
Svijet se suočava s trendom aktivnog izbjegavanja vijesti koji je zahvatio i Hrvatsku - u kojoj 61 % građana i građanki svakodnevno ignorira informacije o događanjima. Hrvatska se, nakon Bugarske i Turske, svrstala među zemljama s najvećim brojem građana koji izbjegavaju vijesti.
To pokazuje ovogodišnje izdanje Digital News Report Reuters Instituta sa Sveučilišta Oxford, koji donosi pregled stanja medija i informiranja u 48 država svijeta.
Skoro 40% ispitanika u ovom globalnom istraživanju navodi da izbjegavaju vijesti jer one negativno utječu na njihovo raspoloženje. Trećina ih navodi da izbjegavaju vijesti zbog stalnih izvještaja o sukobima i ratovima, dok se nešto više od trećine osjeća preplavljeno količinom informacija. Također, ističe se da se vijesti sve češće izbjegavaju zbog niskog povjerenja u medije, osjećaja preopterećenosti informacijama te dojma da sadržaji nisu relevantni za svakodnevni život.
Ovaj trend, s kojim se suočava i naše društvo, može imati negativan utjecaj na demokraciju jer građani i građane koji se ne informiraju o događanjima u svojoj zemlji i svijetu, teže mogu donositi informirane odluke i aktivno sudjelovati, posebice na izborima.
Ovogodišnje istraživanje Reuters Instituta ističe i dva važna trenda. Prvi je rast alternativnih izvora informiranja, poput podcasta i preko kreatora sadržaja na YouTube-u i TikTok-u, koji često imaju velik doseg i privlače publiku koju tradicionalni mediji sve teže zadržavaju. No stručnjaci upozoravaju da se upravo influenceri, zajedno s političarima, najčešće spominju kao glavni izvor netočnih i manipulativnih informacija.
Drugi trend koji se ističe je pojava umjetne inteligencije (AI) kao izvora informiranja. Iako je broj korisnika koji se informiraju putem AI chatbotova još uvijek mali, taj se broj posebno među mlađom populacijom brzo povećava. Kada je riječ o Hrvatskoj, podaci pokazuju da se 6 % građana informira putem podcasta, a 3 % koristi AI chatbotove kao izvor informiranja.
Povećano oslanjanje na digitalne izvore pojavljuje se uz istovremeni pad korištenja tradicionalnih medija. Građani Hrvatske sve se manje informiraju putem televizije ili tiska. Televizija je za osam godina pala sa 79 % u 2017. godini na 64 % u 2025., dok je informiranje putem tiskanih medija danas (21 %) upola manje nego prije osam godina (43 %).
Facebook ostaje dominantna mreža za informiranje
Kada je riječ o društvenim mrežama, Facebook je i dalje najpopularniji među građanima i građankama Hrvatske, koristi ga 69 % građana, a gotovo polovica (48 %) ga koristi i kao glavni izvor informiranja. Slijedi YouTube, koji koristi 66 % građana, dok ga za informiranje koristi njih 24 %. Zatim, WhatsApp koristi 65 %, Instagram 45 %, Viber 42 %, a TikTok 29 % građana Hrvatske.
Sve više izbjegavatelja vijesti, sve manje plaćanja online pretplate
Istraživanje Reuters Instituta pokazuje da, uz porast izbjegavanja vijesti, sve manje građana Hrvatske dijeli informacije putem društvenih mreža, s 30 % prošle godine na 25 % ove godine. Jednako tako, opala je spremnost građana na plaćanje online pretplate. U Hrvatskoj je udio građana koji plaćaju za online vijesti pao s 9 % na 6 % ove godine.