Bez papira, bez čekanja - digitalna javna uprava

21. veljače 2014.

Država bez papira i nesnosnih čekanja pred šalterima – san je svakog, a pogotovo hrvatskog građanina, koji bi trebao biti ispunjen kroz Središnji državni portal na internetskoj adresi gov.hr, čije se lansiranje očekuje u proljeće. Bude li novca u proračunu jer upravo je nedostatak istoga, barem su tako tvrdili u Vladi, početkom godine kad je trebao profunkcionirati, bio razlog kašnjenja projekta e-Građani, čijim je dijelom i gov.hr

Transparentnost i pristup informacijama najveći su neprijatelji korupcije, a osim što građane potiču na političku participaciju pridonose i gospodarskom razvitku o čemu najbolje govori istraživanje za potrebe za Europske komisije koje je pokazalo da bi korist od otvaranja podataka vlada mogla biti oko 140 milijardi eura godišnje u svih 27 članica Europske unije.

Hrvatsku bi u tom smjeru trebao voditi gov.hr inspiriran britanskom inačicom data.gov.uk o čemo smo bili razgovarali i s jednim od njezinih osnivača Andrewom Stottom, a on je odlično ukazao na važnost digitalne javne uprave koja kao efikasan servis pruža usluge građanima i gospodarstvu.

Da bi gov.hr zaživio u praksi, podsjetimo, HAKOM (Hrvatska agencija za poštu i elektroničke komunikacije) i Vlada RH s Globaldizajnom prošle su godine temeljem provedenog otvorenog postupka javne nabave potpisali dva ugovora: 1) Ugovor o razvoju i uspostavi sustava za upravljanje sadržajima centralnog internetskog mjesta za pristup informacijama iz javne uprave Republike Hrvatske – Središnji državni portal te 2) Ugovor o nabavi usluge dizajna centralnog internetskog mjesta za pristup informacijama iz javne uprave Republike Hrvatske – Središnji državni portal.

Međutim, prema rokovima određenima u Ugovorima, vidljivo je da realizacija kasni što su potvrdili i u HAKOM-u objasnivši da su određeni rokovi izvršenja pojedinih faza prekoračeni jer su se pojedine faze realizacije trebale uskladiti s kašnjenjem krovnog projekta e-Građani. No, Ugovor o dizajnu ipak je realiziran krajem prosinca prošle godine, kad je obavljena i primopredaja, a sam Ugovor nije izmijenjen dok onaj drugi o nabavi, koji se sastoji od tri faze, kasni iz razloga kašnjenja projekta e-Građani.

Taj projekt, kako je početkom godine kada je trebao stupiti na snagu, kazala potpredsjednica Vlade Milanka Opačić, iako je gotov, kasni zbog problema s financijskim sredstvima te bi negdje do proljeća trebao biti u početnoj funkciji – ako za njega u međuvremenu bude novca u proračunu. Tada bi, osim gov.hr-a, trebao profunkcionirati i korisnički pretinac za koji je zadužen APIS (Agencija za podršku informacijskim sustavima i informacijskim tehnologijama), dok je Fina zadužena za Nacionalni identifikacijski i autentifikacijski sustav, a u projekt je uključen čitav niz ministarstava i državnih službi.

chevron-right