EU Zakon o digitalnim uslugama: Poziva na hitnu akciju

01. rujna 2021.
EU Zakon o digitalnim uslugama: Poziva na hitnu akciju 1
Foto: Canva

Gong je potpisao otvoreno pismo kojim su europske organizacije i stručna zajednica pozivale kreatore politike EU-a da izmijene nacrt Zakona o digitalnim uslugama EU-a (DSA) kako bi se osigurale snažnije mjere u pogledu odgovornosti platformi i demokratskiji nadzor nad našim internetskim okruženjem.

Pismo je supotpisalo više od 50 organizacija i pojedinaca, uključujući EU DisinfoLab, Reportere bez granica, Avaaz i Institut za strateški dijalog, te niz istraživača, novinara, akademika i aktivista iz cijelog svijeta.

Potpisnici pozivaju zakonodavce da uzmu u obzir preporuke usmjerene na ograničavanje proizvoljnih akcija najvećih platformi, strože mjere transparentnosti za internetske platforme, poput uspostavljanja arhive odredbi i uvjeta za pretraživanje, osiguranja dostupnosti razvrstanih podataka o potrošnji oglasa i fleksibilnije odredbe o pristupu podacima za akreditirane istraživače.

Cjelovito otvoreno pismo pronađite ovdje, a prijevod u nastavku. 

Otvoreno pismo kreatorima politike EU-a: Kako se Zakon o digitalnim uslugama (DSA) može boriti protiv dezinformacija

Vrijeme je za zakonsku regulaciju dezinformacija

EU je budno pazila na izazove dezinformacija, ali je izbjegla poduzimanje radnji koje bi donijele značajnu odgovornost platformi. Umjesto toga oslanjalo se na inicijative za samoregulaciju, mehanizme koordinacije i izgradnju kapaciteta. Trebamo novi pristup. Ne možemo održati status quo arbitrarnog odlučivanja o platformama, koji se mijenjaju od mjeseca do mjeseca i od zemlje do zemlje. Također se ne možemo pozabaviti informacijskim poremećajima isključivo putem moderiranja sadržaja koji se oslanja na automatizaciju koja je nesposobna prepoznati nijanse ili kapilarno širenje dezinformacijskih kampanja.

U Briselu postoji tendencija da se pitanje donošenja zakona o dezinformacijama interpretira kao kompromis između slobodnog izražavanja i potpune kontrole našeg internetskog okruženja. Postoji strah da će autoritarne vlade uspostavu većeg nadzora nad platformama iskoristiti kako bi cenzurirale svoje građana. Autoritarni zakoni doneseni pod izgovorom borbe protiv dezinformacija ozbiljna su prijetnja i moraju se osuditi, no to nije razlog da se demokratska društva suzdrže od donošenja demokratskih zakona.

Poremećaji informiranja ugrožavaju naša temeljna prava

Primjeri opasnih dezinformacija (pogrešnih, lažnih ili zlonamjernih informacija) mogu se pronaći svakodnevno. One uključuje pojedince koji pokušavaju profitirati od lukrativnih dezinformacija i informacijskih operacija vanjskih stručnjaka za kibernetičku sigurnost i vojnih odjeljenja kako bi se miješali u naš demokratski proces, ušutkali disidente ili polarizirali našu politiku. Ne govorimo o pojedinačnim iskazima ili dijelovima sadržaja, već o zlonamjernoj aktivnosti koju provode akteri prijetnje s konkretnim implikacijama na naša prava, naše demokracije i našu slobodu tiska. Dezinformacije također ugrožavaju neovisne medije i kada se koriste za izravne napade na novinare, i kada se koriste da nas zatrpaju netočnostima, sijući zabunu i sumnju.

Sloboda izražavanja dovedena je u pitanje kada je suočeno sa suzbijanjem dezinformacija. Istovremeno, dezinformacije zamagljuju naše pravo na slobodno izražavanja otežavajući nam pristup pravovremenim, relevantnim i točnim informacijama. Dezinformacije su također duboko povezane s našim građanskim i političkim pravima, poput prava na okupljanje i udruživanje: strateške dezinformacijske kampanje brišu granicu između organskog aktivizma na terenu i proizvedene obmane. U međuvremenu sve veći broj istraživanja dokumentira zabrinjavajući trend dezinformacija koji utječe na sudjelovanje žena i manjina u političkom prostoru.

Kako poboljšati Zakon o digitalnim uslugama 

Kroz Zakon o digitalnim uslugama (DSA), EU ima sjajnu priliku slijediti pristup rješavanju dezinformacija temeljen na pravima, bez dramatične promjene opsega prijedloga.

DSA već sadrži niz dobrih stvari: zaštitne mjere za sprječavanje prekomjernog uklanjanja sadržaja i eksplicitan jezik o potrebi rješavanja sistemskih rizika povezanih s "manipulacijom informacijama". Ali to nije ni približno dovoljno. Zato identificiramo 6 područja kojima se treba pozabaviti, ispunjavajući ciljeve veće odgovornosti platforme i demokratičnijeg nadzora. Niže navedena područja predložili su odbori Europskog parlamenta za unutarnje tržište i zaštitu potrošača (IMCO) i pravna pitanja (JURI) i države članice koje su ih uključile u kompromisni tekst Vijeća od 4. lipnja 2021. godine. Stoga se mogu tretirati kao realna poboljšanja sadašnjeg nacrta prijedloga Europske komisije.

Veća odgovornost platformi

  1. Odgovornost za proizvoljna djelovanja i nedjelovanja platformi: Interni sustav za rješavanje pritužbi predviđen DSA-om (članak 17.) mora omogućiti pojedincima ili subjektima da ulože žalbu ako platforme ne poduzmu radnje za uklanjanje ili onemogućavanje pristupa dijelu sadržaja. Slično, tekst bi trebao osigurati da se pojedinci ili subjekti mogu pozivati ne samo na nezakonitost sadržaja, već i na nekompatibilnost s odredbama i uvjetima davatelja usluge hostinga prilikom podnošenja obavijesti (članak 14.) za sadržaj koji je da se skine.
  2. Značajna transparentnost: Pretraživa arhiva odredbi i uvjeta internetskih platformi (čl. 12), uključujući sve prethodne verzije i datum primjene njihovih odredba i uvjeta.
  3. Procjene rizika: Osiguravanje da o svim sustavnim rizicima u uredbi izvještavaju vrlo velike internetske platforme, ne samo o najistaknutijim i ponavljajućim rizicima (čl. 27).

Više demokratskog nadzora

  1. Pristup podacima: Osigurajte da se civilno društvo i novinari mogu kvalificirati kao provjereni istraživači radi pristupa podacima platformi (čl. 31).
  2. Uspostaviti Europski nadzorni odbor kao neovisno tijelo s dobrim resursima za nadzor provedbe DSA-e sa stručnjacima iz civilnog društva.
  3. Posebno priznanje za ulogu zviždača u držanju platformi odgovornima.

Nadamo se da će zakonodavci DSA -e iskoristiti ovu priliku da se postave globalne standarde kada je u pitanju donošenje zakona o dezinformacijama s pristupom utemeljenim na temeljnim pravima.

Mi, dolje potpisane organizacije, dijelimo zajedničku viziju poboljšanja zdravlja našeg internetskog okruženja i pozivamo suzakonodavce u Europskom parlamentu i Vijeću EU da uzmu u obzir gore navedena razmatranja prilikom pregovaranja o Zakonu o digitalnim uslugama.

Potpisnici:

EU DisinfoLab

Alliance for Healthy Infosphere* (savez 16 organizacija)

AMO.cz

Antibodies to Misinformation

Avaaz

Check First

Check My Ads

Citizen D

Conspiracy Watch

Counter Extremism Project

Danae Tsabouraki, Consultant, Athens Technology Center 

Dangerous Speech Project

Dare to be Grey

DebunkEU

Defend Democracy

Delfi

Democracy Reporting International

Demos

Digital Rights Foundation (Pakistan) 

Dr. Courtney C. Radsch, Fellow, Center for Media, ,Data and Society at Central European University

Dr. Georgios Terzis, Associate Professor of Political and Global Communication, Vrije Universiteit Brussel

Dr. Giovanni de Gregorio, Centre for Socio-Legal Studies, Faculty of Law, Oxford University

Dr. Nikos Sarris, Senior Researcher, CERTH / Media Technologies Advisor, Athens Technology Center

Dr. Symeon Papadopoulos, Multimedia Knowledge and Social Media Analytics Laboratory (MK Lab) of the Centre for Research and Technology Hellas - Information Technologies Institute (CERTH-ITI)

DROG

FakeNews.PL

Fondation Hirondelle

Future Eins

Global Disinformation Index (GDI)

Globsec

Gong

Graham Bookie, Director & Managing Editor, DFRLab

Hate Aid

Institute for Strategic Dialogue

#JeSuisLà

Lie Detectors

Memo98

Nicolas Quénel, freelance journalist

Open Society European Policy Institute (OSEPI)

Peter Pomerantsev, SNF Agora Senior Fellow, John Hopkins University 

Prof. Kalina Bontcheva, Professor of Text Analysis, Department of Computer Science, University of Sheffield

Prof. Stephan Lewandowsky, Chair in Cognitive Psychology, School of Psychological Science, University of Bristol

Prof. Trisha Meyer, Research Director of the Centre for Digitalisation, Democracy and Innovation at the Brussels School of Governance, Vrije Universiteit Brussel, (VUB)

Rappler

Reporters Foundation Poland

Reporters Without Borders (RSF)

Savoir*Devenir

#ShePersisted Global

Stiftung Neue Verantwortung (SNV)

Stéphane Duguin, Chief Executive Officer, CyberPeace Institute

SumOfUs

The Daphne Foundation

Tom Southern, Project Director, Open Information Partnership

Tracking Exposed

Transparency International

Who Targets Me

Gong je korisnik operativne potpore – strukturne podrške europskim think-do-thanks u cjelini “Demokratska i građanska participacija” u sklopu programa Europa za građane.

Gong je Centar znanja u području građanskog aktivizma i izgradnje demokratskih institucija društva u okviru Razvojne suradnje s Nacionalnom zakladom za razvoj civilnoga društva.

EU Zakon o digitalnim uslugama: Poziva na hitnu akciju 2
EU Zakon o digitalnim uslugama: Poziva na hitnu akciju 3
chevron-right