Građanski odgoj i obrazovanje u školama - kako i od koje školske godine?

29. lipnja 2014.

Ima li političke volje za uvođenjem građanskoga odgoja i obrazovanja kao posebnog predmeta u hrvatske škole - pitanje je na koje je sve teže dati jasan odgovor kad se uzmu u obzir sve informacije na tu temu tijekom proteklih tjedana premda se stvari čine i više nego jasne, a odgovor, nažalost, niječan.

Kako je priopćeno iz Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta, ministar prof. dr. sc. Vedran Mornar održao je 27. lipnja 2014. godine, sastanak s članovima Stručnog povjerenstva za pripremu provedbe Građanskog odgoja i obrazovanja za školsku godinu 2014./2015. te su nakon rasprave doneseni sljedeći zajednički zaključci:
-   Građanski odgoj i obrazovanje uvodi se od školske godine 2014./2015. obvezno međupredmetno u sve razrede osnovne škole, dakle od prvog do osmog razreda, te u srednje škole
-   Građanski odgoj i obrazovanje uvodi se kao poseban obvezan predmet u 8. razred osnovne škole te u 1. i 2. razred srednje škole, školske godine 2015./2016., odnosno kad se stvore sve pravne i kurikularne pretpostavke u čiju se izradu kreće već sljedeći tjedan.
-   Građanski odgoj i obrazovanje dalje će se eksperimentalno provoditi u zainteresiranim školama kao izborni predmet i srednjim školama kao fakultativni predmet.

Pitanjem i komentarom u pismenom obliku na zaključak Ministarstva, toj se instituciji obratila Martina Horvat, voditeljica GONG-ova Edukacijskog centra, koja piše: "Koliko se sjećam sa sastanka, predstavnici ministarstva su rekli da će se kurikularne reforme vjerojatno razvući do 2016/17. godine, a predstavnici organizacija civilnog društva su podsjetili da je veliko pitanje hoće li tada uopće postojati političke volje za uvođenje GOO (ako o političkoj volji uopće možemo i sada pričati).

Stoga je formulacija koju smo predložili trebala glasiti: Građanski odgoj i obrazovanje uvodi se kao poseban obvezan predmet u 8. razred osnovne škole te u 1. i 2. razred srednje škole, školske godine 2015./2016., za što će se tijekom školske godine 2014/2015. stvoriti stručni i pravni preduvjeti sukladno planiranim obrazovnim reformama, a kada se stvore  kurikularne pretpostavke Nastavni plan i program GOO će se revidirati u Kurikulum GOO.

Povjerenstvo također treba nastaviti raditi na reviziji prijedloga Nastavnog plana GOO sukladno zaključku (dakle predmet za 8. OŠ do 2. razred SŠ i ostale manje sadržajne promjene).

Nakon današnjih analiza razumijem da postoji pravno nesuglasje koje onemogućava uvođenje novog predmeta. S pozicije Povjerenstva možemo razumjeti potrebu za ovakvim kompromisnim rješenjem. Međutim, ponavljam da smo na to unutar povjerenstva višekratno upozoravali na ove probleme na što nam je Ministarstvo tvrdilo da će pravna služba djelovati na njihovom uklanjanju. Budući da to nije učinjeno, otvoreno je pitanje zašto bi se još jednim produženjem rokova išta promijenilo.

Kao građani/ke ove države imamo puno pravo očekivati od vlasti da zna kako izraditi i stvoriti preduvjete za donošenje javnih politika i propisa te da je u stanju implementirati ih jer ih svi građani/ke ove zemlje za to plaćaju.

Stoga je za očekivati da će mnoge organizacije civilnog društva (uključujući i naše organizacije) i nezavisni stručnjaci ovakvu odluku vidjeti kao jasan znak nedostatka političke volje i/ili nesposobnosti vlasti da donosi i provodi javne politike ili propise. I mi sami nećemo moći učiniti ništa drugo nego se složiti s njima oko tog dijela jer (iako nas je ministar danas osobno uvjeravao u svoju namjeru uvođenja GOO isto kao što je to učinio i prošli ministar) jasno je da važne reforme ne može provesti samo jedno ministarstvo, a očito je da Vlada i Sabor ovu promjenu nisu adekvatno podržali jer smo istovremeno svjedoci niza primjera u kojima se jako brzo uvode  "reforme" i mijenjaju zakoni kada se odnose na područje koje im je od strateške važnosti. Jasno je da oko ove važne reforme ne postoji  svijest  na toj najvišoj političkoj razini, dakle izostaje politička volja (kao što je izostajala sve ove godine). Stoga su naše organizacije opravdano izrazile kritiku što smo uopće mi kao pojedinci/ke sudjelovali u radu ovog Povjerenstva te opravdano kritiziraju kompromise koje smo napravili unutar Povjerenstva kao možebitni put da se još jednom ponovi poznati scenarij izbjegavanja uvođenja GOO.

Vjerujem da bi svi zajedno voljeli da do ovog crnog scenarija ne dođe, ali za razumjeti je mnoge građane /ke kojima se on čini izvjestan."

chevron-right