Ususret konačnom prijedlogu Zakona o provedbi Akta o digitalnim uslugama (DSA), koji mora proći drugo čitanje te bi trebao biti izglasan u Saboru do 26. ožujka 2025., Gong je poslao saborskim zastupnicama i članovima odbora prijedlog amandmana kojima bi se pospješila implementacija Akta u Hrvatskoj.
Akt o digitalnim uslugama, poznatiji kao DSA, prvi je zakon u svijetu koji sustavno pokušava regulirati poslovanje velikih digitalnih platformi i online usluge kako bi se osigurala sigurnost i zaštita njihovih korisnica.
Što se tiče provedbenog zakona, Gong smatra kako je važno osigurati transparentnost uklanjanja sadržaja, zbog čega se zalažemo da HAKOM - Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti, koji je dobio ključnu ulogu koordinatora za digitalne usluge, vodi i objavljuje bazu svih zahtjeva hrvatskih tijela za uklanjanjem sadržaja upućenih prema velikim platformama u stvarnom vremenu. DSA već predviđa da koordinatori moraju izvijestiti o svim zaprimljenim nalozima nacionalnih tijela, ali samo jednom godišnje.
Platforme temeljem DSA mogu uklanjati nezakoniti sadržaj na više načina. One to mogu raditi samoinicijativno na temelju njihovih algoritama, prijava korisnika i mjera koje poduzimaju nakon procjene sistemskih rizika. Drugi je način putem zahtjeva nadležnih nacionalnih institucija. Također, platforme mogu djelovati i po prijavi pouzdanih prijavitelja koji prijavljuju potencijalni nezakonit sadržaj.
Kao koordinator za digitalne usluge HAKOM-u je ovlašten i za dodijeljivanje, suspendiranje ili opoziv statusa pouzdanih prijavitelja. I za pouzdane prijavitelje DSA predviđa godišnje izvještaje o prijavama platformama, a Gongova je preporuka da se i njihove prijave objavljuju u stvarnom vremenu.
Zakon navodi da su tijela nadležna za izdavanje naloga za djelovanje protiv nezakonitog sadržaja Državno odvjetništvo, Ministarstvo unutarnjih poslova, Agencija za zaštitu osobnih podataka, Carinska uprava, Državni inspektorat te Ministarstvo zdravstva. Gong se zalaže da se na popis tijela nadležnih za izdavanje naloga za djelovanje protiv nezakonitog sadržaja i uvrsti i Državno izborno povjerenstvo, za sadržaje koji predstavljaju povrede iz područja izbornog zakonodavstva.
Također smatramo kako bi bilo važno educirati građane, zbog čije sigurnosti na internetu je Akt o digitalnim uslugama i donesen, o mehanizmima prijave i pravima koja imaju spram velikih platformi zbog uvođenja DSA-a. Uspostavljanje kontakt točke, internetske stranice na kojoj bi građankama jasno bile prikazane te se promovirale sve mogućnosti i alati koji su im na raspolaganju za sigurnije korištenje internetom, bilo bi od neizmjerne koristi za što bolju implementaciju DSA-a u živote građana i građanki.
Gongovi prijedlozi amandmana na prijedlog Zakona o provedbi DSA
U nastavku se nalaze Gongovi prijedlozi amandmana na konačni prijedlog Zakona o provedbi Uredbe (EU) 2022/2065 Europskog parlamenta i Vijeća od 19. listopada 2022. o jedinstvenom tržištu digitalnih usluga i izmjeni Direktive 2000/31/EZ (Akt o digitalnim uslugama):
U članak 6. stavak 1. dodaje se točka 6.:
Državno izborno povjerenstvo, za nezakoniti sadržaj koji predstavlja povredu propisa iz područja izbornog zakonodavstva.
Prijedlog članka:
Članak 6.
(1) Tijela nadležna za izdavanje naloga za djelovanje protiv nezakonitog sadržaja iz članka 9. i naloga za davanje informacija iz članka 10. Uredbe (EU) 2022/2065 su:
1. Državno odvjetništvo i Ministarstvo unutarnjih poslova za nezakoniti sadržaj koji predstavlja kazneno djelo i prekršaj
2. Agencija za zaštitu osobnih podataka za nezakoniti sadržaj koji predstavlja povredu propisa kojima je uređena zaštita osobnih podataka
3. Carinska uprava Ministarstva financija za nezakoniti sadržaj koji predstavlja povredu prava intelektualnog vlasništva
4. Državni inspektorat za nezakoniti sadržaj koji predstavlja povredu propisa iz djelokruga inspekcija Državnog inspektorata u skladu s ovlastima određenim posebnim propisima
5. Ministarstvo zdravstva za nezakonit sadržaj koji predstavlja povredu iz područja zdravstva, lijekova i medicinskih proizvoda i biomedicine, u skladu s ovlastima određenim posebnim zakonom
6. Državno izborno povjerenstvo, za nezakoniti sadržaj koji predstavlja povredu propisa iz područja izbornog zakonodavstva.
Obrazloženje:
U članku 6. stavku 1. Dodana je točka 6. s namjerom da se izdvoje i obuhvate i prekršaji iz područja izbornog zakonodavstva, zbog njegove posebne važnosti za demokratski poredak.
U članak 9. dodaje se stavak 2. i glasi:
(2) Koordinator za digitalne usluge vodi i objavljuje bazu svih naloga za djelovanje protiv nezakonitog sadržaja i naloga za davanje informacija nacionalnih nadležnih tijela, kao i učinke tih naloga, u stvarnom vremenu.
Prijedlog članka:
Praćenje provedbe i izvještavanje
Članak 9.
(1) Nacionalna nadležna tijela obvezna su dostavljati svoja izvješća o provedenim aktivnostima Koordinatoru za digitalne usluge, uključivo broj i predmet naloga za djelovanje protiv nezakonitog sadržaja i naloga za davanje informacija te učinke tih naloga, sukladno članku 55. Uredbe (EU) 2022/2065, najkasnije do 1. veljače tekuće kalendarske godine za prethodnu godinu.
(2) Koordinator za digitalne usluge vodi i objavljuje bazu svih naloga za djelovanje protiv nezakonitog sadržaja i naloga za davanje informacija nacionalnih nadležnih tijela, kao i učinke tih naloga, u stvarnom vremenu.
(3) Radi ispunjavanja zahtjeva suradnje s drugim Koordinatorima za digitalne usluge, Europskom komisijom i Odborom, Koordinator za digitalne usluge može zatražiti izvješće iz stavka 1., neovisno o roku iz stavka 1. ovoga članka.
(4) Koordinator za digitalne usluge osigurava dostavu objedinjenih godišnjih izvješća Europskoj komisiji i Odboru do 1. ožujka tekuće kalendarske godine za prethodnu godinu.
(5) Tijela za izvansudsko rješavanje sporova certificirana na temelju članka 21. Uredbe (EU) 2022/2065 te pouzdani prijavitelji iz članka 22. Uredbe (EU) 2022/2065 obvezni su Koordinatoru za digitalne usluge do 1. veljače tekuće kalendarske godine dostavljati izvješće iz članka 21. stavka 4., odnosno članka 22. stavka 3. Uredbe (EU) 2022/2065.
Obrazloženje:
U članku 9. dodan je stavak 2. s namjerom da se ojača transparentnost uklanjanja sadržaja prema Aktu o digitalnim uslugama.
Nadalje, u pravilnike kojima će se daljnje razraditi praćenje provedbe i izvještavanje uvrstiti: