GONG i TIH: koliko su kandidati utrošili na oglašavanje?

GONG i Transparency International Hrvatska (TIH) u srijedu, 23. prosinca 2009., održali su konferenciju za novinare na kojoj su iznijeli procjenu ukupno utrošenih sredstava za oglašavanje u predizbornoj kampanji za predsjedničke izbore.

GONG i Transparency International Hrvatska (TIH) u srijedu, 23. prosinca 2009., održali su konferenciju za novinare na kojoj su iznijeli procjenu ukupno utrošenih sredstava za oglašavanje u predizbornoj kampanji za predsjedničke izbore.

Na početku konferencije, izvršna direktorica GONG-a, Sandra Pernar, i predsjednik TIH-a, Zorislav Antun Petrović, podsjetili su kako su 19. studenog 2009. kandidate pozvali da najkasnije 7 dana prije održavanja 1. kruga izbora, javno objave i dostave Državnom izbornom povjerenstvu (DIP-u) prijevremena izvješća o visini i izvorima sredstava prikupljenih za troškove izborne promidžbe te imena donatora. Istaknuli su da, iako su DIP-u predana izvješća svih kandidata, tek njih 5 je to učinilo u zakonskom roku, a ostali naknadno.

Potom su naveli iznose prikupljenih donacija koje su kandidati prijavili u svojim izvješćima:
– Hebrang – 4.703.778,81 kn
– Vidošević – 4.422.100,00 kn
– Bandić – 3.865.551,15 kn
– Primorac – 3.787.000,00 kn
– Mikšić – 2.928.767,50 kn
– Josipović – donacije = 2.866.648,84 kn; troškovi = 2.865.421,60 kn (do 17.12.)
– Pusić – 1.914.870,89 kn
– Škare Ožbolt – 1.035.000,00 kn
– Tuđman – 1.084.000,00 kn
– Kajin – 479.900,00 kn
– Jurčević – nema podataka

Prije predstavljanja rezultata istraživanja podsjetili su da su ovim istraživanjem obuhvaćeni samo troškovi plaćanja oglašavanja na nacionalnim televizijama i tiskanim medijima, s tim da u istraživanje nije ušlo:
– Plakati, nacionalne i lokalne radio postaje te internet oglašavanje
– Uredski troškovi (najam, režije, telefon, poštarina)
– Troškovi dizajna, pripreme, tiskanja te nabave promotivnih materijala
– Organiziranje skupova (najam pozornice, razglasa, prostora, izvođača)
– Putni troškovi i smještaj
– Ugovori o radu, djelu, autorski i stud. ugovori
– Troškovi volontera.

Prema procjenama GONG-a i TIH-a, troškovi koji nisu ušli u istraživanje iznose oko 50% ukupnih troškova kampanje.

Kandidati su u razdoblju obuhvaćenom istraživanjem na oglašavanje u programima televizija i tiskovina utrošili:
MILAN BANDIĆ – 5.275.338,00 kn
DRAGAN PRIMORAC – 4.176.064,00 kn
NADAN VIDOŠEVIĆ – 2.800.924,00 kn
ANDRIJA HEBRANG – 1.833.881,00 kn
IVO JOSIPOVIĆ – 1.792.131,00 kn
VESNA PUSIĆ – 236.921,00 kn
VESNA ŠKARE OŽBOLT – 121.485,00 kn
DAMIR KAJIN – 62.937,00 kn
MIROSLAV TUĐMAN – 51.077,00 kn
BORIS MIKŠIĆ – 31.053,00 kn
JOSIP JURČEVIĆ – 20.144,00 kn

Očit je nerazmjer između utvrđenih troškova i prijavljenih donacija za neke od kandidata, te će biti zanimljivo vidjeti hoće li on biti prisutan i u finalnim izvještajima koje će kandidati podnijeti nakon izbora.

Power point prezentaciju s konferencije za novinare, možete pogledatiovdje.

Bez transparentnog financiranja predizbornih kampanja nema transparentnog izbornog procesa.

Transparentno izvještavanje, kako stranaka, tako i izbornih kampanja, doprinijelo bi:
a) većoj transparentnosti političkih aktera, što dovodi do
b) većeg povjerenja javnosti u političke stranke i izbore
c) većoj transparentnosti politike, političkih procesa i društva uopće.

Povjerenje javnosti u izborni proces, političke stranke i državne institucije proporcionalno je njihovoj transparentnosti!

Leave a Comment!