Zbog svoje uloge čuvara demokracije, novinarstvo se mora prilagoditi novim digitalnim i tehnološkim izazovima, među kojima su sigurno najnaglašeniji lažni sadržaji generiran umjetnom inteligencijom - od deepfake videa, fotografija, audio zapisa pa sve do tekstova. U super izbornoj godini, u kojoj je i Europska komisija naglasila kako je najveća opasnost za izborni integritet manipulacije u digitalnoj sferi, educirale smo buduće novinarke i novinare o aktualnim prijetnjama lažnih sadržaja i dezinformacija koje se pokušavaju predstaviti, odnosno “glume” novinarski sadržaj - naglasili su Gongovci Iris Knežević i Matej Mikašinović-Komšo na kolegijua Data Driven Strategic Communication na Fakultetu političkih znanosti.
Međunarodnim smo studentima i studenticama predočili izazove s kojima se novinarska struka suočava nakon dolaska i napretka AI tehnologije. Povećana upotreba alata umjetne inteligencije u novinarstvu, upotreba neprovjerenih informacija i gubitak vjerodostojnosti, samo su neki od navedenih čimbenika koji upotpunjuju već postojeću sveopću krizu novinarske struke. Upotreba AI alata čini krizu novinarstva kompleksnijom, a savladavanje novih vještina razlikovanja pravog sadržaja od onog generiranog pomoću alata umjetne inteligencije postaje imperativ.
Osim teorijskog dijela, upoznavanja studenata s osnovama korištenja alata umjetne inteligencije u novinarstvu, studentima smo prikazali niz aktualnih primjera sadržaja generiranog umjetnom inteligencijom, kako bi saznali tehnike njihova “otkrivanja”.
Studenti su imali priliku sudjelovati i u kvizu otkrivanja AI generiranih slika. Detalji koji razlikuju prave od “lažnih” pokazali su se izazovnima, a rješavanje kviza predstavljalo je izazov za neke.
Lara, studentica na razmjeni, izjavila je kako "osobno misli da rad s AI generiranim sadržajem može biti nepredvidiv. “Bila sam uvjerena da neću dobro proći na interaktivnom kvizu, ali prošlo je bolje nego što sam očekivala”, kazala je.
Maria, također studentica na razmjeni, dodala je: "Jako sam uživala na radionici. Dolazeći iz okruženja koje je pod utjecajem dezinformacija i propagande, razumijevanje AI generiranog sadržaja bilo je vrlo zanimljivo. Vidjeli smo aktualne primjere takvih sadržaja, i zahvalna sam na ovoj mogućnosti”.
Predavanje se organiziralo u okviru Jadranskog opservatorija za digitalne medije (AMO). ADMO je multidisciplinarni centar za provjeru točnosti i istraživanje dezinformacijskih narativa u digitalnom okruženju, promoviranje i edukaciju o medijskoj i digitalnoj pismenosti - kako građana i građanki, tako i novinara i novinarki, kao i sudjelovanje u zagovaranju i implementiranju javnih politika od EU do nacionalne razine. ADMO je dio EDMO-a, Europske digitalne mreže za borbu protiv dezinformacija u kojoj sudjeluju hubovi iz svih zemalja članica EU.