Uoči plenarne rasprave o Konačnom prijedlogu Zakona o HRT-u, GONG poziva javnost, a prvenstveno saborske zastupnike da obrate pozornost na neka od otvorenih pitanja na koja još uvijek mogu dati kvalitetnije odgovore. Prvenstveno, riječ je o transparentnosti političkih izbornih kampanja, uvažavanja profesionalnih novinarskih principa, te osiguranju financijske neovisnosti i samoodrživosti javnog servisa.
PRIOPĆENJE ZA JAVNOST
Uoči plenarne rasprave o Konačnom prijedlogu Zakona o HRT-u, GONG poziva javnost, a prvenstveno saborske zastupnike da obrate pozornost na neka od otvorenih pitanja na koja još uvijek mogu dati kvalitetnije odgovore. Prvenstveno, riječ je o transparentnosti političkih izbornih kampanja, uvažavanja profesionalnih novinarskih principa, te osiguranju financijske neovisnosti i samoodrživosti javnog servisa.
Kako bi se osigurala ravnopravnost i transparentnost financiranja izbornih kampanja, te vjerodostojnost podataka koje će kandidati i stranke biti obavezni davati javnosti sukladno predloženom Konačnom prijedlogu zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe, potrebno je s time uskladiti i Konačni prijedlog Zakona o HRT-u. Cjenici oglasnog prostora neće biti javni, sukladno amandmanu Odbora za informiranje, informatizaciju i medije, Međutim, cjenici bi trebali biti javni za oglašavanje u izbornim kampanjama kako bi se dodatno mogla pratiti transparentnost financiranja izbornih kampanja i točnost financijskih izvještaja stranaka i kandidata.
Kako bi HRT mogao uspostaviti kvalitetne mehanizme samoregulacije novinarske profesije, Hrvatski sabor kao političko tijelo trebao bi se suzdržati od utjecaja na Statut HRT-a.
Nadalje, rezultati izjašnjavanja urednika i novinara o kandidatu za glavnog urednika i urednika informativnog programa ne bi smjeli biti protokolarni, već obvezujući zaštitni mehanizam novinara od nametanja iz profesionalnih ili etičkih razloga neprihvatljivih glavnih urednika ili promjena uređivačke politike.
Na kraju, nema prave neovisnosti bez osigurane financijske strukture, a marketing HRT-a već je prethodnim izmjenama postojećeg zakona smanjen s prijašnjih 12 minuta - što je maksimum propagandnog prostora sukladno direktivi "Televizija bez granica". Daljnja radikalna smanjenja mogu nanijeti štetu postojećim programima, dok se budući specijalizirani kanali teško mogu razvijati bez ikakvih ulaganja. Stoga, treba omogućiti primjereno trajanje promidžbenih poruka u svakom programu HRT-a u općim televizijskim programskim kanalima (u jednom satu programa do 9 minuta; od 18 do 22 sata do 6 minuta; na specijaliziranim televizijskim kanalima do 6 minuta).
S poštovanjem,
Sandra Pernar,
izvršna direktorica