Financiranje medija iz proračuna za usluge promocije rada lokalnih vlasti, a zanemarivanje kvalitetnih medija fokusiranih na javni interes, uspostavljanje nejasnih kriterija dodjele financija te podređivanje lokalnih medija lokalnim vlastima je postala zbilja mnogim medijima. A kada se zahtjeva pristup javno dostupnim podacima i informacijama, lokalne vlasti ih odbijaju predati te otežavaju njihovo isčitavanje - ključni su to nalazi Gongovog i HND-ovog istraživanja.
Dok od novih čelnika gradova i općina izabranih na posljednjim lokalnim izborima javnost tek oprezno očekuje promjene, većina lokalnih medija može pouzdano računati da će ih biti, tamo gdje je došlo do smjene lokalnih vlasti.
Tako je s novim vodstvom Podstrane nakladnik Dalmacija danas d.o.o. ugovorio nešto više od 17.000 kuna dok u 2020. s općinom nije poslovao. Televizija Dalmacija ostala je bez prihoda nešto manjeg od 25.000 kuna i ugovora koji je s Podstranom imala prije smjene vlasti. Bez prihoda je na isti način ostao i Večernji list. Jednako tako, novi gradonačelnik Trilja značajno je smanjio troškove promidžbe na portalu Dalmacija danas, dok su troškovi za usluge Hanza medija porasli gotovo dvostruko.
Povećanje troškova za Hanza medija ukazuju na guranje velikih nakladnika na već iscrpljena tržišta lokalnih medija. I Večernji list i Hanza medija iz lokalnih proračuna su, prema podacima koje smo do sada obradile, dobili svaki preko pola milijuna kuna zahvaljujući svojim lokalnim izdanjima. Na isti način, brojna lokalna izdanja ima i Novi list koji je i na prvom mjestu s utrženih gotovo 4 milijuna kuna tijekom 2020. i 2021. godine.
Grad Zagreb poslao nam je, nakon dugog čekanja, samo podatke o subvencijama koje je bivši gradonačelnik Milan Bandić dijelio medijima svake godine, a novi ih je gradonačelnik ukinuo. Samo u 2020. godini iz zagrebačkog proračuna u sufinanciranje sadržaja medija uloženo je preko 5 milijuna kuna, a lani niti lipe.
To, na koncu, možemo smatrati i ključnim dokazom o izloženosti medija samovolji gradonačelnika i načelnika, a zahvaljujući nepostojanju jasnih kriterija i dosljednih politika koje bi zaštitile neovisnost medija, a istovremeno ju podržavale i ulagale u pluralizam.
Da ovi rezultati nisu iznimka kada se govori o transparentnosti gradova i općina prilikom traženja podataka o plaćanju troškova promidžbe i informiranja, pokazuju i druga nedavno objavljena istraživanja. Tako je Goran Šimac, novinar Trisa, poslao upite na adrese 55 gradova i općina u Splitsko-dalmatinskoj županiji - odgovorilo ih je 33, a preostalih 22 nije odgovorilo ništa, a među njima je i Grad Split.
S druge strane je Hrvoje Šimičević iz Novosti istražio kako su četiri tvrtke Vjerana Stilinovića tijekom 2020. i 2021. godine utržile ukupno 850.000 kuna za informiranje lokalne javnosti na portalima gradonačelnik.hr i načelnik.hr. Od njih četiri, samo jedna postoji u upisniku elektroničkih medija. Istovremeno, niti jedan od tri obrta, odnosno tvrtki koje su u istom razdoblju ugovarale snimanje emisije 'Đir s Davorom Jurkotićem' ne postoji u upisniku agencije. Samo u Primorsko-goranskoj županiji za snimanje ove emisije iz proračuna gradova i općina potrošeno je nešto više od 200.000 kuna.
Pored toga, većina ovih medijskih sadržaja nije označena kao promotivna čime se građanke i građane dovodi u zabludu. Iz potpisanih ugovora, naime, jasno proizlazi da naručitelj, odnosno grad ili općina, imaju zadnju riječ o tome što će biti objavljeno.
Gong je već istraživao ugovore koje su pojedini lokalni čelnici potpisivali za snimanje ove emisije uoči lokalnih izbora 2021. godine. Prijavile smo to i Državnom izbornom povjerenstvu kao zlouporabu javnih sredstava za troškove izborne promidžbe, ali DIP u tome nije vidio ništa sporno - iako je za novinarsko vijeće časti Hrvatskog novinarskog društva portal prekršio profesionalna etička načela objavom članka kojim se hvale uspjesi gradske uprave jednog grada bez označavanja da se zapravo radilo o sponzoriranom tekstu.