Obrazovanje mladih -  gradimo društvo, a ne samo radnu snagu

01. listopada 2025.
Obrazovanje mladih -  gradimo društvo, a ne samo radnu snagu 1

Nastavnici i učenici nezadovoljni su trenutačnom pozicijom građanskog obrazovanja u strukovnim školama. Za kvalitetniji sadržaj i više znanja o društvu i demokraciji potrebna je politička volja, educirani nastavnici, angažirani učenici i snažnija partnerstva između obrazovnih institucija i civilnog društva. To su preduvjeti za stvaranje novih generacija koje će aktivno sudjelovati u društvu u kojem žive i rade.

Suvremena demokratska društva suočavaju se s brojnim društvenim, gospodarskim i političkim izazovima, no umjesto da školski programi predviđaju prostor kako bi se o tim temama s učenicima razgovaralo stvarnost je takva da se građanski odgoj i obrazovanje marginalizira. 

Ove tendencije posebno su zabrinjavajuće za učenike strukovnih škola kojima je to posljednja razina formalnog obrazovanja, a kao takva i posljednje mjesto formalnog učenja o društveno-političkim temama. 

Gong je nedavno objavio istraživanje profesora Berta Šalaja ,,Građansko obrazovanje u strukovnim školama - studije slučaja Hrvatske, Rumunjske i Tiringije (Njemačka)” kojim je analizirana provedba građanskog obrazovanja u ovim zemljama, dok je početkom 2025. objavljena komparativna analiza europskih praksi ,,Građansko obrazovanje u strukovnim školama”. 

Cilj je bio ispitati različite modele i vrste građanskog obrazovanja u različitim europskim zemljama i pripremiti preporuke za bolji status građanskog obrazovanja u strukovnim školama.

Istraživanje u Hrvatskoj provedeno je u prvoj polovici 2025. godine, kroz osam fokus grupa s učenicima i nastavnicima u strukovnim školama u Varaždinu, Rijeci, Daruvaru i Zagrebu. Uz to, provedeni su intervjui s ekspertima u području obrazovanja te sa stručnjacima u radu s mladima.

Učenici su istaknuli da se lekcije iz građanskog obrazovanja rijetko povezuju s društvenom realnošću i da im se čine previše apstraktnima, udaljenima od svakodnevnog života. 

Nastavnici su upozorili na stalni nedostatak resursa i osposobljavanja, dok su stručnjaci u radu s mladima naglasili izostajanje institucionalne i financijske podrške za provedbu neformalnih edukativnih programa. 

Zanimljiv je uvid da učenici strukovnih škola pokazuju veći entuzijazam od svojih vršnjaka u drugim tipovima škola. Razlog je, kako navode, taj što upravo ti učenici imaju znatno manje prilika sudjelovati u neformalnim obrazovnim programima.

Eksperti u području obrazovanja slažu se da je građansko obrazovanje izrazito važno  i smatraju da građansko treba biti ključan element osuvremenjivanja hrvatskog obrazovnog sustava.

Na temelju prikupljenih iskustava učenika, nastavnika i stručnjaka, profesor Šalaj predložio je niz preporuka za poboljšanje građanskog obrazovanja u strukovnim školama:

  • Građansko obrazovanje mora biti integrirano u dugoročnu razvojnu politiku strukovnih škola te zaštićeno od političke nestabilnosti. 
  • Potrebno je jasno definirati ciljeve i model građanskog obrazovanja te ga implementirati kao zaseban predmet u svim strukovnim školama.
  • Nužno je osnažiti nastavnike i kontinuirano ih educirati kako bi mogli učenike poučavati o demokraciji, politici, ljudskim pravima i drugim temama koje su važne za aktivno građanstvo.
  • Potrebno je prilagoditi građansko obrazovanje u kontekstu strukovnih škola, kako bi učenici imali prilike učiti o temama usko povezanim s njihovom strukom, kao što su na primjer radnička prava ili sindikati. 
  • U nastavu treba uvesti interaktivne metode rada poput debata, igra uloga i simulacija koje ih mogu potaknuti na veću uključenost u nastavnom procesu te pri tom osnažiti ih za pokretanje vlastitih inicijativa.
  • Poželjna je suradnja s organizacijama civilnog društva koje zbog velikog iskustva u neformalnom obrazovanju obogaćuju formalno obrazovanje inovativnim pristupima i metodama učenja.  

Gong se u sklopu GOOD inicijative godinama zalaže za sustavno uvođenje građanskog odgoja i obrazovanja u formalni odgojno-obrazovni sustav i to će aktivno nastaviti i dalje. Pozivamo donositelje političkih odluka da obrate pažnju na Gongove znanstvene radove iz kojih proizlaze naši zagovarački napori i djeluju tako da novim generacijama omoguće adekvatno obrazovanje za demokratsko građanstvo. 

Istraživanje o građanskom odgoju u strukovnim školama u Hrvatskoj, Rumunjskoj i Tiringiji (Njemačka) nastalo je u sklopu projekta ”Unaprjeđenje građanskog obrazovanja u strukovnim školama” koje se provelo kroz Erasmus+ program. 

Obrazovanje mladih -  gradimo društvo, a ne samo radnu snagu 2
Gong chevron-right