GONG OŠTRO PROSVJEDUJE PROTIV KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O LOKALNIM IZBORIMA

Uvidom u Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, predloženog od strane Središnjeg državnog ureda za upravu, koji je u velikom djelu nestručan te nejasan u člancima 13. i 14., zaključujemo da Prijedlog izmjena i dopuna ne regulira ključne pravne praznine, nejasnoće i nelogičnosti u postojećem Zakonu.

Medijima

Zagreb, 4. ožujka 2005.

GONG OŠTRO PROSVJEDUJE PROTIV KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O LOKALNIM IZBORIMA

Uvidom u Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, predloženog od strane Središnjeg državnog ureda za upravu, koji je u velikom djelu nestručan te nejasan u člancima 13. i 14., zaključujemo sljedeće:

1. Prijedlog izmjena i dopuna ne regulira ključne pravne praznine, nejasnoće i nelogičnosti u postojećem Zakonu:
– nejasno je tko i u kojem roku usklađuje popis stanovništva s promjenama registriranima u posljednjem potvrđenom popisu birača te jedinice, što je preduvjet za raspisivanje izbora;
– metoda preračunavanja glasova nije D’Hondtova metoda i ponekad dovodi do prekrobrojnih mandata;
– i dalje nije propisan postupak kandidature udruga i vijeća nacionlnih manjina koje se imaju pravo kandidirati, čime se krši njihovo pasivno biračko pravo;
– i dalje se ne zna tko je izabran ukoliko dva ili više predstavnika nacionalnih manjina dobiju isti broj glasova, a bira se samo jedan predstavnik;
– nisu regulirane koalicije stranaka i nezavisnih lista;
– financiranje izbornih kampanja nije regulirano;
– ostaje upitna ustavnost odredbi po kojima pripadnici nacionalnih manjina biraju hoće li glasovati za opće ili manjiske liste, ali i mogućnost dvostrukoga glasovanja manjina na općim i dodatnim izborima, o čemu očekujemo očitovanje Ustavnog suda kojemu smo prošli tjedan podnijeli prijedlog za ocjenu ustavnosti.

2. Uvodi se skandalozno rješenje po kojem više nije dovoljno da birači i kandidati imaju prijavljeno prebivalište, odnosno osobnu iskaznicu, već moraju imati i stvarno prebivanje na tom području kako bi ostvarili svoje biračko pravo. Štoviše, osobe koje se žele kandidirati, moraju potpisati izjavu o stvarnom prebivanju jer njihova osobna iskaznica nije dovoljan dokaz prebivanja! Kako će se dokazati stvarno prebivanje i tko će to činiti? Što s građanima (studentima, zaposlenima, prognanima i izbjeglima i sl.) koji imaju prijavljeno boravište u drugom gradu? Umjesto da Hrvatska međudržavnim sporazumima riješi stvaran problem dvostrukog prebivališta s Bosnom i Hercegovinom te Srbijom i Crnom Gorom, uvodi se diskriminatorno i ishitreno rješenje koje će dovesti do novih problema.

3. Ukidanjem obaveze da nositelj liste ne mora biti kandidat u toj izbornoj jedinici, uvodi se izborni inženjering i zbunjivanje birača, što nije na tragu demokratskog razvoja Hrvatske, decentralizacije i povećanja participacije građana.

Kao i uvijek, loša rješenja predlažu se po hitnom postupku kako bi se skratilo vrijeme, pa čak i onemogućila javna i parlamentarna rasprava o ovim bitnim pitanjima.

Najoštrije prosvjedujemo protiv navedenih izmjena i pozivamo sve zastupnike, političke stranke, udruge, medije i cjelokupnu javnost da reagira na ovaj opasan Prijedlog i ne dopusti njegovo izglasavanje.

Suzana Jašić
Predsjednica GONG-a

Leave a Comment!