Prijavite troškove kampanje na društvenim mrežama odvojeno!

17. prosinca 2019.

U preliminarnim izvješćima uoči prvog kruga predsjedničkih izbora jasno je da je napravljen korak naprijed ka cjelovitijoj slici izbornih kampanja na društvenim mrežama, ali i dalje ima velikog prostora za napredak.

Na izborima za predsjednika_cu RH 2019. prvi se put primjenjuje novi Pravilnik o financijskom izvještavanju političkih aktivnosti prema kojem su kandidati i kandidatkinje dužni troškove oglašavanja na društvenim mrežama prikazivati odvojeno od ostalih troškova.

Podsjetimo, na izborima za Europski parlament, na primjer, troškovi oglašavanja na društvenim mrežama nisu bili odvojeni od ostalog paketa agencijskih usluga pa se ukupni troškovi kampanja na društvenim mrežama nisu mogli ni utvrditi niti usporediti s podacima iz tada novolansiranih alata za transparentnost samih društvenih mreža.             

U preliminarnim izvješćima uoči prvog kruga predsjedničkih izbora jasno je da je napravljen korak naprijed ka cjelovitijoj slici izbornih kampanja na mrežama, ali i dalje ima velikog prostora za napredak. Ukupan trošak dosadašnje kampanje na društvenim mrežama, prema podacima iz preliminarnih izvješća, iznosi nešto više od 750 tisuća kuna. Najviši ukupan iznos prijavio je kandidat Zoran Milanović - 611,251 kunu. Podatke je, nažalost, teško usporediti s podacima koje objavljuju Facebook i Google jer je u Facebookovom izvješću o galeriji oglasa nemoguće izabrati točan raspon datuma objave oglasa, a na Googleu baza za Hrvatsku također nije do kraja sređena i teško je doći do ukupno potrošenog iznosa.

Prijavite troškove kampanje na društvenim mrežama odvojeno! 1

Samo je 5 kandidata_kinja uopće prikazalo troškove oglašavanja na društvenim mrežama. Jedna kandidatkinja, trenutna predsjednica Kolinda Grabar Kitarović, troškove oglašavanja na društvenim mrežama nije prikazala u kategoriji troškova, nego u kategoriji medijskog oglašavanja (Googleu uplaćeno 92.294 kune), što znači da za trošak imamo manje podataka (nedostaje podatak o razdoblju oglašavanja, na primjer). Također, iako se u Facebookovoj Galeriji oglasa nalaze oglasi Kolinde Grabar-Kitarović u vrijeme kampanje (oko 90.000 kuna od 8. do 14. prosinca), još nisu iskazani u izvješćima. Ni Miroslav Škoro nije prijavio oglašavanje na Facebooku, a u Galeriji oglasa se vidi da je samo u periodu od 8. do 14. prosinca potrošio više od 18.000 kuna.

Prijavite troškove kampanje na društvenim mrežama odvojeno! 2

Dodatno, iako je u novom obrascu izvješća o troškovima izborne promidžbe predviđeno polje za „Naziv društvene mreže“ i sve su se mreže mogle navesti odvojeno, većina je kandidata_kinja mreže bilježila zbirno tako da još nije moguće ustanoviti koliko je novca zasad otišlo kojoj kompaniji (oglašavalo se na Facebooku, Instagramu, Googleu i nešto malo na Twitteru) i te podatke nije moguće usporediti s podacima objavljenim od strane samih društvenih mreža i digitalnih platformi.

Također, Twitter je od 22. studenog zabranio političko oglašavanje. Kandidatkinja Katarina Peović jedina je navela plaćanje oglasa Twitteru, ali kako su troškovi navedeni zbirno („Facebook, Instagram, Twitter“) i kao vrijeme oglašavanja naveden period od 7.11. do 20.12. nije moguće utvrditi kad je točno oglas bio aktivan na Twitteru. Prema informacijama trenutno dostupnim u Twitterovom centru za transparentnost, Katarina Peović nije oglašavala na Twitteru u posljednjih sedam dana. S obzirom na to da je kandidatkinja prijavila 30.000 kuna ukupnog troška na svim društvenim mrežama i da je na Facebooku potrošila većinu novca, jasno je da se ipak radi o malom iznosu za Twitter. Svakako, ovih dilema ne bi bilo da su se mreže navele odvojeno u preliminarnom izvješću.

Prijavite troškove kampanje na društvenim mrežama odvojeno! 3

Iako je kandidat Mislav Kolakušić prijavio da nije trošio na kampanju, pa tako ni na kampanju na društvenim mrežama, zanimljiv je politički oglas Ivana Lovrinovića u kojem poziva na glasanje za Kolakušića. Radi se o jednom oglasu i iznosu manjem od 100 eura, ali vraća na dnevni red pitanje tzv. trećih strana u kampanji, koje u Hrvatskoj nisu zakonski regulirane. 

Prijavite troškove kampanje na društvenim mrežama odvojeno! 4

*Svi podaci iz preliminarnih financijskih izvještaja o donatorima, troškovima i medijskim popustima u predsjedničkoj kampanji dostupni su u Gongovoj pretraživoj bazi podataka. Interaktivnu vizualizaciju preliminarnih izvještaja pronađite OVDJE.

Ovo je izvješće sastavljeno uz financijsku pomoć NEF-Civitatesa. Sadržaj ovog izvješća isključiva je odgovornost Gonga i ni pod kojim se okolnostima ne može smatrati da odražava stajalište NEF-Civitatesa.

Gong je korisnik operativne potpore - strukturne podrške europskim think-do-thanks u cjelini “Demokratska i građanska participacija” u sklopu programa Europa za građane.

Prijavite troškove kampanje na društvenim mrežama odvojeno! 5Prijavite troškove kampanje na društvenim mrežama odvojeno! 6

chevron-right