cijele stvari ako ne budemo zadovoljni tako da možda referendum neće biti potreban. Ništa, podsjećam, ne prodajemo, samo iznajmljujemo.