IMA LI HRVATSKA ZAKON KOJI REGULIRA FINANCIRANJE IZBORNE KAMPANJE ZA PREDSJEDNIČKE IZBORE?

07. siječnja 2009.

Postavlja se pitanje kome treba ovakav Zakon? Zašto porezni obveznici financiraju donošenje zakona koji ne reguliraju materiju zbog koje se donose, zašto financiraju ponovno donošenje istih zakona nakon što se uvidi da oni ne ispunjavaju svoju svrhu, iako se na to ukazivalo od samog početka? Zašto se ovakvi zakoni donose po hitnom postupku, bez uključivanja stručne i zainteresirane javnosti, zašto se argumenti kojima bi se Zakon mogao popraviti ne prihvaćaju?

Medijima

Zagreb, 16. srpnja 2004. 

IMA LI HRVATSKA ZAKON KOJI REGULIRA FINANCIRANJE IZBORNE KAMPANJE ZA PREDSJEDNIČKE IZBORE?

Noćas je Hrvatski sabor izglasao Zakon o financiranju izborne promidžbe za izbor predsjednika Republike Hrvatske. Prijedlog zakona od sedam članaka u saborsku proceduru prije 8 dana uputila je Vlada po hitnom postupku. U međuvremenu, Prijedlog zakona dopunjen je nekolicinom amandmana od strane Odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav (zabrana stranih donacija, širenje riječi "promidžba" na sve aktivnosti u kampanji, odustajanje od objave nelegalnih donacija 3 dana prije izbora te obaveza izvještavanja i 15 nakon izbora).

Nakon izglasavanja Zakona, želimo skrenuti pažnju javnosti na sljedeće:
- Zakonom nisu regulirane anonimne donacije pa svi ili neki donatori mogu biti anonimni, čime se ne postiže transparentnost i ne upoznaje javnost o tome tko financira pojedinog kandidata.
- Iako Zakon zabranjuje neke donatore, nisu zabranjene sve neprofitne organizacije pa svi donatori koji su zabranjeni, sredstva mogu donirati preko navedenih neprofitnih organizacija.
- Zakon ne poznaje limite, pa svatko može dati koliko želi, pa i milijune. Primjerice, jedna kompanija može nekom kandidatu donirati milijune, odnosno pokriti troškove cijele kampanje, a pri tom može biti i anonimna. Ukoliko je riječ o stranoj kompaniji ili bilo kojoj zabranjenoj stranoj pravnoj osobi, sredstva se mogu uplatiti preko neprofitne organizacije i to, ukoliko žele, anonimno.
- Zakon nema nikakvih sankcija. Dakle, i pored svega već navedenog, kandidat može primiti i protuzakonitu donaciju, koristiti protuzakonita sredstva državnog proračuna ili ne objaviti svoj izvještaj, jer biti sankcioniran.

Postavlja se pitanje kome treba ovakav Zakon? Zašto porezni obveznici financiraju donošenje zakona koji ne reguliraju materiju zbog koje se donose, zašto financiraju ponovno donošenje istih zakona nakon što se uvidi da oni ne ispunjavaju svoju svrhu, iako se na to ukazivalo od samog početka? Zašto se ovakvi zakoni donose po hitnom postupku, bez uključivanja stručne i zainteresirane javnosti, zašto se argumenti kojima bi se Zakon mogao popraviti ne prihvaćaju? Kome je to u interesu? Građanima sigurno nije. A oni plaćaju porez i biraju zastupnike.

Do 15. srpnja 2004. godine Hrvatska nije imala Zakon o financiranju izbornih kampanja. Što o tome misle brojni stručnjaci te GONG, OESS/ODIHR i Freedom House, zna se već godinama, preporuke postoje već odavno. Od 16. srpnja 2004. Hrvatska ima zakon koji se odnosi samo na financiranje izborne promidžbe za predsjedničke izbore. Ali ga zapravo nema.

Suzana Jašić
Predsjednica GONG-a

chevron-right