«Pozdravljamo odustajanje Vlade, ali ne odustajemo od referenduma»

13. ožujka 2015.

Inicijativa Ne damo naše autoceste pozdravila je u petak potez Vlade koja je odustala od monetizacije hrvatskih autocesta, no poručila je da neće odustati od referenduma protiv davanja autocesta u koncesiju jer žele da se to zabrani zakonom o cestama.

Premijer Zoran Milanović izjavio je u petak da je Vlada odustala od monetizacije hrvatskih autocesta te da će one biti dane na upravljanje mirovinskim fondovima i zainteresiranim građanima. "Svi znamo kakav je otpor bio kad smo najavili monetizaciju naših autocesta, govorilo se da je to rasprodaja nacionalne imovine. I dalje se ne slažem s tom konstatacijom. No, sada idemo na varijantu samo prema domaćim mirovnicima i građanima", rekao je Milanović u Koprivnici na 14. susretu Liderovog Kluba izvoznika.

Potvrdio je da bi se u toj varijanti državni proračun oslobodio kreditnih opterećenja vezanih uz autoceste, koje iznosi četiri milijarde kuna glavnice te još barem toliko kamata. "A to bi sve platili upravo građani kroz cestarinu i gorivo u sljedećih 25 godina. Na ovaj način sve obveze preuzeli bi investitori, dakle mirovinski fondovi", rekao je premijer.

Podsjetimo, krajem prošle godine pristigle su neobvezujuće ponude za koncesiju hrvatskih autocesta. Ponude su navodno dostavili investicijska banka Goldman Sachs, zajedno s hrvatskim mirovinskim fondovima, austrijski Strabag i australska Macquarie grupa. Uslijedili su pregovori s ponuđačima, a u travnju su natjecatelji trebali biti pozvani na predaju obvezujućih ponuda, a potom bi bio proveden odabir najpovoljnije ponude. No, cijeli je taj proces bio u sjeni mogućnosti raspisivanja referenduma na kojem bi se građani izjašnjavali jesu li za monetizaciju. Za raspisivanje referenduma inicijativa "Ne damo naše autoceste" prikupila je dovoljan broj potpisa, a referendumsko pitanje upućeno je na ocjenu ustavnosti.

U međuvremenu, Vlada je detaljno razradila i model B monetizacije autocesta, odnosno model prikupljanja kapitala putem inicijalne javne ponude, gdje bi se 51 posto tvrtke HAC ONC ponudilo domaćim mirovinskim fondovima, zaposlenicima tvrtke i građanima. Po pisanju medija, od tih 51 posto udjela, minimalno 80 posto bi se ponudilo domaćim mirovinskim fondovima, a ostatak građanima. Na taj način prikupilo bi se 1,2 milijarde eura.

«Odustajanje je logično»

"Ovo odustajanje je bilo logično jer je svima jasno da je referendumska inicijativa prikupila dovoljan broj potpisa i da bi davanje autocesta u koncesiju palo na referendumu", rekao je Hini predstavnik inicijative Mijat Stanić iz Nezavisnog cestarskog sindikata. Poručio je da inicijativa odustajanjem Vlade od monetizacije autocesa ne odustaje od referenduma, jer, kako je objasnio, oni referendumom traže izmjenu zakona o cestama kako bi i buduće vlade onemogućili u eventualnom davanju autocesta u koncesiju.

Stanić smatra pozitivnim što je Vlada odustala od monetizacije prije referenduma jer, kako je dodao, na rješavanju duga Hrvatskih autocesta (HAC) i Autoceste Rijeka-Zagreb (ARZ) treba odmah početi raditi. Taj dug, drži Stanić, trebalo bi rješavati kroz reprogram i izdavanje obveznica, pri čemu je potrebno u prihod autocesta vratiti trošarine od goriva koje su bile ukinute nakon odluke o davanju autocesta u koncesiju. Napomenuo je pritom kako kamate na kredite nikad nisu bile manje i da je ministar financija Boris Lalovac nedavno izjavio da se HAC može zadužiti po kamatnoj stipi od 1,5 posto.

"Ne odustajemo od referenduma jer bi Vlada već na idućoj sjednicu mogla donijeti odluku o davanju cesta u koncesiju, a mi tražimo da se to dugoročno spriječi izmjenom zakona o cestama", poručio je Stanić.

Saborski zastupnici: Odustajanje od monetizacije neodgovorno

Najavu premijera Zorana Milanovića da će Vlada odustati od planirane monetizacije autocesta HDZ-ov zastupnik Ivan Šuker nazvao je neodgovornim potezom."Predizborna kampanja očito je počela", komentirao je Šuker novinarima u Saboru. Napomenuo je kako je ključno pitanje tko će vratiti nešto više od 1,6 milijardi kuna koje su HAC-u uzete u protekle dvije godine na ime toga da će se problem financiranja autocesta rijepiti monetizacijom. "Ovo je još jedan neodgovoran potez vlade, koja naprosto ništa što sama započne nije u stanju izgurati", rekao je Šuker.

"Obećanje – ludom radovanje", komentirala je Mirela Holy (OrAH) , koja tumači da Vlada nema koncept upravljanja ključnim područjima te da, umjesto ozbiljnog restrukturiranja i održivog upravljanja, "izmišlja različite modele koji traju neko vrijeme". "Kad se vidi da je reakcija javnosti negativna, izmišljaju se novi modeli", rekla je Holy te dodala kako ništa ne očekuje od novog modela za autoceste, po kojem bi mirovinski fondovi ušli u društvo za upravljanje autocestama, čije bi se dionice ponudile i građanima.

Najavu novog modela financiranja autocesta pozdravlja reformist Petar Baranović."Smatramo da je potrebno naći adekvatno rješenje za financije autocesta jer je ova situacija neodrživa. Bez plasmana dionica i bez monetizacije, proračun RH neće moći uredno financirati obveze za autoceste i mi smo u stranci pobornici takvog rješenja", kkazao je Baranović.

Smatra da u društvu vladaju predrasude prema monetizaciji, koju smatra najpraktičnijim rješenjem za sve što je politika propustila npraviti u autocestama, a dobrim smatra i rješenje koje je najavio premijer. Kazao je, međutim, da je za njegovu provedbu potrebno vrijeme, a na opasku da je kraj mandata blizu odgovorio je kako osobno vladu gleda kroz kontinuitet te kako ni jedna vlada u četiri godine ne može napraviti sav posao.

Laburist Zlatko Tušak podsjetio je da se njegova stranka otpočetka protivila monetizaciji pa pozddravlja odustajanje od monetizacije. Upitao je, međutim, je li bilo potrebno krenuti u taj projekt i izgubiti vrijeme, kao i je li namjera odustajanje prikupljanje izbornih bodova. "Možemo se nadati da će vrlo skoro biti izbori u RH pa je i to odluka premijera da pridobije što više glasova", tumači Tušak.

HDSSB-ov Josip Salapić podsjeća, pak, da je u proceduri inicijjativa za raspisivanje referenduma o monetizaciji. "Netko od građana pravi budale, ako se trebalo odustati ako nema razloga za to ne smije se zbog ničije samovolje niti priprema za izbore niti stranih savjetnika. Trebao je pošteno priznati građanima reći, pogriješio sam, nije vrijeme za ovakav politički niti poslovni potez, građani mi to ne odobravaju i ja se povlačim", tumači Salapić.

Upitao je i koliko se nivca potrošilo u organizaciju referenndumske inicijative. "Koliko se ljudi izmučilo na ulicama, tko to pravi od naših građana budale. Mislim da je vrijeme za prijevremene izbore i da građani kažu dosta ovakvoj nekompetentnoj Vladi", poručio je Salapić. 

HDZ traži ostavku ministra Hajdaša Dončića

Saborski zastupnik HDZ-a Ivan Šuker zatražio je u petak, nakon što je Vlada odustala od monetizacije autocesta, ostavku ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Siniše Hajdaša Dončića rekavši da treba postaviti pitanje odgovornosti ljudi koji su htjeli uvjeriti javnost kako je to jedino riješenje te javno rekli da će, ako to ne provedu, dati ostavku.

"Treba postaviti pitanje odgovornosti ljudi koji su htjeli uvjeriti javnost da je to jedino riješenje i rekli su da ako to ne provedu da će dati ostavku. Postavlja se pitanje što je s tim obećanjem. Ili ćemo ostati na još jednom neizvršenom obećanju što je jedina konstanta ove Vlade", rekao je Šuker Hini. Podsjetio je da je Hajdaš Dončić u listopadu prošle godine izjavio kako će dati ostavku ako se na kraju odustane od monetizacije autocesta.

Šuker smatra i kako se, ako je netko tvrdio da je to jedino riješenje i onda lakonski odustaje od toga, očito radi o početku predizborne kampanje gdje se jedan dan odustaje od jednog a drugi dan od drugog obećanja. Također, upitao je tko će vratiti oko 1,7 milijardi kuna koje je Vlada oduzela Hrvatskim autocestama (HAC) i dala za neuspješne projekte u HŽ-u.

"To potvrđuje veliku neodgovornost Vlade, nepostojanje niti jedne konzistentne ekonomske politike te neznanje kako uvesti fiskalnu disciplinu", kazao je Šuker. Naglasio je i da je rezultat svega javni dug veći od 90 posto BDP-a, 330 tisuća nezaposlenih i manje od 1,3 milijuna zaposlenih građana te deficit od 20 milijardi kuna.

Navevši kako HDZ pozdravlja Vladinu odluku o odustajanju od monetizacije autocesta, saborski zastupnik i koordinator ekonomskih odbora HDZ-a Domagoj Ivan Milošević zatražio je političku i gospodarsku odgovornost Vlade, kako ministra Hajdaš Dončića tako i premijera Zorana Milanovića. "Tko će platiti štetu nanesenu ugledu Hrvatske u međunarodnoj investicijskoj zajednici kao i izgubljeno vrijeme te katastrofalno upravljanje", kazao je Milošević Hini.

Ističe kako primjer monetizacije najbolje ocrtava kako aktualna Vlada upravlja Hrvatskom protekle tri godine - bez ideje, znanja i hraborsti. "Imali bismo ozbiljan problem upravljati Hrvatskom i da nismo u gospodarskoj i društvenoj krizi", kazao je Milošević. Vladino odustajanje od monetizacija autocesta pozdravila je zastupnica HDZ-a u Europskom parlamentu Ivana Maletić istaknuvši kako imamo Vladu koja niti jednu odluku ne zna donijeti u pravom trenutku na početku i na pravi način već samo vrluda. "Žalosno je što se toliko vremena gubi da bi se na kraju došlo na ono što čitavo vrijeme govore HDZ i građani", rekla je Maletić.

chevron-right