Dok je Ivica Lovrić već duboko u kampanji za mjesto gradonačelnika Zagreba na nadolazećim lokalnim izborima, DIP je Gongu potvrdio kako nije otvorio račun za izbornu promidžbu, što otvara pitanje tko i iz kojih izvora financira brojne plakate koji se mogu vidjeti po Zagrebu. Poseban račun na koji se primaju donacije za kampanju može se otvoriti šest mjeseci prije izbora, a najkasnije tek s danom predaje kandidature, no ako je kampanja u punom jeku, Gong smatra da bi DIP trebao upozoriti Lovrića da otvori račun. Jesu li to i učinili, upitali smo ih dodatno.
O plakatima Ivice Lovrića koji dominiraju zagrebačkim ulicama, proteklog je tjedna pisao i Index. Postavlja se pitanje odakle se financiraju brojni plakati kandidata čija se stranka još ne financira iz gradskog proračuna. Ivica Lovrić bio je blizak suradnik pokojnog zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića, te je ostao pročelnik i u mandatu Tomislava Tomaševića, a u Gradsku skupštinu Grada Zagreba vratio se u studenom 2022. godine. Neko vrijeme u skupštini je djelovao kao nezavisan zastupnik, a u ožujku 2024. osniva novu stranku Plavi grad i svoju kandidaturu za mjesto gradonačelnika grada Zagreba. Početkom 2025. godine počinju se pojavljivati plakati s njegovim licem, no nije jasan način na koji Lovrić financira kampanju s obzirom da je izabran na drugoj listi, a novac iz gradskog proračuna ide stranci koja je osvojila mandat, a ne zastupniku koji je izašao iz stranke. Po svemu sudeći, radi se o donacijama koje se moraju iskazivati na posebnom računu najkasnije od dana kandidature.
Gong se obratio Državnom izbornom povjerenstvu kako bi provjerili je li Lovrić otvorio poseban račun za izbornu promidžbu, no do 5. veljače 2025. DIP nije dobio obavijest o otvaranju računa.
Postavlja se pitanje kako i kada će građani moći pratiti tko sve financira kampanju Ivica Lovrića, a samim time i koja su stvarna politička savezništva i interesi iza njega. U njegovom slučaju, to postaje još važnije kada znamo za njegovu povezanost s Milanom Bandićem, čiji su kadrovi i stranka prošli kroz ozbiljne financijske i pravne probleme, uključujući stečaj stranke Bandić Milan 365. Također, uz njegovu stranicu ivicalovric.hr, također postoji i stranica plavigrad.hr, u kojoj nije jasno odijeljen rad udruge Plavi grad i političke stranke Plavi grad. Formular za donacije na stranici ivicalovric.hr ne pokazuje na koji IBAN je vezan, dok se na stranici plavigrad.hr međusobno isprepliću podaci udruge i podaci političke stranke, što otvara prostor netransparentnosti.
Gdje je problem?
Prema Zakonu o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma, svaki kandidat ili politička stranka moraju otvoriti poseban račun za financiranje izborne promidžbe najkasnije s danom podnošenja kandidature, a mogu ga otvoriti najranije šest mjeseci prije roka predviđenog za održavanje izbora. Troškovima izborne promidžbe smatraju se troškovi koji su nastali u svrhu javnog predstavljanja izbornih sudionika i njihovih izbornih programa te pozivanja birača da za njih glasuju na određenim izborima, kao i ostali troškovi koji su izravno povezani s izbornom promidžbom, i to od dana otvaranja posebnog računa za financiranje izborne promidžbe do dana zatvaranja navedenog posebnog računa.
Gong smatra da bi se danom javne objave kandidature ili danom nastanka prvih financijskih izdataka vezanih uz izbornu promidžbu, a ne formalnim podnošenjem kanidature moralo odvojeno voditi financije na posebnom računu i primjenjivati sve zakonske obveze izborne promidžbe. DIP je ranije tumačio, u slučajevima donacija za kandidatkinju Benčić i kandidata Miletića, da je prikupljanje donacija prije otvaranja posebnih računa zakonito jer se sredstava uplaćuju na račun stranke za redovite aktivnosti, a nema datuma izbora. Međutim, to može biti razumljivo za parlamentarne izbore, čiji datum nije unaprijed poznat, no za lokalne izbore datum je jasno propisan, i ne bi trebalo biti opravdanja da se poseban račun ne otvori.
Kako bi se točno znalo tko, odnosno čiji novac stoji iza svakog kandidata, važno je da se donacije i troškovi točno i pravovremeno iskazuju na posebnom računu. Stranke mogu financirati svoje kampanje na dva načina: iz vlastitih sredstva te iz donacija, koja moraju biti uplaćena na poseban račun za financiranje troškova izborne promidžbe. Uloga DIP-a je da nadzire detaljno potrošnju posebno oglašavanje kako bi se utvrdilo pokrivaju li iskazane donacije i vlastita sredstva troškove oglašavanja i time spriječe neprijavljeni novac u kampanjama i zaobilaženje ograničenja troškova.