Reforma strukovnih škola: Obrazovanje za struku, ne za život

17. svibnja 2024.
Reforma strukovnih škola: Obrazovanje za struku, ne za život 1

Izvor: Gong

Gong se oštro protivi najavljenoj reformi srednjih strukovnih škola prema kojoj će predmet Politika i gospodarstvo biti izbačen iz nastave. Predmet Politika i gospodarstvo je jedan od rijetkih prostora unutar kurikuluma strukovnih škola, koje pohađa gotovo 70 posto hrvatskih srednjoškolaca, koji mladima može pružiti obrazovanje o temama demokracije, političkog sustava Hrvatske, političke kulture i participacije te razvijati kod njih demokratske vrijednosti i stavove.

Ministarstvo znanosti i obrazovanja godinama potiho priprema ovu reformu kojom se žele modernizirati strukovne škole - uvođenjem modula umjesto pojedinih nastavnih predmeta i objedinjavanjem nekih prijašnjih nastavnih planova i programa u jedan kurikulum. Na E-savjetovanje stavljeni su prijedlozi strukovnih kurikuluma kako bi se zainteresirana i stručna javnost u nerednih mjesec dana o njima mogla očitovati. Pregledom kurikuluma primjećeno je da predmet Politika i gospodarstvo nije isključen iz svih srednjih strukovnih škola. 

Primjerice, budući pomoćni kuhari ili pomoćni krojači kao i druga pomoćna zanimanja imat će obvezni predmetni kurikul/modul Politika i gospodarstvo jedan sat tjedno u trećem razredu, monteri strojarskih konstrukcija imat će Politiku i gospodarstvo kao obvezni modul dva sata tjedno, dok će mehaničarima poljoprivredne mehanizacije  Politika i gospodarstvo biti ponuđeni u vidu izbornog modula od dva sata nastave tjedno. Za većinu strukovnih zanimanja (primjerice automehatroničarima, električarima, cvjećarima) Politika i gospodarstvo definiran je kao modul koji može biti obvezni, izborni ili fakultativni. 

Kako će se, i hoće li uopće, ishodi Politike i gospodarstva ostvarivati u pojedinoj školi ovisit će o odluci ravnatelja i toga vidi li taj sadržaj kao važan za svoje učenike i učenice.

Osim Politike i gospodarstva, na meti ove reforme su predmeti Fizika, Kemija i Biologija čiji će sadržaji biti integrirani u modularnu nastavu, što znači da će o ravnateljima škola ovisiti hoće li se i u kojoj mjeri podučavati. Reforma predviđa da u nastavi ostanu predmeti sa svojom satnicom Povijest, Geografija, Etika i Vjeronauk.

Gong poziva Ministarstvo znanosti i obrazovanja da se izjasni na osnovu kojih kriterija su selektirali strukovne škole i odlučili koji učenici će učiti u kojem obliku Politiku i gospodarstvo, a koji neće. Smatramo da je važno modernizirati strukovne škole i obrazovati mlade tako da svojim znanjem i vještinama budu kompetentni na tržištu rada, ali ne smijemo zaboraviti da su oni i građani i građanke koje treba educirati o njihovim političkim pravima. 

Podsjećamo da istraživanje o političkoj pismenosti maturanata i maturantica iz Hrvatske pokazuje da upravo učenici strukovnih škola, posebice trogodišnjih programa, ostvaruju lošije rezultate kod ispitivanja političkih znanja i vještina te demokratskih stavova i vrijednosti. 

Uloga obrazovnog sustava je i pripremiti učenike i učenice za donošenje slobodnih i informiranih odluka te za aktivno sudjelovanje u procesu odlučivanja. Potrebno je da se mlade uči kritički promišljati kako bi mogli propitivati i razumjeti društvene procese i događaje.  Ako ih zakinemo za predmete u kojima se to uči i usmjeravamo ih samo strukovnom obrazovanju, zakidamo ih za budućnost i ne obrazujemo aktivne građane i građanke već isključivo radnike i radnice bez građanskih kompetencija. 

Zainteresirane građanke mogu sudjelovati u ovoj javnoj raspravi i svoje komentare objaviti na stranici E-savjetovanja. 

chevron-right