GONG i TIH: Procjena troškova predizbornih kampanja

U prostorijama GONG-a je održana zajednička konferencija za medije GONG-a i Transparency Internationala Hrvatska.
Predsjednica GONG-a, Suzana Jašić, i predsjednik TIH-a, Zorislav Antun Petrović, objavili su kalkulaciju utroška cjelokupnog oglašavanja u predizbornoj kampanji te pozvali političke stranke i kandidate na objavu završnih izvještaja o financiranju njihovih kampanja.

POŠTENI IZBORI SU PREDUVJET ZA POŠTENU VLAST

GONG i Transparency International Hrvatska u utorak, 11.12.2007., održali su konferenciju za medije na kojoj su iznijeli procjenu ukupno utrošenih sredstava za oglašavanje u predizbornoj kampanji te ponovo pozvali političke stranke i kandidate na objavu završnih izvještaja o visini i izvorima sredstava za kampanju te troškove samih kampanja.

Na početku konferencije, predsjednica GONG-a, Suzana Jašić, i predsjednik TIH-a, Zorislav Antun Petrović, podsjetili su kako su 29. listopada 2007. stranke i kandidate pozvali:

1. do početka službene kampanje, 3. 11., sukladno izbornom zakonu javno objave iznose koje namjeravaju potrošiti u kampanji, što su vodeće stranke i učinile;
2. do 20. 11. javno objave preliminarne izvještaje o visini i izvorima sredstava za kampanju te imena donatora što je većina vodećih stranaka i učinila;
3. do 30 dana nakon dana izbora javno objave finalne izvještaje o visini i izvorima sredstava za kampanju te imena donatora, što se očekuje.

Potom su ponovili iznose koje su stranke objavile da namjeravaju utrošiti u kampanji:
HDZ: 19,5 milijuna kuna
SDP: 15,8 milijuna kuna
HNS: 9 milijuna kuna
HSS – HSLS – PGS: 8 milijuna kuna
HSP: 7 do 8 milijuna kuna
HSU: 2,5 milijuna kuna

Prije predstavljanja rezultata istraživanja podsjetili su da su ovim istraživanjem obuhvaćeni samo troškovi plaćanja oglašavanja na nacionalnim TV i radio stanicama, portalima i tiskanim medijima te vanjsko oglašavanje po cijeloj Hrvatskoj, s tim da u istraživanje nije ušlo:
– produkcija spotova, jinglova, oglasa i drugih promotivnih sredstava
– oglašavanje na lokalnim TV i radijskim postajama (s izuzetkom R. Sljemena i 101 te Z1 i OTV)
– priprema, tisak i distribucija tiskanih promotivnih sredstava (letci, brošure)
– priprema i tisak plakata za vanjsko oglašavanje (veliki formati, city light, mega plakati);
– promjene sadržaja na plakatima tijekom zakupa (lijepljenje izvan utvrđenih termina)
– umetanje brošura u dnevne novine, umatenje/lijepljenje olovaka uz dnevne novine
– najam vozila za kampanju i ostali putni troškovi; priprema i tisak naljepnica za vozila
– osoblje u kampanji (i zaposleni i volonteri): honorari, smještaj, prehrana, dnevnice
– promotivni pokloni (kišobrani, kabanice, jakne, upaljači, bedževi, kemijske olovke, kalendari, maramice itd…)
– oglašavanje u poštanskim uredima
– oglasi na nekomercijalnim komunalnim površinama
– direktna pošta (mailing)
– pozornica, ozvučenje, rasvjeta;
– glazbenici
– troškovi telefona, poštarine
– oglašavanje u BIH.

Prema procjenama GONG-a i TIH-a, troškovi koji nisu ušli u istraživanje iznose najmanje 40, a najvjerovatnije 48% – 50% ukupnih troškova kampanje.


Ujedno su predstavili i izračun mandata u odnosu na uložena sredstva u medijsku promidžbu po svim većim stranakama.

Rezultate istraživanja možete pročitati u sljedećem dokumentu: Media monitoring
Powerpoint prezentaciju s konferencije za novinare pogledajte ovdje: Procjena troškova financiranja kampanja

Bez transparentnog financiranja predizbornih kampanja nema transparentnog izbornog procesa.

Nepovjerenje u političke stranke dovodi u pitanje povjerenje u politički sustav, potom neizravno u funkcioniranje rada tijela javne vlasti, što u konačnici ima negativne posljedice za sve građane.

Leave a Comment!