Koliko su predsjednički kandidati utrošili u kampanji?

27. travnja 2011.

GONG i Transparency International Hrvatska (TIH) u petak, 29. siječnja 2010., održali su konferenciju za novinare na kojoj su predstavili saznanja o ukupnoj vrijednosti predizborne promidžbe predsjedničkih kandidata što se tiče oglašavanja u programima nacionalnih TV programa te tiskovina. GONG i TIH nisu ni u jednom trenutku ustvrdili da je kandidat Milan Bandić potrošio 25,6 milijuna kuna, a kandidat Ivo Josipović 13 milijuna kuna, kako su prenijeli neki mediji.

GONG i Transparency International Hrvatska (TIH) u petak, 29. siječnja 2010., održali su konferenciju za novinare na kojoj su predstavilisaznanja o ukupnoj vrijednosti predizborne promidžbe predsjedničkih kandidata što se tiče oglašavanja u programima nacionalnih TV programa te tiskovina.


GONG i TIH nisu ni u jednom trenutku ustvrdili da je kandidat Milan Bandić potrošio 25,6 milijuna kuna, a kandidat Ivo Josipović 13 milijuna kuna, kako su prenijeli neki mediji. Ono što je rečeno jest da mi imamo saznanja samo o tome koliko su kandidati utrošili na dio kampanje (oglašavanje u TV programima i u tiskanim medijima), dok o tome kolika je bila ukupna vrijednost kampanje svakog pojedinog kandidata, možemo tek nagađati, pri čemu treba uzeti u obzir i različite strukture kampanji. Primjerice, neki su kandidati promidžbu u većem dijelu kampanje odradili kroz oglašavanje u medijima, dok su se drugi podjednako ili čak i u većem omjeru promovirali kroz organizaciju skupova, posjeta gradovima i sl., pa i to treba uzeti u obzir pri procjenjivanju ukupnih troškova kampanje svakog od njih.

S obzirom da postojeći Zakon ne predviđa bilo kakvu kontrolu izvještaja koje su predsjednički kandidati dostavili Državnom izbornom povjerenstvu, oni su te izvještaje predali tek pod moralnom odgovornošću, a nama ne preostaje ništa drugo nego da vjerujemo u navedene cifre u izvještajima jer nemamo mogućnosti za njihovu provjeru. No, svakako pozivamo institucije da u okviru svojih nadležnosti provjere podatke navedene u izvještajima kandidata.

Istraživanjem koje je za GONG i TIH provela agencija MediaPULS obuhvaćeni su samo troškovi plaćanja oglašavanja na nacionalnim televizijama i tiskanim medijima,s tim da u istraživanje nije ušlo:
- Vanjsko oglašavanje, nacionalne i lokalne radio postaje, oglašavanje u BiH te internet oglašavanje
- Uredski troškovi (najam, režije, telefon, poštarina)
- Troškovi dizajna, pripreme, tiskanja te nabave promotivnih materijala
- Organiziranje skupova (najam pozornice, razglasa, prostora, izvođača)
- Putni troškovi i smještaj
- Ugovori o radu, djelu, autorski i studentski ugovori
- Troškovi volontera.

Izračuni su rađeni prema važećim cjenicima medija za predsjedničku kampanju (koji većinom uključuju određene popuste), te oni ne uključuju PDV kao ni eventualne dodatne popuste koje su pojedini kandidati dobili na količinu ili plaćanje unaprijed, što je naglašeno i na današnjoj konferenciji za novinare. Također, istaknuto je da ukoliko je bilo tih dodatnih popusta na troškove oglašavanje da isti trebaju biti istaknuti u konačnim financijskim izvještajima kandidata kao donacije.

Kandidati su u razdoblju obuhvaćenom istraživanjem na oglašavanje u programima televizija i tiskovina utrošili:

MILAN BANDIĆ - 12.840.922,00 kn
IVO JOSIPOVIĆ - 6.449.953,80 kn
DRAGAN PRIMORAC - 5.276.427,40 kn
NADAN VIDOŠEVIĆ - 4.120.440,16 kn
ANDRIJA HEBRANG - 3.730.713,40 kn
VESNA PUSIĆ - 352.519,00 kn
MIROSLAV TUĐMAN - 282.581,00 kn
DAMIR KAJIN - 206.011,20 kn
VESNA ŠKARE OŽBOLT - 174.296,00 kn
BORIS MIKŠIĆ - 140.510,00 kn
JOSIP JURČEVIĆ - 60.431,00 kn
SLAVKO VUKŠIĆ - 35.044,00 kn

Power point prezentaciju s konferencije za novinare, možete pogledati ovdje.



Bez transparentnog financiranja predizbornih kampanja nema transparentnog izbornog procesa.

Transparentno izvještavanje, kako stranaka, tako i izbornih kampanja, doprinijelo bi:
a) većoj transparentnosti političkih aktera, što dovodi do
b) većeg povjerenja javnosti u političke stranke i izbore
c) većoj transparentnosti politike, političkih procesa i društva uopće.

Povjerenje javnosti u izborni proces, političke stranke i državne institucije proporcionalno je njihovoj transparentnosti!


chevron-right