U prostorijama GONG-a je održana zajednička konferencija za medije GONG-a i Transparency Internationala Hrvatska.
Predsjednica GONG-a, Suzana Jašić, i predsjednik TIH-a, Zorislav Antun Petrović, objavili su kalkulaciju utroška cjelokupnog oglašavanja u predizbornoj kampanji te pozvali političke stranke i kandidate na objavu završnih izvještaja o financiranju njihovih kampanja.
GONG i Transparency International Hrvatska u utorak, 11.12.2007., održali su konferenciju za medije na kojoj su iznijeli procjenu ukupno utrošenih sredstava za oglašavanje u predizbornoj kampanji te ponovo pozvali političke stranke i kandidate na objavu završnih izvještaja o visini i izvorima sredstava za kampanju te troškove samih kampanja.
Na početku konferencije, predsjednica GONG-a, Suzana Jašić, i predsjednik TIH-a, Zorislav Antun Petrović, podsjetili su kako su 29. listopada 2007. stranke i kandidate pozvali:
1. do početka službene kampanje, 3. 11., sukladno izbornom zakonu javno objave iznose koje namjeravaju potrošiti u kampanji, što su vodeće stranke i učinile;
2. do 20. 11. javno objave preliminarne izvještaje o visini i izvorima sredstava za kampanju te imena donatora što je većina vodećih stranaka i učinila;
3. do 30 dana nakon dana izbora javno objave finalne izvještaje o visini i izvorima sredstava za kampanju te imena donatora, što se očekuje.
Potom su ponovili iznose koje su stranke objavile da namjeravaju utrošiti u kampanji:
HDZ: 19,5 milijuna kuna
SDP: 15,8 milijuna kuna
HNS: 9 milijuna kuna
HSS – HSLS - PGS: 8 milijuna kuna
HSP: 7 do 8 milijuna kuna
HSU: 2,5 milijuna kuna
Prije predstavljanja rezultata istraživanja podsjetili su da su ovim istraživanjem obuhvaćeni samo troškovi plaćanja oglašavanja na nacionalnim TV i radio stanicama, portalima i tiskanim medijima te vanjsko oglašavanje po cijeloj Hrvatskoj, s tim da u istraživanje nije ušlo:
- produkcija spotova, jinglova, oglasa i drugih promotivnih sredstava
- oglašavanje na lokalnim TV i radijskim postajama (s izuzetkom R. Sljemena i 101 te Z1 i OTV)
- priprema, tisak i distribucija tiskanih promotivnih sredstava (letci, brošure)
- priprema i tisak plakata za vanjsko oglašavanje (veliki formati, city light, mega plakati);
- promjene sadržaja na plakatima tijekom zakupa (lijepljenje izvan utvrđenih termina)
- umetanje brošura u dnevne novine, umatenje/lijepljenje olovaka uz dnevne novine
- najam vozila za kampanju i ostali putni troškovi; priprema i tisak naljepnica za vozila
- osoblje u kampanji (i zaposleni i volonteri): honorari, smještaj, prehrana, dnevnice
- promotivni pokloni (kišobrani, kabanice, jakne, upaljači, bedževi, kemijske olovke, kalendari, maramice itd...)
- oglašavanje u poštanskim uredima
- oglasi na nekomercijalnim komunalnim površinama
- direktna pošta (mailing)
- pozornica, ozvučenje, rasvjeta;
- glazbenici
- troškovi telefona, poštarine
- oglašavanje u BIH.
Prema procjenama GONG-a i TIH-a, troškovi koji nisu ušli u istraživanje iznose najmanje 40, a najvjerovatnije 48% - 50% ukupnih troškova kampanje.
Ujedno su predstavili i izračun mandata u odnosu na uložena sredstva u medijsku promidžbu po svim većim stranakama.
Rezultate istraživanja možete pročitati u sljedećem dokumentu: Media monitoring
Powerpoint prezentaciju s konferencije za novinare pogledajte ovdje: Procjena troškova financiranja kampanja
Bez transparentnog financiranja predizbornih kampanja nema transparentnog izbornog procesa.
Nepovjerenje u političke stranke dovodi u pitanje povjerenje u politički sustav, potom neizravno u funkcioniranje rada tijela javne vlasti, što u konačnici ima negativne posljedice za sve građane.