Učinak lobiranja na Zakon o digitalnim uslugama

20. siječnja 2022.
Učinak lobiranja na Zakon o digitalnim uslugama 1
Foto: EDRi

U susret glasanju o Zakonu o digitalnim uslugama (DSA), zakazanom za 20. siječnja u Europskom parlamentu, objavljen je izvještaj utjecaja lobiranja na nacrt zakona. Ciljanom i dugotrajnom lobističkom kampanjom, lobisti su, predvođeni Facebookom i Googleom, uspjeli stvoriti sumnju oko potrebe i učinka zabrane nadzornog oglašavanja, ključne stavke nacrta zakona, prebacivši fokus rasprave o njegovom „razornom“ učinku na mala i srednja poduzeća. Time su neodlučne članove i članice parlamenta prebacili u skupinu koja se protivi uvođenju takve zabrane, ostavivši upitnim hoće li se ona uspješno uključiti u izglasani zakon.

Od trenutka kada se Europska komisija odlučila o izradi zakona krajem 2020. godine, razvila se intenzivna lobistička kampanja, pogotovo s uključivanjem zabrane nadzornog oglašavanja u njegov nacrt. Nadzorno oglašavanje uključuje masovno praćenje korisnika u svrhu prikupljanja svih njihovih podataka, na temelju kojih se prikazuju ciljani oglasi te je ključ poslovnih modela velikih tehnoloških tvrtka poput Googlea i Facebooka, koji su samo u 2020. godini zajedno njime ostvarili više od 200 milijardi dolara profita. Stoga ne čudi što su upravo te dvije tvrtke predvodile lobističke aktivnosti: zabilježeno je 613 privatnih sastanka članova europskog parlamenta s lobistima, kao i dugoročna agresivna oglašavačka kampanja, u kojoj je Facebook samo u Njemačkoj od 2020. godine potrošio €6.8 milijuna na tiskane reklame o važnosti nadzornog oglašavanja.  

Iako bi Zakon o digitalnim uslugama donio pozitivne pomake za transparentnost i odgovornost digitalni platformi bez zabrane nadzornog oglašavanja, njegovo je uključivanje važno ne samo za privatnost korisnika i njihova ljudska prava, već i za mala i srednja poduzeća. Naime, kada su pitani o potrebi za regulacijom Facebooka i Googlea, većina ih smatra da se način upotrebe osobnih podataka korisnika treba strože regulirati te da nemaju alternativu oglašavanju putem Facebook i Google platformi, zbog njihove tržišne dominacije. Snažnije reguliranje nadzornog oglašavanja je pitanje koje se tiče svih nas te je ključno da se nastavimo za njega boriti, jer informacije o našim životima ne bi trebali biti izvor prihoda velikih poduzeća.

U pokušajima da utječe na donositelje odluka da se unaprijedi prijedlog DSA Gong je sudjelovao u kampanjama European Digital Rights (EDRi) mreže, kao i u brojnim akcijama civilnog društva na razini Europske unije da se zaštite prava građana i građanki EU.

Više pročitajte:
Demokracija i big tech: regulacija za suživot

Deklaracija naroda: Mi smo ljudi, ne korisnici_e

Tech giganti sve više utječu na EU politike

EU Zakon o digitalnim uslugama: Poziva na hitnu akciju

Komisija ima nova pravila o političkom oglašavanju

Gong je Centar znanja u području građanskog aktivizma i izgradnje demokratskih institucija društva u okviru Razvojne suradnje s Nacionalnom zakladom za razvoj civilnoga društva.

Učinak lobiranja na Zakon o digitalnim uslugama 2
Učinak lobiranja na Zakon o digitalnim uslugama 3
Učinak lobiranja na Zakon o digitalnim uslugama 4
chevron-right