Prateći kampanju pred parlamentarne izbore, Gong je i ove godine uočio slučajeve mogućeg netransparentnog financiranja izborne promidžbe. Osim netransparentnih stranica i profila na društvenim mrežama, ovaj put zabilježen je i incident s agencijskim istraživanjem javnog mnijenja s krajnje sugestivnim pitanjem na štetu dijela kandidiranih političkih opcija.
Gong je 12. travnja Etičkom povjerenstvu DIP-a prijavio agenciju za ispitivanje javnog mnijenja Digital 2x1 nakon pritužbi građana da su im iz te agencije, između ostalih regularnih pitanja, postavili i pitanje: "Želite li na čelu države osobu poput Zorana Milanovića i SDP koji je izgubljen i koji se oslanja na Možemo?"
Iz Etičkog povjerenstva su nakon tri dana pozvali "nadležne institucije da jasno urede pravila provođenja i objave rezultata ispitivanja javnog mnijenja tijekom izborne kampanje". Osim toga su konstatirali da "treba upozoriti birače na nevjerodostojne ankete iza koji vrlo izvjesno stoje interesi određenih izbornih sudionika" no nije preciziralo o kome se točno radi.
Slučaj "klonirane" agencije
Uvidom u Sudski registar poslovnih subjekata Gong je utvrdio da je tvrtku "2x1 digital j.d.o.o." iz Vinkovaca osnovao 30. listopada 2023. Vlado Čuljak, kojega je Telegram u dva navrata dovodio u direktnu vezu s Domovinskim pokretom. Telegramovom članku o Čuljku od 31. ožujka 2024. povod je bio istraživanje agencije Digital 2x1 za 1. izbornu jedinicu čije je rezultate dan ranije objavio portal Direktno.hr.
Direktno.hr je u članku isticao nagli rast potpore Domovinskom pokretu i negativne posljedice tog trenda po HDZ. No, odmah po objavi ankete reagirali su iz agencije za odnose s javnošću 2x1 komunikacije, optuživši tvrtku Digital 2x1 za djelomično plagiranje, odnosno "kloniranje", i svog naziva i svog loga.
Sljedeće istraživanje agencije Digital 2x1, ovaj put za 6. izbornu jedinicu, objavio je portal Dnevno.hr, 6. travnja. I ovaj put se u članku isticao nagli rast potpore DP-u i negativne posljedice po HDZ. Konačno, 12. travnja počeli su se javljati građani koji su se žalili da ih iz agencije zovu na telefon i potom im postavljaju politički sugestivna pitanja, na što je Gong slučaj prijavio DIP-u.
Osim toga Gong je provjerio je li DP u svojim financijskim izvještajima o troškovima promidžbe, donacijama i medijskom oglašavanju prijavio da je angažirao tvrtku Digital 2x1. Gongova baza podataka temelji se na financijskim izvještajima koje su stranke i koalicije predale DIP-u do zakonskog roka za ove parlamentarne izbore, odnosno do ponoći 9. travnja. Pokazalo se da DP nije prijavio nikakvo angažiranje tvrtke Digital 2x1.
U bazi podataka stoji da je DP naveo da je u izbornoj kampanji do 9. travnja koristio usluge dviju agencija. Jedna od te dvije agencije je Logobox d.o.o., kojoj je jedina vlasnica i direktorica prema Sudskom registru Marija Dekanić. Dekanić je inače jedina vlasnica i direktorica tvrtke Motus media d.o.o. koja je izdavač portala Dnevno.hr. Ona je također jedina vlasnica i direktorica tvrtke Propuls d.o.o. koja je, pak, izdavač portala Direktno.hr.
Što se tiče netransparentnih političkih kampanja na društvenim mrežama, Gong je i prije službenog početka izborne kampanje otkrio da HDZ-ovom vrijeđanju opozicije podršku na Facebooku daje mnoštvo botova, tj. programa koji automatizirano izvršavaju zadatke tako što oponašaju ljudske aktivnosti.
Slučaj HDZ-ovih botova
Analizom objavljenom u veljači, utvrdili smo da niz lažnih profila, ukrašenih fotografijama pokradenima s interneta, redovito lajka objave na službenoj Facebook stranici HDZ-a. Nakon što je mnoštvo medija prenijelo Gongovo otkriće, HDZ botove nije odmah izbrisao, nego im je isprva samo promijenio imena i profilne slike kako bi takvi nastavili stvarati privid svoje podrške među građanima i zavaravati javnost u superizbornoj godini, što je Gong također zabilježio. Bot profili obrisani su tek tjednima poslije, ali su njihovi lajkovi na HDZ-ovim objavama ostali.
U paketu za obranu demokracije, kao i izbornim smjernicama Zakona o digitalnim uslugama, Komisija naglašava važnost integriteta u izbornim kampanjama, te suzdržavanje od manipulacija kao što su lažni angažmani i deepfakes.
S početkom izborne kampanje za izbore za Sabor Gong je utvrdio postojanje niza neslužbenih stranica koje se bave politikom na društvenim mrežama, a posebno na TikToku. Dok neke samo satirično prikazuju politiku (Nacionalno memetično sudište, Uzavreli Poeta), druge isključivo kritiziraju pojedine političke strane (Antikradeze, Ne mozemo, Zagreb Istok Bez Cenzure), a treće predstavljaju grupe podrške pojedinim političarima, političarkama i političkim strankama (Fenomentastic, Politika za gen z, Mladi za Karolinu i OIP, Za domovinu).
Skriveni novac u kampanji
Ističemo da je legitimno koristiti društvene mreže i za satiru i za kritiku i za iskazivanje podrške političkim strankama. Nerijetko su, međutim, neke od tih stranica tek naizgled nezavisne, a zapravo su dio kampanje pojedinih političkih aktera ili iza njih stoje PR agencije. Pretvaranjem da je riječ o pravim građanskim inicijativama podrške ili kritike, želi se manipulirati biračicama i biračima i utjecati na njihove stavove.
Pojavu prikrivenih političkih kampanja usmjerenih na ismijavanje ili difamiranje kandidata nerijetko čak i plasiranjem dezinformacija i manipulativnog sadržaja, Gong je ukazivao tijekom lokalnih izbora 2021. Tada smo istaknuli da je za jačanje izbornog integriteta ključno poboljšati regulaciju političkog oglašavanja na društvenim mrežama.
Političke sadržaje na društvenim mrežama, pogotovo one koji se mogu povezati s PR agencijama koje rade za kandidate, a nisu dio službene kampanje, važno je sankcionirati kao skriveni novac u kampanji. Gong u svakom slučaju nastavlja sa svojim aktivnostima praćenja i nadzora izbora kako bismo reagirali i ukazivali na sve pokušaje narušavanja izbornog integriteta, posebno u ovoj superizbornoj 2024. godini.