Površno reguliranje političkih kampanja na Facebooku

19. travnja 2019.

Pravilnik o financijskom izvještavanju političkog oglašavanja ostavlja puno otvorenih pitanja o evidenciji oglasa na društvenim mrežama, dok istodobno otkriva koliko površno se pristupilo rješavanju ovog, jednog od najvećih izazova za demokratske izbore.

Premda će se prvi put primijeniti tek za predsjedničke izbore, javno savjetovanje o Nacrtu pravilnika koji propisuje  financijsko izvještavanje političkog oglašavanja traje svega tjedan dana i otvoreno je još danas (petak, 19.4.2019.). Njime se pokušalo regulirati i izvještavanje o političkom oglašavanju na društvenim mrežama, no na način koji otkriva da se ovoj problematici pristupilo prilično površno i bez dovoljnog poznavanja načina vođenja kampanja na ovim platformama.

Pored skromnog seta podataka koji se traže, nejasno je ostalo i to kako će se i kome izvještavati o troškovima oglašavanja izborne promidžbe na društvenim mrežama. Tekst Nacrta ne navodi, naime, obvezu unosa ovih podataka u informacijski sustav Državnog izbornog povjerenstva niti kako će i gdje oni biti izvještavani.

Isto vrijedi i za evidenciju o uplaćenim vlastitim sredstvima za financiranje izborne promidžbe iz vlastitih izvora. Štoviše, Nacrt pravilnika političke stranke čak i izuzima od obveze vođenja evidencije o vlastitim sredstvima uloženima u kampanju, a koja je do sada postojala, i to bez ikakvog obrazloženja zbog čega je sada ukinuta.

Iz teksta Nacrta, pored toga, proizlazi kako će se voditi dvostruka evidencija; jednom na obrascima i posebno elektronička, unosom u informatički sustav. Ovakvo rješenje doima se nepotrebnim ponavljanjem postupka, dok bi unosom evidencija izravno u informatički sustav javnost imala brži i izravniji pristup podacima o donatorima i troškovima.

Gong je Centar znanja u području građanskog aktivizma i izgradnje demokratskih institucija društva u okviru Razvojne suradnje s Nacionalnom zakladom za razvoj civilnoga društva.

chevron-right