Zakon mora odgovoriti na prijetnju hakiranja izbora

30. siječnja 2019.

Uoči današnje saborske rasprave o Prijedlogu zakona o financiranju izborne promidžbe Gong ponovo upozorava na potrebu reguliranja političkog oglašavanja na društvenim mrežama.

Uoči današnje saborske rasprave o Prijedlogu zakona o financiranju izborne promidžbe Gong ponovo upozorava na potrebu reguliranja političkog oglašavanja na društvenim mrežama. Manje od pet mjeseci uoči izbora za Europski parlament, a koje već najavljuju kao izbore koji će biti najviše hakirani, pozivamo saborske zastupnike i zastupnice da otvore raspravu o načinu reguliranja oglašavanja na društvenim mrežama.

Kao smjernica poslužiti im može Akcijski plan za suzbijanje dezinformacija Europske komisije, na temelju kojeg je s online platformama i marketinškim agencijama dogovoren Kodeks ponašanja kako bi se povećala transparentnost i zaštitilo građane, osobito s obzirom na skore europarlamentarne izbore. Kodeks, o kojem smo već pisale, s pravom je kritiziran od strane predstavnica medija i civilnog društva, fact-checkerica i znanstvenica, ali još treba vidjeti na koji će način biti primijenjen.

Akcijski plan navodi kako bi i države članice trebale osnažiti svoje nacionalne kapacitete u području detekcije, analize i otkrivanja dezinformacijskih aktivnosti.

Istovremeno, Vlada RH odbila je u eSavjetovanju prijedlog Gonga da pojam medijskog oglašavanja izborne promidžbe i referendumskih aktivnosti obuhvati i 'user generated content', odnosno oglašavanje na društvenim mrežama. Odbijanje su argumentirali pozivajući se na definiciju medija određenu Zakonom o medijima koji je pisan 2003. godine, te na Zakon o elektroničkim medijima, koji je u posljednjim izmjenama i dopunama iz 2013. godine propustio obuhvatiti sve online platforme.

Čak je i čelnicima Facebooka, koji su do nedavno pružali veliki otpor bilo kakvim pokušajima regulacije, sada jasno kako pitanje nije treba li društvene medije regulirati, nego kako ih regulirati – kao što je nedavno u Brusselsu rekao Nick Clegg, direktor globalnih odnosa s javnošću Facebooka.

Zakon o financiranju izborne promidžbe i referenduma vjerojatno neće biti na snazi prije europskih parlamentarnih izbora jer je tek u prvom čitanju. No to je ujedno i prilika da se dio o političkom oglašavanju i promidžbi referenduma na društvenim mrežama raspravi i uvrsti u konačan prijedlog zakona, a sukladno aktualnim europskim praksama.

Gong je Centar znanja u području građanskog aktivizma i izgradnje demokratskih institucija društva u okviru Razvojne suradnje s Nacionalnom zakladom za razvoj civilnoga društva.

chevron-right