Pretražite financije stranaka nakon EP izbora

Zahvaljujući suradnji Gonga s haktivistima Code for Croatia objavljujemo pretraživu bazu finalnih financijskih izvješća o donatorima i troškovima kampanje za europske izbore iz koje je vidljivo da je najviše donacija prikupila lista Bandić Milan 365, a najveće popuste dobio vladajući HDZ.

Oko 17 milijuna kuna uloženo je ukupno u kampanju za europske izbore, a niti jedna lista nije dosegla dozvoljeni limit potrošnje od 4 milijuna kuna, pokazuju podaci skupljeni sa stranica Državnog izbornog povjerenstva (DIP), a koje objavljujemo u pretraživoj bazi zahvaljujući suradnji Gonga s haktivistima Code for Croatia. Tek pola milijuna manje od HDZ-a potrošio je na izbore SDP, dok je na trećem mjestu Bandić Milan 365, lista koja uvjerljivo prednjači iznosom prikupljenih donacija. Među njima najviše onih ispod 5.000 kuna za koje, prema  Zakonu o financiranju izborne promidžbe, nije potrebno sklapati ugovor.

Uvjerljivo najviše, preko milijun kuna, na ovim izborima je – zahvaljujući popustima – uštedjela lista vladajućeg HDZ-a. Tako im je agencija Diskurs odobrila preko pola milijuna kuna, a Styria u svojim izdanjima 24 sata i Večernji list, visokih 75 posto popusta na oglašavanje – premda je u svojem cjeniku za europske parlamentarne izbore, a koje su mediji prema Zakonu dužni objaviti, Večernji list naveo 50 posto kao maksimalan popust koji će odobravati. Ipak, na medijskom oglašavanju za europske izbore najviše su zaradili Narodni radio i Antena Zagreb i to zahvaljujući oglasima za listu Bandić Milan 365.

Znatno više nego u pojedinačno medijsko oglašavanje ulagalo se, međutim, u jumbo plakate, a ispred medija je prema uloženim iznosima i Facebook. Mislav Kolakušić, primjerice, u medijsko oglašavanje nije uložio niti lipe. Čak 70 posto ukupnih troškova kampanje lista je potrošila za Google oglase.

Istovremeno, oglašavanje na  društvenim mrežama novim Zakonom o financiranju izborne promidžbe uopće nije regulirano. Ovaj propust pokušava se sada ispraviti Pravilnikom o načinu vođenja evidencija o financiranju izborne promidžbe koji je upravo na javnom savjetovanju otvorenom do 6. srpnja. Ostaje za vidjeti i kako će DIP odlučiti u slučaju oglašavanja na jumbo plakatima svih uspjeha Grada Zagreba pod upravom Milana Bandića upravo u vrijeme izborne promidžbe. Kako su najavili, svoje mišljenje o eventualnim povredama Zakona u konkretnom slučaju objavit će u izvješću o provedenom nadzoru u roku 60 dana od dana objave rezultata izbora.

Gong je Centar znanja u području građanskog aktivizma i izgradnje demokratskih institucija društva u okviru Razvojne suradnje s Nacionalnom zakladom za razvoj civilnoga društva.

Leave a Comment!