GONG i TIH o transparentnosti financiranja predizbornih kampanja
Danas, 19. studenog, održana je zajednička konferencija za medije GONG-a i Transparency Internationala Hrvatska (TIH) na temu transparentnosti financiranja predizbornih kampanja za predsjedničke izbore.
POŠTENI IZBORI SU PREDUVJET ZA POŠTENU VLAST
Na danas (19. studenog) održanoj konferenciji za novinare, Transparency International Hrvatska i GONG pozvali su kandidate za predsjednika Republike Hrvatske da:
1. čim prije javno objave iznose koje namjeravaju potrošiti u kampanji;
2. najkasnije 7 dana prije održavanja prvog kruga izbora, odnosno do 20. prosinca, javno objave i dostave Državnom izbornom povjerenstvu prijevremena izvješća o visini i izvorima sredstava prikupljenih za troškove izborne promidžbe te imena donatora;
3. najkasnije 15 dana nakon održavanja prvog kruga izbora, odnosno do 10. siječnja 2010., javno objave i dostave Državnom izbornom povjerenstvu podatke o visini i izvorima sredstava utrošenih za izbornu promidžbu te visinu i strukturu troškova u kampanji.
S obzirom da financiranje izbornih kampanja u hrvatskom zakonodavstvu nije adekvatno riješeno, ovakvim postupanjem osigurala bi se transparentnost financiranja izbornih kampanja u predsjedničkim izborima, a Hrvatsku približilo demokratskoj praksi razvijenih zemalja te smanjilo prostor za političku korupciju.
Ogledne primjerke obrazaca za financijsko izvještavanje sve kandidatkinje i kandidati mogu zatražiti od Državnog izbornog povjerenstva, s obzirom da zakonom nije propisana istovjetna obaveza izvještavanja o troškovima predsjedničke kampanje.
Budući da se korištenje uredskih prostorija i sredstava državne uprave, gradova, općina i županija te javnih poduzeća u kojima tijela javne vlasti imaju većinski udio u kampanji smatra zloupotrebom javnih resursa, izražavamo nadu da takvih postupanja neće biti.
GONG i TIH su također pozvali i medije, posebice nacionalne TV, radio i novinske kuće da u višem cilju transparentnosti izbora javno objave cjenike svojih usluga oglašavanja za kampanju te iznos ukupnih troškova uplaćenih za izbornu promidžbu svakog kandidata i time odigraju svoju korektivnu ulogu.
Prema rezultatima istraživanja TIH-a provedenom pred posljednje parlamentarne izbore većina hrvatskih građana, njih 52,8 posto, smatra stranke i političare koji javno ne objavljuju svoje izvore financiranja nepoštenima. Nešto više od petine, odnosno 22,2 posto, smatra da je riječ o političarima i strankama koji još nisu naučili važnost prikazivanja izvora financiranja, a 14,8 posto ih smatra snalažljivima.
Pri konačnoj odluci o tome kome dati glas većina građana će voditi računa o izvorima financiranja predizborne kampanje – to je bitno za 41,8 posto građana. Nešto manje, 40,1 posto, će donositi odluku bez obzira na izvor financiranja stranaka, dok 18,2 posto građana nije sigurno.
Nažalost, hrvatski građani političke stranke smatraju iznimno korumpiranima: na Barometru korupcije TI-ja zaslužile su ocjenu 3,9, s time da ocjena 5 znači potpunu korupciju. Ukoliko se želi promijeniti ovakav stav građana, ključno je objavljivanje svih podataka o financiranju stranaka.
Bez transparentnog financiranja predizbornih kampanja nema transparentnog izbornog procesa i borbe protiv korupcije.
Nepovjerenje u transparentnost financiranja predizbornih kampanja dovodi u pitanje povjerenje u izborni proces i politički sustav, potom neizravno u funkcioniranje tijela javne vlasti, što u konačnici ima negativne posljedice za sve građane i ugrožava demokratski poredak.